EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.10.13. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Matematika tanulása. Az egyszerűbb számolásokkal kezdtük a foglalkozást, majd törtes feladatok következtek. Ezt még az iskolában nem tanulták, de kicsit megnéztük előre, egyszerűen magyarázva, tortával és szeleteléssel szemléltetve. Ezután szöveges feladatok következtek, egy kicsit nehezen ment a matek nyelvére való formálás.

2020.10.13. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Teszt kitöltése, beszélgető kör

A foglalkozás elsődleges célja az önismereti képesség fejlesztése volt, azaz az ön- és társismeret segítése, fejlesztése, társas viselkedés hatékonyságának növelése. Kommunikációs játékokkal kezdtük, melyek célja volt a verbális és nonverbális kommunikációs készségek fejlesztése. Az ilyen jellegű játékok sokszor ugyanúgy önismereti és csoportépítő funkciót is betöltenek, mint a kifejezetten csoportépítést célzó gyakorlatok. A ráhangoló-hangulatoldó játékoknak, pedig nincs más szerepe, mint hogy egy nehezen induló beszélgetés kicsit meglóduljon, a felnőttek feloldódjanak, szívesebben kezdjenek neki a beszélgetésnek. Ezután egy önismereti tesztet töltöttek ki a szülők, melyet közösen kiértékeltünk. A közös beszélgetéssel erősítettük a reális önértékelésüket, fejlesztettük a társas, szociális, kommunikatív készségeiket. Jó hangulatban, vidáman telt el a foglalkozás.

2020.10.13. | Tanulás segítése Szendrőlád- Beszédkészség fejlesztése

A foglalkozás célja a gyerekek szókincsének bővítése, szavak jelentéstartalmának megismerése, a szóbeli kommunikáció képességének fejlesztése. A gyerekeknek egy elkezdett mesét kellett tovább fűzniük, fantáziájukra bízva a kitalált mese cselekményét. A foglalkozás végén önálló mesemondás. A gyerekekre jellemző, hogy nagy lendülettel vágnak nekik a feladatok elvégzéséhez. Nem számít, hogy játékos tanulásról van szó vagy konkrét iskolai feladat megoldásáról. Egymással versenyeznek, hogy ki kerüljön elsőnek megszólításra, kinek a feladata készüljön el először és főleg, ki kerüljön ki győztesen. Dicséretre, ösztönző szavakra most is mindenkinek szüksége volt. A kisebb, gyengébb képességű tanulók hamarabb elveszítik érdeklődésüket, kimaradnak a kiscsoportos tevékenységből. Ilyenkor marad a segítő beszélgetés, érdeklődésének megfelelő kérdés-felelet játék, vagy egyszerűen hagyom, hogy azt tegye, amit szeretne: rajzolgat, színez, énekelget vagy a házban található játékokkal játszik.

2020.10.12. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

A foglalkozás beszélgetéssel kezdődött, a résztvevőnek képekről kellett beszélnie néhány mondatban. Egy kis idő után megkérdezte, hogy tanulhatunk-e már.

Olvasással folytattuk. Különböző nehézségű szövegeket olvastunk, majd ellenőrzésre került, hogy érti-e amit olvas. A következőkben szinonimákkal foglalkoztunk, amit nagyon élvezett a résztvevő. A foglalkozás során sor került a memória fejlesztésére, a beszédfejlesztésre és az értő olvasásra.

2020.10.09. | Szülő klub Encs-Fügödön

Az alkalmon a cél az volt, hogy a szülők megismerjék jobban egymást és közösen megtervezzük, hogy hogyan nézzenek ki az alkalmak.

Ennek elérése érdekében egy bemutatkozós játékkal kezdtünk, ahol párokban kellett egymást bemutatni fél-fél percben, 3 kérdésre válaszolva

  1. Név
  2. Mesélj a családodról valamit, aminek örülsz / amire büszke vagy
  3. Kedvenc szabadidős tevékenység / Mit csinálnál szívesen a szabadidődben?

Ez nagyon jól sikerült, nagyon élvezték és így betekintést nyerhettünk egyből abba, hogy milyen tevékenységeket, szabadidős dolgokat szeretnek csinálni.

Ezután a játékos “bemelegítés” után megbeszéltük, hogy mi a célunk a szülői foglalkozásokkal és együtt megterveztük a következő 4 alkalmat.

Postitekre mindenki felrajzolta, hogy mit csinálna szívesen a foglalkozásokon. Ezeket flipchartra felragasztgattuk és megbeszéltük, hogy melyiken mi szerepel. Mindenki kapott 2 szavazati lehetőséget és szavaztunk, hogy ki melyiket csinálná szívesen az alkalmakon.

Ennek eredményeképpen megbeszéltük, hogy a következő alkalommal egy rövid kirándulást teszünk a környékbeli kilátóba.

Annak érdekében, hogy az alkalmak jól sikerüljenek, mindenki szívesen járjon és jól érezze magát közösen felállítottuk a szülői foglalkozások szabályait a következő kérdésekre válaszolva:

  • Mi kell ahhoz, hogy jól érezd magad ezeken a csoport alkalmakon?
  • Ahhoz, hogy ez megvalósuljon mit vársz az IDH-tól és mit tudsz adni te?

Az alkalmat azzal zártuk le, hogy kreatív módon megbeszéltük, hogy ki hogy érezte magát.Mindenki tréner kártyák közül kiválasztotta azt a képet, ami legjobban megmutatta azt, hogy hogyan érezték magukat az alkalmon. Nagyon jó volt látni, hogy ezt is örömmel csinálták és tetszett nekik ez a fajta lezárás.

2020.10.08. | Klubfoglalkozás Encs-Fügödön- Pályaorientáció

A foglalkozást az előző foglalkozáson tanultak ismétlésével kezdték. Szépen mondták, azért néha egymás szavába vágva, hogy mi volt múlt alkalommal, mik a szabályok. A life kép nagyon érdekelte őket, először mindenki elmondta, hogy mit csinálna, ha nagyon sok pénze lenne, de aztán sikerült visszaterelni a témát a pályaválasztásra. Élvezték nagyon az eszköz felismerős feladatot, elég ügyesen ment nekik. Ezután az összekevert betűkkel játszottak egy keveset, végül pedig a nagy kedvenccel: az Activityvel.

2020.10.08. | Szülői klub Szendrőládon- Egészséges táplálkozás

A foglalkozás rövid ismertetővel indult, amely az egészséges táplálkozás alapjait határozta meg. Ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, és elkerüljük a betegségeket, elengedhetetlen az egészséges táplálkozás. Ez nem csupán azt jelenti, hogy az ételek és italok fogyasztásával bevisszük a szervezetünkbe a tápanyagokat: arra is kell figyelni, hogy ezekből a napi ajánlott minimumot mindenképpen magunkhoz vegyük. Ezt próbáltuk kihangsúlyozni a foglalkozás során. Beszélgettünk a családokon belül kialakult táplálkozási szokásokról, tapasztalatokat, véleményeket osztottak meg. Információkat kaptak az egészséges ételkészítési módokról, amelyek megőrzik az alapanyagok tápanyagtartalmát. Sajnos a családok nagy része nagyon egészségtelenül táplálkozik, ezt ők maguk is így gondolják. Receptfüzetet készítettünk néhány egészséges étel elkészítésének leírásával.

2020.10.07. | Egészséges életmód program Szendrőládon- Egészséges táplálkozás

A foglalkozás fő célja az egészségnevelés. A foglalkozást egy kisfilm megtekintésével kezdtük, amely a rendszeres testmozgás és az egészséges táplálkozás összefüggéseire világított rá. Beszélgettünk ennek fontosságáról, ill. arról, hogy a krónikus betegségek kialakulásának megakadályozásában milyen jelentőséggel bír az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás. A rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik alappillére és igen sok betegség megelőzésében fontos szerepe van. A mozgás ugyanolyan velünk született létszükséglet, mint a táplálkozás. A rendszeresen végzett testedzés különösen fontos a gyermekek életében, hiszen a növekedésben lévő szervezet számára, az izmok és csontozat, mi több, az idegrendszer egészséges fejlődéséhez is elengedhetetlen. Ha mindezt együtt végzik a gyerekek, akkor még a szociális kompetenciák is fejlesztésre kerülnek: együtt, egymásra figyelve, egymással versenyezve. Itt a szülők példamutató szerepének különösen fontos szerepe van, hiszen a gyermek a szülőt utánozza.

2020.10.06. | Képességfejlesztés Szendrőládon- Rajzkészség fejlesztése

A foglalkozás célja a rajzkészség fejlesztése volt. Az őszhöz, ill. a szürethez kapcsolódóan szőlőfürtöt rajzoltak a gyerekek, amelyet változatos technikával díszítettek, színezték, festették. Segítettük a helyes ecsetkezelést, a vízfesték megfelelő használatát, melynek technikája többeknél problémát jelentett. Nagyon szép munkák születtek. A rajzolás, színezés az egyik leggyakoribb és legfontosabb fejlesztőtevékenység gyerekkorban. Rajzolás közben fejlődnek a gyermek kézizmai, erősödnek az ízületek, és összehangolódik a szem-kéz munka.  Könnyebben fog menni a betűrajzolás, azaz a folyóírás is, ha sokat gyakoroltatjuk a helyes ceruzafogást. A rajzolás azonban nem csak a későbbi tanulási készséget fejleszti, hanem a mindennapi élményfeldolgozásban is sokat segít. A Házba járó gyerekek a napi pozitív és negatív érzéseket, feszültségeket ugyanis képesek rajzban is feldolgozni. A rajzolás alatt jut idő jóízű beszélgetésekre is.

2020.10.06. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon- Covid-19- környezeti higiéné

A foglalkozás egy rövid kisfilm megtekintésével kezdődött, amely az új koronavírust mutatta be. Beszélgettünk arról, hogy milyen tünetei vannak a betegségnek, milyen állapotok alakulhatnak ki, mit kell tenni a tünetek észlelésekor. Információkat kaptak a megelőzés legfontosabb szabályairól, hogyan óvhatjuk tágabb és szűkebb környezetünket, min változtassunk és hogy ez miért fontos. Kitértünk a közvetlen környezeti higiénia lényegére, tudatosítottuk, hogy ez a betegségek megelőzését is szolgálja. Családjaink nagyon nehéz és szegény körülmények között élnek. A mindennapi betevő falat is nehézséget okoz némelyeknek. A családi kassza nem mindig teszi lehetővé a drága tisztítószerek és fertőtlenítők beszerzését. Ezért próbáltunk néhány praktikus tanáccsal szolgálni. Az internet is segítségünkre volt, hiszen több olyan oldalt is találtunk, amely olcsó, háti praktikákat is nyújt a szegényebb családok számára.

2020.10.03. | Készségfejlesztés Encs-Fügödön

Kíváncsi voltam, hogy a múltkori után mennyire akar majd jönni. De egészen lelkes volt, hogy jöhet, úgy látom fontos neki, hogy van olyan idő, amikor valaki egyedül vele foglalkozik

Grafomotoros

Nagyméretű rajzok, körkörös firka, gyümölcsök és játékok rajzolása, színfelismerés. A foglalkozás során a színfelismerés egyre jobban ment, látszik a fejlődés foglalkozásról foglalkozásra. A piros szín a kedvenc.

Anyanyelv

Mondatismétlések, játékos feladatok megoldása, sorrend állítás, emlékezet fejlesztése.

Számolás, összehasonlítás, körülírás.

Mozgás

Testrészek és tárgyak felismerése, pókjárás, bogaras és hernyós játékok. A résztvevő nagyon élvezte a játékokat, volt ami kicsit nehezebben ment a mozgás terén, de kitartóan végigcsinálta.

Matek

Építés.