EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020. | 06. | 16. Klubfoglalkozás

Az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projekt keretein belül 2020. június 16-án a szabadidő hasznos eltöltésére irányulóan szerveztünk klubfoglalkozást a programba bevont családok, és gyermekeik részére. A foglalkozást a játékos sport jegyében valósítottuk meg Abaújszántón. A szabadidő hasznos eltöltésének egyik remek módja az egészséges sporttevékenységek játékos gyakorlása mind a szabadban, mind pedig beltéri helyszínen. Az ügyességi feladatoknak köszönhetően fejlődött az erő, az állóképesség és a kitartás is. A foglalkozáson olyan szabadidős tevékenységeket, játékokat alkalmaztunk, melyet otthoni körülmények között is el lehet végezni. A Twister társasjátéknak köszönhetően a gyermekek alkalmazni tudták az olyan értékes képességeiket is, mint a kitartás, az alkalmazkodás, a felfedezés izgalma. A játék rengeteg vicces pillanatot és önfeledt szórakozást nyújtott mindannyiunk számára a nap folyamán.

2020. | 06. | 15. Készségfejlesztés Abaújszántón

A foglalkozásra való ráhangolódás A kecske és az oroszlán?- című mese meghallgatásával valósult meg. A mese feldolgozása interaktív módon csoportos formában történt, a szövegértést, a beszéd és kommunikáció fejlesztést megcélozva. Törekedtünk a helyes és választékos beszéd használatára, hangsúlyt kapott az érzelmi nevelés is. A mese feldolgozását irányított beszélgetés követte, Mesélj a háziállatodról!- hívó mondatra a gyerekek elmesélték milyen háziállataik vannak, megbeszéltük a házi kedvenc és a haszonállat közötti különbségeket, valamint azt is, hogy lehet-e barát az állat. A foglalkozás fő része a kommunikáció, a beszéd, a figyelem és a tolerancia fejlesztését tűzte ki célul. Ezt követően kültéri játék következett, ahol olyan csapatjátékokat játszottunk, mint például a Bent a bárány, kint a farkas. A foglalkozást a begyűjtött élményekről szóló kötetlen beszélgetéssel zártuk.

2020.06.13. | Klubfoglalkozás Abaújszántón- Közösségfejlesztés

A projekt keretein belül második alkalommal szerveztünk klubfoglalkozást a közösségfejlesztés jegyében, a bevont családok gyermekei számára Abaújszántón. A megvalósult programon közösségfejlesztési célokat tűztünk ki. A különböző életkorú gyermekek klubjellegű foglalkoztatása számos fejlesztési lehetőséget rejt. A közös munka szervezése, tervezése, a megvalósítás folyamatai az egyéni fejlesztésen túl, a közösségre is pozitív hatással van. A kézműves foglalkozás során sógyurmából készítettünk dísztárgyakat. A foglalkozás témájának a közvetlen környezetünk esztétikusabbá tételét választottuk. Sokat beszélgettünk arról, hogy egy ilyen egyszerű technika segítségével hogyan tudunk olyan apró, kedves dísztárgyakat készíteni, amivel a gyermekek szobájukat, otthonukat díszíthetik, illetve mi, kollégák a gyermekek segítségével irodánkat tehetjük barátságosabbá. Az egyszerű manuális tevékenység, a jól kezelhető alapanyag könnyen lehetővé tette, hogy a rendelkezésre álló idő alatt valódi kis remekművek születhessenek. Miután összeállítottuk a gyurmát, mindenki saját kreativitását megmutatva készített különböző mintákat, formákat, melyeket ki is díszítettek. Az óra során a sógyurma készítése után színezők kifestésére, és gyurmázásra volt még lehetőség. Elmondható, hogy a közösségfejlesztő foglalkozás eredményesen valósult meg, a gyerekek összedolgozva, egymást segítve állították készítették el a figurákat.

2020.06.12. | Klubfoglalkozás Abaújszántón- Szabadidő hasznos eltöltése

A klubfoglalkozáson a szabadidő hasznos eltöltéseként kreatív, készség és képességfejlesztő kézműves klubfoglalkozást szerveztünk. A programelem célja, hogy a részt vevő gyermekek számára gyakorlati mintát adjon a szabadidő hasznos eltöltésének érdekében. Fontos, hogy a programba bevont gyermekek a nyári szünet elején segítséget kapjanak ahhoz, hogy szociális hátterükből adódó nehézségeik ellenére is rendelkezzenek olyan ötletekkel, programtervekkel, melyekkel úgy tölthetik el a rendelkezésükre álló szabadidejüket, hogy a szórakozáson túl az valamilyen értéktartalommal is bírjon.

A foglalkozáson vegyes technikákat alkalmazva egyedi alkotások készültek. Az alkotási folyamat során az általános készségfejlesztésen túl, a szabad önkifejezés adta élmények önfeledt megélésének is teret adtunk.

A részt vevő gyerekek alkalmazhatták a színezés technikáját különböző színezőkkel, volt lehetőség gyurma használatával színes, és ötletes figurák készítésére, valamint papírból különféle formákat vágtak ki, ezzel is fejlesztve a finommotorikus képességeket. A foglalkozáson társasjátékokkal, kártyajátékokkal is játszottunk, és ügyességi feladatok megoldásával fejlesztettük a szem-kéz koordinációt és az állóképességet. Elmondható, hogy a foglalkozást a gyerekek élvezték, és sok olyan játékot játszottunk, és technikát alkalmaztunk, mellyel otthon is el tudják tölteni hasznosan a szabadidejüket.

2020.06.12. | Tanulás segítése Szendrőládon- Ludas Matyi, színjáték

A foglalkozáson a gyerekekkel összeállítottuk a már megismert Ludas Matyi történetét és szerepjáték formájában előadták. A tevékenység célja a személyiségfejlesztés és a nyelvi készségek fejlesztése volt. A drámajáték felszabadító, élményt adó ereje lehetőséget ad, hiszen drámajátékok, történetek, szituációk feldolgozásával segítem a hátrányos helyzetű tanulók beilleszkedését, valamint a nem hátrányos helyzetű gyerekek inkluzív attitűdjének kialakulását. A dráma eszköztára alkalmas arra, hogy tanulóimat kooperációra ösztönözzem, s ezáltal a tanulók személyiségformálásában hatékony lépéseket tudok tenni. A drámázásban, szerepjátékokban megvalósul az együtt, egymásért való tevékenység közös öröme. A szerepjátékok növelik és elősegítik az önbizalom erősödését, miközben az élmények együtt-átélése is hatalmas kohéziós energiával bír. A tehetségek mellett kibontakozási területet nyernek a zárkózottabb, visszahúzódó tanulók is.

2020.06.12. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Muffinsütés

A foglalkozáson muffint készítettek közösen a felnőttek és a gyerekek. Az anyukák nagy örömmel vettek részt a sütemények elkészítésével való beszélgetésen, programon. Elmondták, hogy ki mit szokott sütni, milyen sütik elkészítését szeretnék megismerni, megtanulni. Egyszerűen elkészíthető desszertek, sütik receptjeit beszéltük meg. Kipróbálták az egyszerű kavart piskótatészta összeállítását. Az elkészült muffinokat a gyerekek nagyon kreatívan és örömmel díszítették ki. Egy kis – részünkről történő – irányítással mindenki vidáman vett részt a munkában. Ügyesen készítették az alapanyagot, különböző gyümölccsel ízesítették, közben vidáman beszélgettek az otthoni szokásaikról. Alig várták, hogy fogyasztható állapotba kerüljön, majd végül az elkészült süteményt a gyerekekkel együtt kóstolták meg, fogyasztották el.

2020.06.12. | Klubfoglalkozás Encs-Fügödön- Társasjáték

A társasjáték klub alkalmával egy gyors Hogy vagy? körrel kezdett a csapat, mert már nagyon szerettek volna társasozni a gyerekek. A beszélgetés elején a legutóbbi alkalom élményeiről is esett szó.

Bár először nem akartak szóláncozni, mert már nagyon játszottak volna, végül sikerült rávenni őket. Sikerült ezzel a játékkal beindítani a gondolkodást, a gyerekek egytől- egyig élvezték. (Még azok is, akiknek kevésbé ment).

Az általuk már ismert és többször játszott Halli-Gallit játszották.

Az alkalom új játéka a Hanabi volt. A szabály ismertetésekor a gyerekek végig figyeltek, de megesett, hogy kérdéseikkel egymás és az ismertető szavába vágtak. A szabály ismertetése után vissza kellett mondaniuk azt. Volt, akinek jobban, volt, akinek kevésbé sikerült elsőre megjegyezni. Ez a játék azért nagyon jó, mert végig egymást kell segíteni, így fejleszti az együttműködést.

2020. | 06. | 12. Foglalkozás

Hol terem a barátság? című mese interaktív feldolgozása csoportokban, a kommunikációs készség, szövegértés fejlesztését megcélozva.

2020.06.12. | Készségfejlesztés Abaújszántón

Az EFOP – 5.2.1.-17-2017-00009 programba bevont gyermekek részére gyermekfoglalkozás keretei közt készség és képességfejlesztő óra valósult meg Abaújszántón, a megvalósulási helyszínen. A foglalkozásra való ráhangolódás a Hol terem a barátság ? – című mese meghallgatásával valósult meg. A mese feldolgozása interaktív módon, csoportos formában történt, a szövegértést, a beszéd és kommunikáció fejlesztést megcélozva. A foglalkozáson törekedtünk a helyes, választékos beszéd használatára, hangsúlyt kapott az érzelmi nevelés is a gyermekek körében. A mese feldolgozását dramatikus játék követte, Milyen barátot szeretnél? – hívó mondatra a gyerekek röviden bemutatták azt, hogy milyen is az ideális barát számukra. Ezt követően kültéri játék következett, ahol bizalmat fejlesztő önismereti és csapatjátékokat játszottunk. A foglalkozást a begyűjtött élményekről szóló kötetlen beszélgetéssel zártuk le.

2020.06.11. | Klubfoglalkozás Abaújszántón- Közösségfejlesztés

A klubfoglalkozás során közös palacsintasütést tartottunk a foglalkozáson részt vevő gyermekekkel. A megvalósult programon közösségfejlesztési célokat tűztünk ki. A különböző életkorú gyermekek klubjellegű foglalkoztatása számos fejlesztési lehetőséget rejt. A közös munka szervezése, tervezése, a megvalósítás folyamatai az egyéni fejlesztésen túl, a közösségre is pozitív hatással van. A közös palacsinta sütés során kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy törekedjünk a gyermekek általános képességfejlesztésén túl a kooperációs készségek fókuszált fejlesztésére is. Igyekeztünk empatikus, egymás elfogadását hangsúlyozó, barátságos hangulatot teremteni a valódi közösségfejlesztés érdekében. Nagyon jó hangulatú, vidám beszélgetés közben fogyasztottuk el közösen az elkészített palacsintákat.

2020.06.11. | Szülő klub Szendrőládon- Tésztakészítés alapjai

hasznosítania a résztvevők. Ezen a foglalkozáson a mindennapi életben alkalmazható tevékenységgel ismerkedtek meg az anyukák, hiszen a tésztagyúrással ismerkedtünk meg. Megbeszéltük az alapvető tudnivalókat, sokan már tisztában voltak a szükséges alapanyagokkal, azok megfelelő mennyiségének alkalmazásával. Az előkészítés után gyakorolták az összeállítás technikáját, a sikálást (a tészta kinyújtása), a tészta különféle feldolgozásának, felvágásának módjait. Megbeszéltük a tésztafajták felhasználási lehetőségeit, hogy melyik levest milyen tésztával szoktuk tálalni. Szóba került, hogy mennyivel több időt igényelt mintegy ötven-száz évvel ezelőtt a háziasszonytól például a húsleves elkészítése. Az akkori asszonyok napi szinten végezték ezeket a tevékenységeket, míg ma leginkább készen megvesszük a tésztát. A délután folyamán megvalósult a közösségformálás, sokakat jókedvre derített a közösen végzett munka öröme.

2020.06.11. | Tanulás segítése Szendrőládon- Dramatizálás

A foglalkozáson mozgásos drámajátékokat játszottunk. Elsősorban a testséma fejlesztését szolgáló játékokat (Ki vagyok én?, Száll a lepke…). Majd csapatépítő jellegű játékokkal folytattuk a szabadban. Ezután közkívánatra mesehallgatás ás meseolvasás következett. A mesék meghallgatása, a közös mesemondás növeli a szövegértés képességét, fejleszt a szókincset, fejleszti a tiszta, szép beszédet, a helyes kiejtést. Növekszik a bele élőképesség, megmozgatja a fantáziát. Mivel a gyerekek hallgatják és figyelik egymást, ezért javítják is egymás hibáit. Sor kerül a saját hibák kijavítására is. A kommunikációs képességek fejlesztése mellett szociális kompetenciák is fejlődnek. Sajnos az ide járó gyerekek nagy része nem hall otthon mesét, csak a televízióban vagy az iskolában találkozik mesemondással. Ezért is tartom fontosnak, hogy ne fosszuk meg őket a mesék varázslatos világától. A szerepjátékok növelik és elősegítik az önbizalom erősödését, miközben az élmények együtt-átélése is hatalmas kohéziós energiával bír. A tehetségek mellett kibontakozási területet nyernek a zárkózottabb, visszahúzódó tanulók is. Erre nagyon jó lehetőséget kínálnak a magyar népmesék.