EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020. | 06. | 08. Foglalkozás

Az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projektnek köszönhetően
Márton, Petra és Frida a mai napon, Abaújszántón a Csillagházban közös játékkal, és közösségfejlesztő kertészkedéssel töltötte a délelőtti órákat Információs Pontként is működő megvalósulási helyszínünkön. Irodánk sokféle programmal és lehetőséggel várja a helyi családokat a hét minden napján! Az információs ponton dolgozó munkatársaink együttműködnek a város szociális, oktatási, kulturális, egészségügyi és közigazgatási intézmény munkatársaival is, így gyors, és hatékony segítséget tudnak nyújtani a családok hétköznapi problémáinak megoldásaihoz. Lehetőség van hivatali ügyintézéshez való segítségkérésre, például időpont foglalásra online felületeken, vagy irataik nyomtatásához, önéletrajz elkészítéséhez, szerkesztéséhez. Látogassanak el irodánkba bármelyik hétköznap munkaidőben, és forduljanak bizalommal kollégáinkhoz! 

2020.06.05. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Kertészkedés, közös virágültetés

Az összejövetel keretében próbáltuk változatos tevékenységekkel megismertetni a szülőket és a gyerekeket. A fő cél a közös időtöltés megvalósítása volt, hogy a családtagok egymás közötti kapcsolata szorosabbá váljon, a családon belüli kommunikáció javuljon, ráérezzenek az együtt töltött idő fontosságára és természetesen élvezzék is ezt a közös együttlétet. A foglalkozás elsődleges célja a pozitív attitűd kialakítása, erősítése a természet iránt, a környezet virágossá tétele iránt. Ezért terveztünk közös kertészkedést, virágültetést. A foglalkozást egy kis növényismerettel kezdtük, kiskerti virágos növényekkel és a veteményeskert leggyakoribb zöldségféléit tekintettük át. Megbeszéltük a legfontosabb kerti munkákat, a növénytelepítés módjait. Útmutatót kaptak egy lehetséges otthoni zöldségeskert tervezéséhez.

2020.06.05. | Tanulás segítése Szendrőládon- Mesedélután, meseillusztráció

A foglalkozáson a gyerekek a Ludas Matyi című mesét hallgatták meg. Közösen megbeszéltük a történet cselekményét, a szereplők tulajdonságait. A foglalkozás célja a jellem és értékrend pozitív fejlesztése volt. Illusztrációkat is készítettek a meséhez. A szerepjátékok növelik és elősegítik az önbizalom erősödését, miközben az élmények együtt-átélése is hatalmas kohéziós energiával bír. A tehetségek mellett kibontakozási területet nyernek a zárkózottabb, visszahúzódó tanulók is.  A mesék meghallgatása, a közös mesemondás növeli a szövegértés képességét, fejleszt a szókincset, fejleszti a tiszta, szép beszédet, a helyes kiejtést. Növekszik a beleélőképesség, megmozgatja a fantáziát. Mivel a gyerekek hallgatják és figyelik egymást, ezért javítják is egymás hibáit. Sor kerül a saját hibák kijavítására is. A kommunikációs képességek fejlesztése mellett szociális kompetenciák is fejlődnek. Sajnos az ide járó gyerekek nagy része nem hall otthon mesét, csak a televízióban vagy az iskolában találkozik mesemondással. Ezért is tartom fontosnak, hogy ne fosszuk meg őket a mesék varázslatos világától. A Ludas Matyi kiváló lehetőség a fenti kompetenciák fejlesztésére.

2020.06.05. | Klubfoglalkozás Encs-Fügödön- Társasjáték

Erre az alkalomra csupán két gyerek érkezett, így kissé át kellett alakítani az eredeti tervet.

Viszont így a Hogy vagy? kör kicsit hosszabb lett, hiszen a gyerekek jobban megnyíltak, így, hogy csak kevesen vettek részt a klubfoglalkozáson. Többet meséltek, hogy mi a helyzet velük, hogy vannak, mit csináltak otthon a héten.

Ezután bemutatásra került a Ki-kicsoda társas, ami viszonylag egyszerű, gyakorolni tudják vele a képről való beszédet és biztosan szóhoz jutnak mindketten. Mivel az első kör után még akartak játszani vele, ezért úgy tűnt, hogy élvezték. A végén a gyerekek elárulták, melyik a kedvenc játékok, illetve melyik társas klub tetszett nekik a legjobban az eddigiek közül.

2020.06.04. | Tanulás segítése Szendrőládon- Versek, dalok, mondókák

A foglalkozáson a gyerekek rövid verseket, mondókákat, dalokat tanultak. A tevékenység célja az irodalmi nevelés, a versek iránti fogékonyság erősítése. A mondókák, a dalok szórakoztatva fejlesztik ritmusérzéküket, mozgástanulásukat könnyebbé teszik. A versek, mondókák fontosak a gyermek fejlődésében, a ritmikusság, a dallam a gyerekek természetes szükséglete, fejlesztik a szókincset, a képzelőerőt. A jól megválasztott versikék megalapozzák a érzelmi, erkölcsi normákat, a gyermekek érzelmi és értelmi fejlődésében is nagy szerepe van, fejlesztik a ritmusérzéket,  szorosabbra fűzik a gyermek-felnőtt kapcsolatot és mondókázva még az összepakolás is gyorsabban megy J . A magyar irodalom nagyon szerencsés helyzetben van, hiszen szinte minden ünnepre,  évszakra, játékra, hétköznapi tevékenységre van mondóka vagy kis versike. A szendrőládi gyerekeknek nagyon nehezen megy a verstanulás. Sokat kell velük gyakorolni. Együtt, egyszerre mondva a szavakat- inkább játéknak tűnik, mint tanulásnak a foglalkozás.

2020.06.03. | Szülő klub Szendrőládon- A család, mint érték

Beszélgetés a kapcsolatok alakulásáról a családtagok között, a szülő-szülő, szülő-gyermek és testvérkapcsolatok működéséről. A generációk közötti kommunikáció és együttműködés fontosságának kiemelése. Különféle helyzetek felvázolása, elemzése, megoldási lehetőségek megvitatása. Személyes példahelyzetek bemutatása, segítségnyújtás ezek kezeléséhez, megoldásához. A foglalkozáson helyzetgyakorlatokat, szituációs játékokat is végeztünk, amelyek szülő-gyermek közötti jellemző konfliktusokat példázott. Beszélgettünk az érzelmek jelentőségéről a családon belüli kapcsolatok alakításában, a családon belüli kommunikáció helyes formáiról. Beszélgető kör keretében vélemény- és tapasztalatcsere. A foglalkozáson azt erősítettük, tudatosítottuk a szülőkben, hogy a család az elsődleges nevelési tényező. Rávilágítottunk, hogy a szülők példája, kölcsönös kapcsolatuk, a család életvitele mind meghatározza a gyermek nézeteit, viselkedését. Több példán keresztül mutattuk be a helyes értékrendet, magatartási mintákat, a helyes gyermeknevelési módszereket.

2020.06.03. | Tanulás segítése Szendrőládon- Észlelés, rész-egész kapcsolata

A foglalkozás célja az értelmi funkciók fejlesztése, annak is első lépcsőfoka az észlelés fejlesztése. A feladatok a vizuális észlelést célozták meg, elsősorban a rész egész viszonyát. Képeket, rajzokat kellett kiegészíteniük, volt mozaikjáték, puzzle.  A gyerekekre jellemző, hogy nagy lendülettel vágnak nekik a feladatok elvégzéséhez. Nem számít, hogy játékos tanulásról van szó vagy konkrét iskolai feladat megoldásáról. Egymással versenyeznek, hogy ki kerüljön elsőnek megszólításra, kinek a feladata készüljön el először és főleg, ki kerüljön ki győztesen. Dicséretre, ösztönző szavakra most is mindenkinek szüksége volt. A kisebb, gyengébb képességű tanulók hamarabb elveszítik érdeklődésüket, kimaradnak a kiscsoportos tevékenységből. Ilyenkor marad a segítő beszélgetés, érdeklődésének megfelelő kérdés-felelet játék, vagy egyszerűen hagyom, hogy azt tegye, amit szeretne: rajzolgat, színez, énekelget vagy a házban található játékokkal játszik.

2020.06.02. | Tanulás segítése Szendrőládon- Matematika

A foglalkozás a gyerekek logikai gondolkodását, problémamegoldó képességük fejlesztését szolgálta. Játékos feladatokat oldottak meg csoportokban, különös tekintettel a matematikai logika fejlesztésére építve. Nemcsak papír alapon, hanem az internet segítségével is. A számítógép képes hozzájuk szólni, hiszen mindennapjaik elemi része. Mint gyakorló pedagógus felismertem, hogy hagyományos módszerekkel nem lehet hasonló hatékonysággal dolgozni, mint az elektronikus tananyagokkal. A számtalan érdekes feladattípus megoldás lehetőséget biztosít arra, hogy  hatékonyan támogassa a tanulás folyamatát.

A testmozgás, a tánc, a mászás, nyújtózás, ugrálás és az összes olyan mozgásforma, amely aktív kikapcsolódást nyújt a testnek, az agyat is megmozgatja, hiszen a fejlődéshez szükség van mind a fizikai mind a mentális aktivitásra. S ez hatványozottan igaz kisiskolás korban. A logikus gondolkodás rendkívül fontos készség, amelyet rengeteg játék fejleszt. A gyerekek nagyon szeretik az ilyen jellegű feladatokat, különösen  ha kiegészül színes képekkel, apró tárgyakkal is.

2020. | 06. | 01. Készségfejlesztő foglalkozás

A foglalkozás nagyon játékos, színes és kommunikatív volt, egy percre sem lankadt a gyerekek érdeklődése és lelkesedése, ami nagyon jó és meglepő volt.

Nagyon lelkesek voltak a gyerekek, a szüneteket is azzal töltötték, hogy új szavakat kérdezgettek. A gyerekek a foglalkozás elején az alapkifejezéseket és kérdéseket tanulták angolul. Ez annyira tetszett nekik, hogy a foglalkozás során többször elhangzottak ezek a mondatok.
Kevés szót ismertek angolul, leginkább csak néhány színt, illetve a kutya és macska szavakat. A testrészek mindenkinek teljesen újak voltak, de a dalt nagyon élvezték, a lezárás előtt, a végén még egyszer meg akarták hallgatni közösen, mert szerették volna megpróbálni elénekelni és újra mutogatni.
A gyerekek nagyon jól együttműködtek, szívesen dolgoztak csoportban és ha valaki tudott valamit, akkor nagyon lelkesen próbálta megtanítani a többieknek.