EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020. | 07. | 01. Foglalkozás

Az eladósodás veszélyeiről beszélgettünk, majd a pénz fogalmáról, értékéről.

2020.07.01.| Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az elsősök matematikából természetes számok összeadását, kivonását gyakorolták írásban, 0-tól 20-ig. A számírás gyakorlásán kívül sor került különböző mennyiségi csoportok szemléletes, önálló kialakítására is. A hangos olvasásra és a szóbeli szövegalkotásra is sor került. Írásból a nagybetűk szépírását gyakoroltuk. Természetismeretből az ember-egészség témakört vettük át újra, majd az egészség és betegség, valamint az évszaknak megfelelő öltözködést vettük át. A másodikosok a hangos olvasást követően egyszerű szövegértési feladatokat gyakoroltak. Természetismeret tantárgyból a közvetlen környezetben gyakran előforduló állatok külső jellemzőiről, táplálkozásáról, mozgásáról, szaporodásáról töltöttünk ki különböző feladatlapokat. A negyedik osztályosok matematikát tanultak, azon belül is négyjegyű számok összeadásával és kivonásával foglalkoztak, valamint a helyes műveleti sorrendet gyakorolták. Természetismeretből a domborzat és a vízrajz ábrázolását vettük át a térkép használatának segítségével. Az ötödik osztályosok magyar nyelv és irodalom tantárgyból az elbeszélés, leírás, felelet, szóbeli beszámoló fogalmát nézték át, majd a szófajokkal foglalkoztak. Matematikából természetes számokkal való műveleteket vettek át, illetve a százalékszámítást. Végezetül a Jótett helyébe jót várj! című mese alapján készített ppt tartalmának feldolgozása következett, és a meséről való közös beszélgetés.

2020. | 07. | 01. Szakmaközi egyeztetés

EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 program keretei közt 2020.07.01-én a kapcsolati háló erősítésének, további bővítésének céljából abaújszántói megvalósítási helyszínünkön szakmaközi egyeztetésre hívtuk a város oktatási, szociális, kulturális, és önkormányzati munkatársait. A délutáni programot a projekt bemutatásával nyitottuk meg, majd kötetlen beszélgetés formájában feltérképeztük az együttműködések lehetőségeit a különböző ágazatok szereplőivel, a projektbe bevont családok minél hatékonyabb megsegítésének érdekében. Fontos, hogy a hozzánk forduló családok számára úgy tudjunk segítséget nyújtani, hogy tájékozottak vagyunk a helyben működő szociális háló nyújtotta lehetőségekről, ismerjük az oktatási rendszer szereplőit, az általuk támasztott elvárásokat, a részükről felkínált lehetőségeket, szolgáltatásokat. Hathatós, kölcsönös segítséget nyújthatunk klienseink számára, ha a szociális szféra, és a védőnői szolgálat munkatársaival rendszeres szakmai kapcsolatot tartunk fent. A program során számtalan ötlet merült fel, mely hatékonyan segítheti a szakmai megvalósítást.

2020.06.30. | Prevenciós program Abaújszántón- Párkapcsolati problémák

A prevenciós program keretein belül a foglalkozáson a párkapcsolati problémákról, az iskolai, és a családon belüli erőszakról, bántalmazásról folytattunk interaktív beszélgetést a projektbe bevont szülőkkel és gyermekeikkel. A téma kapcsán felmerült kérdéseket közösen dolgoztuk fel. A párkapcsolati probléma különböző fajtáit is érintettük, szó esett a konkrét problémák kezeléséről, mitől alakulhat ki egy pár elidegenedése, hogyan válik valaki hűtlenné, és mit lehet tenni, ha a megcsalás már bekövetkezett. A foglalkozás során kiderült, hogy majdnem mindenkit érint a bántalmazás valamilyen formája is, ha nem is testileg, de lelki bántalmazás már mindenkivel előfordult akár a családban, akár az iskolában. Ez is elég súlyos probléma, melyet tudni kell kezelni, és megelőzni. A foglalkozáson részt vevő kiskorúak számára nagyobb hangsúlyt az iskolai, és a családon belüli bántalmazásra fektettünk. Ez egy nagyon érzékeny téma, melyről nem szeret senki megnyilvánulni, köteléknek, és bizalomnak kell ahhoz kialakulni, hogy őszintén beszéljenek a családon belüli erőszakról.

2020.06.29. | Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását és kivonását gyakorolták írásban 0-tól 20-ig, valamint gyakoroltuk a számolvasást, egyszerű tárgyak segítségével a számlálást is. Lehetőséget biztosítottunk a hangos olvasásra és a szóbeli szövegalkotás gyakorlására is. Rövid szöveg másolására is sor került, törekedve a helyes íráskép kialakításának előkészítésére. Természetismeret tantárgy gyakorlása céljából ismétlést végeztünk az időjárás elemeinek témakörében, valamint gyakoroltuk a különböző irányok helyes használatát a saját testünkhöz viszonyítva. A másodikosok természetismeretből az élettelen természet témakörét vették át, gyakoroltuk a különböző anyagok csoportosítását, az anyagok tulajdonságait és felhasználásukat. A negyedikesek és az ötödikesek a mindennapi életből vett egyszerű szöveges feladatokat következtetéssel és egyenlettel is próbálták megoldani. Átvették a halmazokba rendezést, illetve gyakorolták a véges és végtelen szakaszos tizedes törteket. Melléknevek, intézménynevek és címek helyesírására is sor került. . Szabadtéri játék során a nagy mozgás, erő, ügyesség fejlesztése volt az elsődleges. Ezek csapatépítő játékokkal, labdával és ütős játékokkal valósultak meg. A foglalkozás kötetlen beszélgetéssel zárult.

2020. | 06. | 29. Egészséges életmód

A testi, lelki egészségen túl a mentális egészség témájával is foglalkoztunk interaktív beszélgetés során, a foglalkozás végén stressz kezelésére alkalmas játékokat játszottunk.

2020.06.29. | Egészséges életmód program Abaújszántón- Mentálhigiéné

Egészséges életmód program keretén belül a mentálhigiéné témaköre került feldolgozásra a projektbe bevont gyermekek számára. Napjainkban egyre nagyobb figyelem övezi a mentális egészség témakörét, hiszen lelkiállapotunk nagymértékben meghatározza mindennapi életminőségünket. 

Csoportos beszélgetést folytattunk, megbeszéltük a mentálhigiéné fogalmát, mit jelent; a testi, a lelki, és a mentális egészségről beszélgettünk, és arról is, hogy ez a három mennyire fontos, és szoros kapcsolatban van egymással. Előadás keretén belül prezentáltam, hogy a gyerekek nagy része könnyedén veszi az akadályokat, és hamar alkalmazkodik. Vannak olyanok is azonban, akik szenvednek, a szorongó gyermekek még szorongóbbá válhatnak, mely akár hisztivé, daccá is fokozódhat. Ők lehetnek később azok, akik mindent megtesznek azért, hogy foglalkozzanak velük, és minél többet otthon lehessenek (például fáj a hasuk, vagy hányingerük van, melyet sok esetben csak kitalálnak jó ürügyként). A gyermekkori szorongás tünetei azonban nem mindig egyértelműek, és az okai is többfélék lehetnek. Fontos feladatunk, hogy megtanítsuk a gyermekek számára a hatékony stresszkezelő, szorongásoldó technikákat.

Úgy gondolom, hogy fontos életmódjukban, hogy rendszeresen jelen legyen a zene, a játék és a mozgás. A kiegyensúlyozott gyermeki fejlődéshez elengedhetetlenül fontos a napi több órányi kötetlen játék, szabad levegőn való mozgás, és a szülő támogató jelenléte, szeretete.

A gyermekekkel éppen ezért érdemes minél korábban megtanítani olyan stresszkezelő, szorongásoldó technikákat, melyeket később önállóan is használni tudnak. A foglalkozás során ilyen technikákat sajátíthattak el a jelen lévő gyermekek.

Önmegnyugtató tevékenységeket mutattam be, mint a festés, rajzolás, színezés, gyurmázás, agyagozás, faragás, gyöngyfűzés, ékszerkészítés, kötés, horgolás, varrás, kirakózás, mint stresszoldó technikák. Ide tartoznak továbbá a koncentrált figyelmet igénylő társasjátékok, mint a kártyajátékok, építőjátékok is, vagy a napló írás, olvasás, testmozgás, séta, futás, tánc.Kifejezetten fontos a megelőzés. Már akkor el kell kezdeni megtanítani a hatékony stresszoldást a gyermekeknek, amikor még nem is igazán éri őket stressz. Minél hamarabb rutinszerűvé válik egy-egy önmegnyugtató, szorongásoldó technika, annál valószínűbb, hogy vészhelyzet esetén a gyermek használni fogja.

2020.06.27. | Prevenciós program Abaújszántón- Iskolai lemorzsolódás

Prevenciós programunk keretein belül az iskolai lemorzsolódás témája került feldolgozásra. A foglalkozáson részt vevő gyermekek számára prezentáció segítségével próbáltam szemléltetni, hogy a különböző iskolai szakaszok lezárása után milyen új lehetőségek adódhatnak, milyen szerteágazó az oktatási rendszer. Az előadás motivációs céllal felhívta a gyermekek figyelmét arra, hogy általános iskolai tanulmányaik sikeres lezárását követően milyen sokféle lehetőség áll még rendelkezésükre, hogy képességeiknek és szorgalmuknak megfelelően megtalálják a számukra legmegfelelőbb képzést, melynek sikeres befejezését követően új, pozitív életkilátások könnyíthetik felnőtté válásukat. Az interaktív kötetlen beszélgetés kitért arra is, hogy az iskolai lemorzsolódás milyen korlátokat, nehézségeket, veszélyt jelent az iskoláját be nem fejező fiatal diák számára. Úgy gondolom, az iskolából történő lemorzsolódás megelőzése érdekében – például pozitív, befogadó légkör megteremtésével – sokat tehet az iskola. Azonban a korai iskolaelhagyás megelőzése korántsem csak iskolai ügy, hiszen nem csak pedagógiai okok állnak a háttérben, és csak pedagógiai eszközökkel nem is kezelhető sikeresen. Ezért az iskola nem lehet egyedüli intézménye a lemorzsolódás által veszélyeztetett fiatalokra való odafigyelésnek, alapvető fontosságú a kapcsolódó szektorok, mint az egészségügyi, a szociális, a foglalkoztatási, a közművelődési, a sport, a bűnmegelőzés és igazságszolgáltatás területeinek együttműködése a probléma megelőzésében és kezelésében.

2020. | 06. | 27. Prevenciós foglalkozás

EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projektnek köszönhetően Abaújszántón 2020.06.27-én prevenciós programunk keretein belül az iskolai lemorzsolódás témája került feldolgozásra. A foglalkozáson részt vevő gyermekek számára előadónk prezentáció segítségével próbálta szemléltetni, hogy a különböző iskolai szakaszok lezárása után milyen új lehetőségek adódhatnak, milyen szerteágazó az oktatási rendszer. Az előadás motivációs céllal felhívta a gyermekek figyelmét arra, hogy általános iskolai tanulmányaik sikeres lezárását követően milyen sokféle lehetőség áll még rendelkezésükre, hogy képességeiknek és szorgalmuknak megfelelően megtalálják a számukra legmegfelelőbb képzést, melynek sikeres befejezését követően új, pozitív életkilátások könnyíthetik felnőtté válásukat. Az interaktív kötetlen beszélgetés kitért arra is, hogy az iskolai lemorzsolódás milyen korlátokat, nehézségeket, veszélyt jelent az iskoláját be nem fejező fiatal diák számára.

2020.06.26. | Foglalkozás

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását és kivonását gyakorolták írásban 0-tól 20-ig, valamint gyakoroltuk a számolvasást, egyszerű tárgyak segítségével a számlálást is. A hangos olvasás után a tulajdonnevek írását gyakoroltuk. A második osztályosok szövegértési feladatokat oldottak meg, illetve gyakorolták a „j” és „ly” helyes használatát. A negyedikesek és az ötödikesek tört számokkal végeztek műveleteket, a témához kapcsolódóan szöveges feladatokat is megoldottak. Tollbamondás segítségével gyakoroltuk a mellékneveket, illetve az intézménynevek és a címek helyesírását is. Szabadtéri játék során a nagy mozgás, erő, ügyesség fejlesztése volt az elsődleges. Ezek csapatépítő játékokkal, labdával és ütős játékokkal valósultak meg. A foglalkozás kötetlen beszélgetéssel zárult.

2020.06.25. | Prevenciós program Abaújszántón- Biztonságos internethasználat

Prevenciós programunk keretein belül a biztonságos internethasználat témáját feldolgozva tartottunk klubfoglalkozást a projektbe bevont családok, és a gyermekek részére ismeretterjesztő célzattal. A téma az internetes zaklatás volt, amely napjainkban egyre gyakrabban jelentkező probléma a fiatalok körében. Az online térben elkövetett iskolai erőszak, a cyberbullying fogalmával ismerkedhettek meg a diákok. A világhálón a bántalmazás ugyanúgy zajlik, mint az iskolában, csak ebben az esetben az elkövetők a technológia újdonságait használják fel rossz célra. A témához kapcsolódó, színes képeket tartalmazó prezentáció feldolgozása közben rávilágítottunk az internetfüggőség kialakulásának veszélyeire, főként a fiatalok körében, és a cyberbullying, mint internetes zaklatás hétköznapokban előforduló példáira is. Irányított, interaktív beszélgetés segítségével próbáltuk közösen meghatározni, milyen is a biztonságos internethasználat, mennyi időt érdemes internetezéssel tölteni egy nap, és hogyan kerülhetjük el az olyan alapvető internetes veszélyeket, mint például a nem kívánt tartalmakkal való találkozás. Megvitattuk, ki milyen alkalmazásokat, internetes felületeket használ, majd azok nem megfelelő használata milyen veszélyeket rejthet, hogyan lehet tiltani a nem kívánt tartalmakat, és hogyan jelenthetjük azt a különböző portálokon.

2020.06.25. | Képességfejlesztés Szendrőládon- Mozgáskészség fejlesztése sportjátékokkal

A foglalkozáson a gyerekek mozgását fejlesztettük, labdás ügyességi játékokat játszottunk. Labdával végzett tornagyakorlatokkal kezdtünk, gyakoroltuk a labdaátadást, labdadobást és elkapást, labdaterelést és vezetést. A rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik alappillére és igen sok betegség megelőzésében fontos szerepe van. A mozgás ugyanolyan velünk született létszükséglet, mint a táplálkozás. A rendszeresen végzett testedzés különösen fontos a gyermekek életében, hiszen a növekedésben lévő szervezet számára, az izmok és csontozat, mi több, az idegrendszer egészséges fejlődéséhez is elengedhetetlen. Ha mindezt együtt végzik a gyerekek, akkor még a szociális kompetenciák is fejlesztésre kerülnek: együtt, egymásra figyelve, egymással versenyezve. A tornaeszközök, mint a labda kiváló lehetőség gyerekeinknek ügyességük és egyensúlyérzékük fejlesztésére. Mindamellett jól elsajátíthatók a labdajátékok és csapatsportok szabályrendszerei.

2020. | 06. | 25. Klubfoglalkozás

EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projektnek köszönhetően 2020.06.25-én az abaújszántói megvalósítási helyszínen prevenciós programunk keretein belül a biztonságos internethasználat témáját feldolgozva tartottunk klubfoglalkozást. A témához kapcsolódó prezentáció rávilágított az internetfüggőség kialakulásának veszélyeire, a cyberbullying-internetes zaklatás hétköznapokban előforduló példáira. Irányított, interaktív beszélgetés segítségével próbáltuk meghatározni, milyen is a biztonságos internethasználat, mennyi időt érdemes internetezéssel tölteni, hogyan kerülhetjük el az olyan alapvető internetes veszélyeket, mint például a nem kívánt tartalmakkal való találkozás.