EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.06.19. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Pizzasütés

A foglalkozáson a szülők megismerkedtek a kelt tészta elkészítésével, az élesztő használatával, a szükséges alapanyagokkal, azok megfelelő mennyiségének kimérésével. Gyakorolták az összeállítás technikáját, a tészta nyújtását, a különféle feltétek elkészítését. A gyerekek kedvükre válogattak a feltétek között és készítették el pizzájukat. Közösségformálás, a közösen végzett munka öröme, hiszen a foglalkozáson a szülők és a gyerekek közösen készítették el a pizzát, s ezután játékos feladatokat oldottak meg. A cél a kelt tészta elkészítésének megtanulása mellett a családon belüli kapcsolatok erősítése, a családon belüli kommunikáció javítása, segítő hozzáállás kialakítása a közösséggel, a családdal, a másik emberrel kapcsolatosan. Vidám hangulatban telt el a délután, ahol jóízűen fogyasztották el az általuk készített uzsonnát.

2020. | 06. | 19. Foglalkozás

Korosztályonként matematikai, és anyanyelvi feladatok megoldása, gyakorlása valósult meg.

2020.06.19. | Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását és kivonását gyakorolták írásban 0-tól 20-ig, valamint játékos formában a fejben számolást gyakoroltuk a számkirály játék segítségével. A második osztályos lányok tollbamondást gyakoroltak. Ezután egy adott szövegből kellett kigyűjteniük a tulajdonneveket. Matematikából a természetes számokkal végeztünk műveleteket. Gyakoroltuk a számbontást is, tízesek és egyesek összegére. A negyedik és ötödik osztályos gyermekek gyakorolták a római számok írását és olvasását matematikából, nyitott mondatokat oldottak meg, részletesen kitértünk a szöveges feladatok értelmezésére, az adatok ábrázolására, modell készítésére. Játszunk odakint! udvari játék során a nagy mozgás, erő, ügyesség fejlesztése volt az elsődleges. Ezek csapatépítő játékokkal, labdával és ütős játékokkal valósultak meg. A foglalkozás kötetlen beszélgetéssel zárult.

2020.06.18. | Egészséges életmód program Abaújszántón- Személyes higiéné

A projektbe bevont családok és gyermekeik részére az egészséges életmód program keretein belül a személyes higiénia témakörét dolgoztuk fel interaktív beszélgetés során. Prezentáció segítségével mutattam be a higiénia főbb összetevőit, jelentését, a személyes higiénia fajtáit. A foglalkozás során végigvettük azokat a fontosabb teendőket, melyek a helyes tisztálkodáshoz tartoznak. Az általános, mindennapi személyes higiénia persze több szempontból is eltérő lehet, de a legfontosabbat mindenkinek észben kell tartania, ez pedig az alapos kézmosás, melyről bővebben is beszélgettünk. Ez ugyanis az egyik legfontosabb higiéniai szokás, mert az egyik legkoszosabb bőrfelületünk a kézfejünk és a tenyerünk. Megállapítottuk, hogy már gyerekkorban fontos megtanítani az alapos kézmosást, annak szükségességét és azt is, hogy hogyan kell elvégezni. Ahogyan megtanuljuk, hogy nem szabad elmulasztani a fogmosást, a körömápolást és az arcunk alapos letisztítását sem. Különösen nagy hangsúlyt fektettünk ennek a témának a feldolgozására, hiszen a kialakult jelenlegi járvány elterjedését nagyban befolyásolja a helyes kézmosás, a sokszori fertőtlenítés, a légterek szellőztetése.

Megbeszéltük még, miért fontos a személyes higiénia, hogyan kell testünket megfelelően ápolni, milyen gyakran, és milyen eszközökkel. Külön kitértünk a fogak épségének megőrzésére, mi a teendő, ha fáj a fogunk, ehhez kapcsolódóan megnéztük a Bori barátnőm című rajzfilm 12. részét (Bori a fogorvosnál), és beszéltünk a helyes és alapos kézmosás szabályairól. Miután a témát közösen átbeszéltük, a foglalkozáson részt vevő gyerekekkel ismeretterjesztő, a témához kapcsolódó, Helyes kézmosás gyerekeknek Bernáttal című videót néztünk meg. A foglalkozás végén mindenki bemutatta a helyes kézmosást és kézfertőtlenítést.

2020.06.18. | Szülő klub Szendrőládon- Beszélgető kör

A foglalkozás egy játékos feladattal indult, érzelmek felismerése és megfogalmazása arcképekről. Beszélgetés az érzelmek jelentőségéről a családon belüli kapcsolatok alakításában. A szeretetnyelv fogalma, fontossága. A szeretet kifejezéseszközeinek megismerése és használatának gyakorlása a családban. A foglalkozáson helyzetgyakorlatokat, szituációs játékokat is indítottuk, amelyek szülő-gyermek közötti jellemző konfliktusokat példázott. Beszélgettünk az érzelmek jelentőségéről a családon belüli kapcsolatok alakításában, a családon belüli kommunikáció helyes formáiról. A foglalkozáson azt erősítettük, tudatosítottuk a szülőkben, hogy a család az elsődleges nevelési tényező. Rávilágítottunk, hogy a szülők példája, kölcsönös kapcsolatuk, a család életvitele mind meghatározza a gyermek nézeteit, viselkedését. Több példán keresztül mutattuk be a helyes értékrendet, magatartási mintákat, a helyes gyermeknevelési módszereket. A gyermek számára meghatározóak azok a magatartásminták, amelyeket azok a személyek tanúsítanak, akikhez érzelmileg erősen kötődik.

2020. | 06. | 18. Foglalkozás

A személyes higiénia témaköre során szó esett a testápolásról, szájápolásról, hogyan védjük egészségünket, majd ezt követően a témához kapcsolódóan feladatokat oldottunk meg közösen.

2020.06.17. | Foglalkozás

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását, kivonását gyakorolták írásban, 0-tól 20-ig, valamint a számfogalom építésének érdekében különböző tárgyakat, dolgokat válogattak, csoportosítottak közös tulajdonságaik alapján. A szövegértés előkészítésének érdekében rövid, egyszerű szövegből bekarikázták a számneveket. A második osztályos lányok az írásbeli szövegalkotást gyakorolták önállóan hívókép segítségével, egy 6 mondatból álló rövid szöveget kellett létrehozniuk egy szobarészletet ábrázoló kép alapján. Matematikából a számszomszédok gyakorlását végezték önállóan, számok közelítő helyét kellett meghatározniuk. Gyakorolták továbbá a páros és páratlan számok azonosítását is, és néhány alapműveletet is végeztek (például: összeadás, kivonás). A negyedikes és ötödikes osztályos gyerekek önálló szövegértési feladatot kaptak. Játszunk odakint! udvari játék során a nagy mozgás, erő, ügyesség fejlesztése volt az elsődleges. Ezek csapaépítő játékokkal, labdával és ütős játékokkal valósultak meg. A foglalkozás kötetlen beszélgetéssel zárult.

2020. | 06. | 17. Foglalkozás

Az egészséges életmód programunk keretén belül tartottunk foglalkozást Abaújszántón, melynek témáját a „Testmozgás” – mint egészségünk egyik alappillére adta. A foglalkozáson a projektbe bevont gyermekek tájékoztató felvilágosítást, tartalmat kaptak multimédiás közvetítők segítségével arról, mi számít testmozgásnak, mennyi mozgásra van szükségünk egy nap ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, hogyan változik korosztályonként az ember mozgásszükséglete. A gyermekeknek lehetőségük volt beszámolni legkedveltebb mozgásos tevékenységeikről, kedvenc szabadtéri játékukról, valamint a szabadban be is mutathatták azokat.  A gyerekkori sporttevékenységek legfontosabb szerepe az, hogy hatékonyan segítik és fokozzák a gyermekek fizikális és mentális fejlődését, de számos más pozitív aspektusuk is van, melyek felfedik a sport igazi szépségeit. A foglalkozás során labdajátékra, ütős és ügyességi játékokra is sor került, továbbá a gyermekeknek ugróiskola felfestésére is volt lehetőségük az udvaron, és annak kipróbálására. A „játszás” – mind a szabadban, mind pedig beltéren – során olyan barátságok köttetnek, melyek a sport nélkül nem jöhetnének létre.  A gyerekek közti csapatmunka és közösségi interakció legjobban a sportban figyelhető meg. Megtanulják, hogy egy csapat részei és mindenki közös erőfeszítése kell a siker eléréséhez, illetve megtanulnak stílusosan győzni és adott esetben méltóságteljesen veszíteni. Elmondható, hogy amíg a gyermekek sportolnak, olyan világban élnek, ahol megpróbálják a legjobb teljesítményüket nyújtani. Minden érzékszervük, a motorikus rendszerük és az intellektusuk részt vesznek a tevékenységben, fizikálisan és mentálisan erősebbé válnak. Megtanulják, hogyan győzzék le az akadályokat és kihívásokat melyek az életük során útjukba kerülnek, illetve a sport pozitív leckéinek feldolgozásával minden valószínűség szerint a gyermekek őszinte, megbízható és segítőkész felnőtté válhatnak.

2020.06.16. | Klubfoglalkozás Abaújszántón- Szabadidő hasznos eltöltése

A szabadidő hasznos eltöltésére irányulóan szerveztünk klubfoglalkozást a programba bevont családok, és gyermekeik részére. A foglalkozást a játékos sport jegyében valósítottuk meg Abaújszántón. A szabadidő hasznos eltöltésének egyik remek módja az egészséges sporttevékenységek játékos gyakorlása mind a szabadban, mind pedig beltéri helyszínen. Az ügyességi feladatoknak köszönhetően fejlődött az erő, az állóképesség és a kitartás is.

A foglalkozáson olyan szabadidős tevékenységeket, játékokat alkalmaztunk, melyet otthoni körülmények között is el lehet végezni. A Twister társasjátéknak köszönhetően a gyermekek alkalmazni tudták az olyan értékes képességeiket is, mint a kitartás, az alkalmazkodás, a felfedezés izgalma. A játék rengeteg vicces pillanatot és önfeledt szórakozást nyújtott mindannyiunk számára a nap folyamán.
A szabadtéren alkalmazható játékok közül játszottunk labdával, ütős játékokkal, mint például a tollassal. Az óra kellemes hangulatban telt, a részt vevő gyermekek feltöltődve, vidáman töltötték el az időt a foglalkozáson.

2020.06.16. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Gyógyszerfogyasztás

A foglalkozás célja az egészségtudatos magatartás erősítése. Beszélgettünk a gyógyszerek alkalmazásának céljairól, a gyógyszerfogyasztás legfontosabb szabályairól. Kitértünk a túlzott gyógyszerfogyasztás következményeire, a gyógyszer-függőségre és annak kockázataira, különös tekintettel az antipszichotikumok hosszú távú alkalmazásának veszélyeire. A foglalkozás fő célja a túlzott gyógyszerfogyasztás megelőzése. Más módszerek megismerése egészségük kézben tartására. Aktív törekvésre ösztönzünk, alakuljon ki bennük az egészségért érzett felelősség, kezeljék értékként az egészséget. Az egészségkárosodás megelőzése, vagyis bekövetkezésének csökkentése. Az egészségvédő készségek kifejlesztése, erősítése.

2020.06.16. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon- Stresszkezelési módszerek

A foglalkozás rövid ismertetővel indult: mi a stressz, tüneteinek felismerése, a stressz és a betegségek kapcsolata. Stresszmegelőzési módszerek, feszültségoldási technikák bemutatása. Beszélgetés a helytelen és káros stresszkezelésről (nyugtatók, altatók használata, dohányzás, kávé…) Saját élmények, tapasztalatok megosztása.  A foglalkozás fő célja az egészséges életmódra nevelés, az egészség megtartása, megerősítésére való felkészítés. Feladatunk a betegségmegelőzés és egészségmegőrzés szokásainak megalapozása, bemutatásuk, gyakorlati alkalmazásuk. Szerezzenek egészséggel kapcsolatos műveltséget, tájékozottsági szintjük emelkedjen ebben a témában. A helyes életvitelhez szükséges elemeket, mint a testi-lelki egészség megismerjék, információkat kapjanak azokról és tudatosan alkalmazzák.