EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.06.24. | Prevenciós program Abaújszántón- Szenvedélybetegségek megelőzése

A prevenciós program keretein belül a szenvedélybetegségek megelőzését feldolgozó foglalkozást tartottam a projektbe bevont családok és gyermekeik részére. Korábbi foglalkozás alkalmával bemutatásra került a szenvedélybetegségek fajtái, kialakulási lehetőségei. Az óra alkalmával interaktív beszélgetés, és színes képeket tartalmazó prezentáció segítségével dogoztuk fel a szenvedélybetegségek megelőzési lehetőségeit. Arról beszélgettünk, ha már kialakult a betegség, függőség, kihez fordulhatunk segítségért, milyen megoldásai vannak a gyógyulásnak. Megelőzésként ismét felmerült a testi-lelki-mentális egészség megőrzése, és annak fontossága, valamint a család támogatása. Megelőzés történhet a családban, olyan szülő-gyerek kapcsolat szükséges, ahol a gyerekek olyan közegben nőnek fel, ahol problémáik megoldásában segítséget kapnak szüleiktől, de történhet az iskolában is. Az iskolai programokban a megelőzés az egészségfejlesztés körébe helyezik: tehát a cél az, hogy mit csináljon a gyerek (egészségesen éljen és ezzel az életminősége jobb legyen), és nem az a cél, hogy mit ne csináljon.

Összességében kijelenthetjük, hogy a szenvedélybetegségeket könnyebb megelőzni, mint kezelni, mert a kialakult szerfüggőség gyógyítási aránya korántsem olyan magas, mint amennyi energiát belefektetnek a szakértők.

Úgy gondolom, hogy kiemelt cél a szabadidős alternatívák felkínálása, a közösség, a család erőforrásainak a felhasználása a problémák megelőzésében és megoldásában, az értékhordozó közösséghez tartozás fontosságának erősítése, a közösségi élmények elősegítése, a felelősségvállalás, és a felelős döntéshozás képességének erősítése.

2020.06.24. | Tanulás segítése Szendrőládon- Mandalák készítése

A foglalkozáson a gyerekek megismerkedtek a mandalával. Egyszerű formák használásával terveztünk közösen mandalákat, majd ezeket fantáziájukra és kreativitásukra bízva színezhették ki változatosan. A vizualitás fejlesztése és az ízlésformálás a gyerekekből, a gyerek életkorilag adott lehetőségeiből indul k. A rajzolás, festés, mintázás, tárgykészítés tevékenysége gyakorlatilag a személyiségfejlesztés program része is. A képek nézegetése, a tervezgetés, a színekkel, formákkal való ismerkedés során lehetőség nyílik számos képesség fejlesztésére. Az alkotások önállóan vagy csoportmunkával valósulnak meg. Ez a folyamat bármilyen motivációs környezetben lehet része a képességfejlesztésnek. A mandala hangzásában is sugallja a harmóniát, a teljességet és a nyugalmat. A mandaláknak nemcsak esztétikai szerepük van, hanem pozitív hatással vannak az ember lelki békéjére. Ha még nyugtató zenét is rendelünk hozzá, akkor nagyon kellemes hatást tudunk kiváltani a foglalkozásokon.

2020.06.24. | Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását és kivonását gyakorolták írásban 0-tól 20-ig, valamint gyakoroltuk a számolvasást, egyszerű tárgyak segítségével a számlálást is. Lehetőséget biztosítottunk a hangos olvasásra, valamint a nagybetűk írását is gyakoroltuk. A másodikos gyerekek a hangos olvasást követően írásbeli feladatokat kaptak, melyben gyakorolhatták a „j” és „ly” betűk helyes használatát. A negyedik és ötödik osztályosok a tört számokkal való műveleteket gyakorolták, átvettük a számok helyi értékét, olvasását tízezres számkörben, majd szöveges feladatokat végeztünk külön figyelmet fordítva a becslésre. Igaz vagy hamis? interaktív beszélő társasjátékot játszottunk, melynek célja a széleskörű általános ismeretterjesztés volt. A foglalkozás végét kötetlen beszélgetéssel zártuk, melynek témáit az elvégzett feladatok és a következő alkalom előzetes átbeszélése adták.

2020.06.23. | Egészséges életmód program Abaújszántón- Szenvedélybetegségek

Az egészséges életmód program keretein belül a szenvedélybetegségekről tartottam előadást a projektbe bevont gyermekek és szülők részére. A foglalkozás során a szenvedélybetegség fogalmával, fajtáival és lehetséges kialakulásával foglalkoztunk. Külön hangsúlyt fektettünk a drog fogalmáról, típusairól, arról beszélgettünk, hogyan alakulhatnak ki szenvedélybetegségek, minek vagy kinek a hatására válhat valaki szenvedélybeteggé. Érintettük, melyek a hazánkban illegális és legális szerek. Színes képek prezentálásával, melyek olykor elrettentő példaként is szolgáltak, megnéztük a legjellemzőbb szenvedélybetegségeket, mint pl: alkoholizmus, drogfüggőség, testképzavarok, játékfüggőség, internet/számítógép függőség. A beszélgetés során kiderült, hogy a foglalkozásokra járó gyerekek körében is veszélyt jelent a játék-, és számítógép/internet függőség kialakulása, mely egyéb más szenvedélyeket és testi elváltozásokat is vonhat maga után. Ahhoz, hogy megelőzzük a fiatalok drogfogyasztóvá válását, egy nagyon összetett együttműködésre, a család, az iskola és a társadalom összefogására van szükség, amely megnyilvánul a prevenciós lehetőségekben, a szülők felkészítésében, az iskolai programokban és a társadalom egészét érintő megelőző, gyógykezelő és rehabilitációs rendszerekben.

2020.06.23. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Salátakészítés

A foglalkozáson az egészséges táplálkozás alapjait erősítettük. A gyerekek és a felnőttek közös munkával, friss zöldségek felhasználásával készítettek salátát. Beszélgettünk a friss zöldségek fogyasztásának jelentőségéről. A gyerekek és a felnőttek közös munkával, friss zöldségek felhasználásával készítettek salátát. Megismerték a zöldségfélék feldolgozásának különböző módjait. Beszélgettünk a friss zöldségek fogyasztásának jelentőségéről. A foglalkozás fő célja az egészséges életmódra nevelés, az egészség megtartása, megerősítésére való felkészítés. Feladatunk az egészségmegőrzés szokásainak megalapozása, bemutatásuk, gyakorlati alkalmazásuk. Szerezzenek egészséggel kapcsolatos műveltséget, tájékozottsági szintjük emelkedjen ebben a témában. Az életvitelhez szükséges elemeket, mint a megfelelő táplálkozás tudatosan alkalmazzák. A foglalkozás végén jóízűen, közösen költötték el az egészséges finomságot.

2020.06.23. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon- Egészségmegőrzés

A fő cél az egészségtudatos magatartás, a meglévő egészség megtartására irányuló aktív prevenciós szemlélet kialakítása. Egészségi ismeretek, jártasságok átadása, ösztönzés a pozitív szokások felvételére a mindennapi életben. Beszélgetés a személyi és környezeti higiéné fontosságáról, annak alapjairól. A prevenciós foglalkozás célja az elsődleges megelőzés. Tudatosítani, hogy az egészség a testi, lelki és szociális jólét együttese. Rávilágítani, hogy az egészségmegőrzésben a környezeti és a szociális tényezők nagy szerepet játszanak. A foglalkozások során az egészségfejlesztési folyamatot próbáljuk beépíteni új szemlélet, új módszerek átadásával, mely módot ad saját egészségük kézben tartására. Aktív törekvésre ösztönzünk, alakuljon ki bennük az egészségért érzett felelősség, kezeljék értékként az egészséget.

2020.06.23. | Képességfejlesztés Szendrőládon- Mozgásfejlesztés, egyszerű tánclépések

A foglalkozás célja a játékos, táncos mozgásfejlesztés volt. Egyszerű mondókákra és dalokra egyszerű tánclépéseket tanultak meg, fejlesztve ezzel ritmusérzéküket is. Az elsajátított lépésekből egy rövid kis koreográfiát állítottunk össze közösen. A tánc tanítása olyan művészeti és művészetpedagógiai tevékenység, amelynek célja az élményeken keresztül történő megértés, valamint a kommunikáció, a kooperáció, a kreativitás fejlesztése, az összetartozás érzésének erősítése. Az ilyen jellegű foglalkozás szolgálja a tanulók ön- és társismeretének gazdagodását, segíti az oldottabb és könnyebb kapcsolatépítést és – ápolást. A szendrőládi gyerekek nagyon muzikálisak: minden zenével és tánccal kapcsolatos tevékenység azonnal felkelti az érdeklődésüket. Szerencsére rendelkezésre állnak nálunk ehhez a feltételek, így gyakran hódolhatnak e szenvedélyüknek.

2020. | 06. | 23. Foglalkozás

Elkészített ppt. segítségével szemléltettem a szenvedélybetegségek közé tartozó leggyakoribb előfordulásokat, megbeszéltük, melyek a leggyakoribb szenvedélybetegségek korosztályok tekintetében.

2020.06.22. | Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását és kivonását gyakorolták írásban 0-tól 20-ig, valamint írásban végeztünk mennyiségi összehasonlítást. Gyakoroltuk a mennyiségek becslését, egyszerű tanítási eszközök, játékok segítségével. Egyszerű sorozatokat képeztünk megadott szempontok alapján. Lehetőséget biztosítottunk a hangos olvasásra, illetve képről történő szóbeli szövegalkotás gyakorlására is. . A második osztályos lányok a hangos olvasás gyakorlását követően írásban hiányos szöveg kiegészítését gyakorolták. A negyedik és ötödik osztályos gyermekek a tört számmal való műveletek végzését gyakorolták, átvettük a számok helyi értékét, majd szöveges feladatokat végeztünk, külön figyelmet fordítva a helyes becslésre, a közelítő érték keresésére. A tyúk és az őz című mese alapján elkészített ppt csoportmunkában történő feldolgozására került sor. A foglalkozás kötetlen beszélgetéssel zárult.

2020.06.20. | Egészséges életmód program Encs-Fügödön- Túrázás

Az idő sajnos nem kedvezett a gyerekeknek, ezért Óhutáról az esőben nem vágtak neki az erdőnek. A jó csapatmunkának köszönhetően hamar jött a B terv, a Sárospataki vár aznap nyitott, ami remek program volt, a végén a történelmi játszóparkkal és a végére megérkező napsütésben a megyer hegyi tengerszem megmászásával a mozgás is meglett.

Tapasztalatok:

  • a személyes figyelem rendkívül fontos a gyerekek számára
  • egyedi alkalmak a biztonságos közlekedés megtanítására (zebra előtt szétnézés, biztonsági öv)
2020.06.20. | Foglalkozás

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az első osztályos lányok matematika tárgyból természetes számok összeadását és kivonását gyakorolták írásban 0-tól 20-ig, valamint írásban végeztünk mennyiségi összehasonlítást. A gyerekeknek ki kellett tenni a megfelelő relációs jelet különböző mennyiségek közé. A gyerekek számára lehetőséget biztosítottunk a hangos olvasás gyakorlására, önálló feladat volt továbbá 5 rövid mondat másolása is. A második osztályos lányok a hangos olvasás gyakorlását követően írásban hiányos szöveg kiegészítését gyakorolták. A negyedik és ötödik osztályosok a tört számmal való műveletek végzését gyakorolták, illetve a becslésről és közelítő értékekről esett szó. Ezután játékos papírsárkány készült ppt alapján, dobókocka segítségével. A kész papírsárkányt a gyerekek kiszínezték és kivágták. A foglalkozás kötetlen beszélgetéssel zárult.