EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.10.02. | Klubfoglalkozás Encs-Fügödön- Pályaorientációs klub

Az első alkalommal a cél a csapat összehangolása, a klub kereteinek, szabályainak felállítása, illetve a gyerekek megismertetése a pályaorientációs és az ahhoz kapcsolódó fogalmakkal volt.

Többen ismerték már a pályaorientáció fogalmát, van, akik az iskolában már kitöltöttek egy képesség felmérést, ami azt mutatta meg, hogy milyen szakmák lehetnének megfelelőek nekik.

Nagyrészt érdekelte őket a klub ötlete, de a játék is elég meggyőző volt. Különösen tetszett nekik az activity általa pedig játékos formában ismerhettek meg olyan foglalkozásokat, amikről korábban nem hallottak. Sok szakmát nem ismertek még, vagy hallottak róla, de nem tudták, hogy mit jelent, így az eszközökkel való párosításból nagyon sok új ötletet kaptak, amit a záró körben vissza is jeleztek, hogy jó volt hallani arról, hogy mennyi féle szakma van a világon.

2020.10.01. | Családi nap Szendrőládon- Csapatépítő és szabadidős program

A családi nap keretében próbáltuk változatos tevékenységekkel összehozni a szülőket és a gyerekeket. A fő cél a közös időtöltés megvalósítása volt, hogy a családtagok egymás közötti kapcsolata szorosabbá váljon, a családon belüli kommunikáció javuljon, ráérezzenek az együtt töltött idő fontosságára és természetesen élvezzék is ezt a közös együttlétet. A roma szülők nagy szeretettel nevelik gyermekeiket, de nem mindig tudnak megfelelő nevelési elveket megvalósítani. Sokszor tanácstalanok, ha iskolai feladatban kell segíteniük, vagy ha behívják őket az iskolába. Beszélgető kör formájában mesélték el saját problémáikat, átélt eseményeket, nehézségeiket. Nevelési és életviteli tanácsokkal szolgáltunk nekik. A szabadidő helyes eltöltésével kapcsolatban is kaptak számos instrukciót, illetve kommunikációs gyakorlatokkal is megismertettük őket. Mivel jó idő volt, ezért a teraszon tartottuk a beszélgetést, ahol a gyerekek vidám játékokkal szórakoztatták egymást. 

2020.09.29. | Tanulás segítés Szendrőládon- Emlékezet, figyelem, logikai gondolkodás

A foglalkozáson játékos utánzó gyakorlatokat végeztek a gyerekek, mely a figyelem és az emlékezet fejlesztését célozta meg. A logikai gondolkodásukat találós kérdésekkel és csoportos játékkal fejlesztettük. Rövid versikék memorizálására is sor került.  A versek, mondókák fontosak a gyermek fejlődésében, a ritmikusság, a dallam a gyerekek természetes szükséglete, fejlesztik a szókincset, a képzelőerőt. A jól megválasztott versikék megalapozzák a érzelmi, erkölcsi normákat, a gyermekek érzelmi és értelmi fejlődésében is nagy szerepe van, fejlesztik a ritmusérzéket,  szorosabbra fűzik a gyermek-felnőtt kapcsolatot és mondókázva még az összepakolás is gyorsabban megy 😊 . A magyar irodalom nagyon szerencsés helyzetben van, hiszen szinte minden ünnepre,  évszakra, játékra, hétköznapi tevékenységre van mondóka vagy kis versike. Szeptember lévén iskolakezdéshez és az őszhöz kapcsolódó kis versek kerültek előtérbe.

2020.09.26. | Készségfejlesztés Encs-Fügödön

Matematika:

A foglalkozás a matematikával kezdődött, emiatt a figyelem nem sokáig maradt fenn maximum 10 percig. Négyszög, háromszög felismerése, kézzel rajzolás, színek felismerése.

Grafomotoros:

Tépés, ragasztás, évszakok felismerése, gyümölcsök felismerése, rajzolása és színezése.

Anyanyelv:

Figyelem, gondolkodás, emlékezet, beszéd. Ezen a foglalkozáson kicsit nehéz volt fenntartani az érdeklődést, inkább a labdajáték érdekelte a résztvevő gyereket.

Mozgásos:

Gyümölcsök felismerése, bogaras, hernyós feladatok.

2020.09.25. | Klubfoglalkozás Encs-Fügödön- Pályaorientációs klub

Az előző alkalmon tanultak és a szabályok ismétlése. Több múltkor számukra új szakma megnevezésére is emlékeztek.

A life képről való beszélgetés. Mély dolgokat fogalmaztak meg az oktatási lehetőségek kapcsán. A szakmacsoportot először nem értették, de aztán együttműködve kitalálták, segítve egymást, hogy mindenki megértse. Ezt követően volt egy párosító feladat, melyik szakma mit is jelent pontosan.

Az activityt kevésbé élvezték, mert kissé fáradtak voltak.

2020.09.25. | Hagyományőrző program Szendrőládon- Szüreti vigadalom eljátszása

Rendezvényeinken próbálunk minél nagyobb hangsúlyt fektetni a hagyományok felelevenítésére, megtartására, ezért a szabadidős programunkon, hagyományőrző rendezvény keretében a szüreti szokásokat elevenítettük fel. Összegyűjtöttük a szürettel kapcsolatos dalokat, énekeket, s gyakoroltuk azokat. Nagy örömmel készültek a szülők, gyerekek egyaránt. Mondókákat, verseket tanultunk, melyek ehhez az őszi eseményhez kapcsolódnak. Összegyűjtöttük a legismertebb szüreti dalokat, melyeket mozgással, tánccal kombináltunk. A vállalkozó szellemű szülők beöltöztek, s gyermekeket is jelmezbe bújtattuk. Szüreti szerepjátékot adtak elő, amely a szüreti felvonulást idézte fel. Előadták az ismert, a tanult mondókákat, dalokat, majd elfogyasztották az ősz jellegzetes gyümölcsét, a szőlőt. Végül egy jó hangulatú családi összejövetelt, szüreti vigadalmat sikerült összehoznunk, melyet a gyerekek nagyon élveztek.

2020.09.24. | Egészséges életmód program Szendrőládon- Gyümölcssaláta készítése

A foglalkozáson az egészséges táplálkozás alapjait erősítettük. A gyerekek és a felnőttek közös munkával, friss gyümölcsök felhasználásával készítettek salátát. Beszélgettünk a friss gyümölcsök fogyasztásának jelentőségéről. A foglalkozás fő célja az egészséges életmódra nevelés, az egészség megtartása, megerősítésére való felkészítés. Feladatunk a betegségmegelőzés és egészségmegőrzés szokásainak megalapozása, bemutatásuk, gyakorlati alkalmazásuk. Szerezzenek egészséggel kapcsolatos műveltséget, tájékozottsági szintjük emelkedjen ebben a témában. Az életvitelhez szükséges elemeket, mint a megfelelő táplálkozás tudatosan alkalmazzák. A friss gyümölcsök természetes vitaminforrások, amelyek támogatják egészségünket, erősítik immunrendszerünket.

2020.09.23. | Tanulás segítése Szendrőládon- Játékos matematika

A foglalkozás a gyerekek szám- és mennyiségfogalmának elmélyítését, számolási készségük erősítését szolgálta játékos feladatokon keresztül. Papíralapú feladatokat és szerepjátékhoz kapcsolódó tevékenységeket végeztek. Amikor óvodának vége, kezdődik az iskola. De ez nem azt jelenti, hogy a gyerekek elfelejtenék, mennyire szeretnek játszani. Hozzánk sok kisgyermek jár. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Mert ha a játék öröme kapcsolódik a tanulás öröméhez, biztosak lehetünk benne, hogy a gyermek örömmel lát neki a feladatoknak. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Az unalmas matekfeladatok helyett a gyermekek kezébe színes, vidám, tudásának megfelelő játékos feladatokat adunk .Ezért használjuk mi is a fejlesztő feladatlapokat, amelyek szakemberek segítségével készültek, sok vidám és korosztálynak megfelelő feladatlappal.

2020.09.23. | Szülő klub Szendrőládon- Gyermeknevelési tanácsok

A foglalkozást helyzetgyakorlatokkal, szituációs játékokkal indítottuk, amelyek szülő-gyermek közötti jellemző kapcsolatokat, konfliktusokat példázott. A szülőknek leginkább azon kellene fáradozniuk, hogy gyermekükben kiépítsék és megszilárdítsák azt a meggyőződést, hogy ő is valaki, akinek a véleménye értékes, akinek számítanak és kompetensek lehetnek a döntései. Beszélgettünk az érzelmek jelentőségéről a családon belüli kapcsolatok alakításában, a családon belüli kommunikáció helyes formáiról. Nagyon sok gyermek beszél tiszteletlenül, csúnyán a szüleivel, de megfigyelhető, hogy ezek a gyerekek nem kötődnek igazán az anyához, tőle kedvesség helyett bántó szavakat kapott. A gyereknek tudnia kellene, hogy a szülei mindig megvédik, szeretik, bármi történik is, tudnia kell, hogy ott állnak mellette és mögötte. Beszélgető kör keretében mondhatta el mindenki a véleményét, és megvalósult a tapasztalatok cseréje is. Tanulságos összejövetelt zárhattunk.

2020. | 09. | 22. Klubfoglalkozás – Konfliktuskezelés

A foglalkozást filmvetítéssel kezdtük, amely jellegzetes családon belüli konfliktusokat mutatott be. Először a szülőknek és a gyerekeknek helyzetgyakorlatokat kellett elvégezniük. A megadott szituációk mindegyike valamilyen szülő-gyerek konfliktust példázott. A cél a családon belüli kapcsolatok erősítése, a családon belüli kommunikáció javítása szülő és gyerek között. Végezetül a helyzeteknek megfelelő optimális kezelési technikákat is megvitattuk. Beszélgettünk az érzelmek jelentőségéről a családon belüli kapcsolatok alakításában, a családon belüli kommunikáció helyes formáiról. A foglalkozáson azt erősítettük, tudatosítottuk a szülőkben, hogy a család az elsődleges nevelési tényező. Rávilágítottunk, hogy a szülők példája, kölcsönös kapcsolatuk, a család életvitele mind meghatározza a gyermek nézeteit, viselkedését. Több példán keresztül mutattuk be a helyes értékrendet, magatartási mintákat, a helyes gyermeknevelési módszereket. Beszélgetőkör keretében vélemény- és tapasztalatcsere.

2020. | 09. | 18. Pályaválasztási klubfoglalkozás

Az első alkalommal a cél a csapat összehangolása, a klub kereteinek, szabályainak felállítása, illetve a gyerekek megismertetése a pályaorientációs és az ahhoz kapcsolódó fogalmakkal volt.A pályaorientáció fogalmát a gyerekek nem ismerték, de kitalálták, hogy nagyjából mit jelenthet. A gondolattérkép teljesen új volt számukra, nagyon érdeklődve és aktívan fogadták.

A pályaválasztási klub célja, hogy a fiatalok tisztában legyenek saját képességeikkel és megfelelő önismerettel rendelkezzenek ahhoz, hogy a számukra legideálisabb továbbtanulási utat megtalálják. Ebben azzal is támogatjuk őket, hogy a munkavilágának minél szélesebb spektrumával ismertetjük meg őket. A szakmák megismerését nem csak írott és videó anyag támogatja, hanem egyes szakmák képviselőivel való találkozás is. Emellett támogatjuk őket az iskolarendszer és a felvételi eljárásban való eligazodásban. A közelben lévő iskolák és az általuk nyújtott képzésének megismertetése után minden gyermekkel egyéni beszélgetések és mentoráció támogatja a megfelelő döntés meghozatalát.

Nagyon örültek a klub lehetőségének, és tetszett nekik, hogy ez nem egy tanulós foglalkozás, hanem játékos, de mégis valamit azért tanulnak is. Sok szakmáról most hallottak először, eddig érthető módon azokat ismerték, amiket Encsen, vagy közeli iskolákban lehet tanulni.

2020.09.17. | Családi délután Szendrőládon- Csapatépítő és szabadidős program

A családi délután keretében ismét a szülők és a gyerekek együtt tevékenykedtek. Minden családnak megvan a saját értékrendje, amiben hisz, és ami szerint élni szeretne. Bármi is legyen ez,gyermekeink tőlünk tanulják. A jót és a rosszat is.Rengeteg dolgot tanulhatunk az élettől. Ha segítünk, hogy gyermekeink felfedezzék természetes kíváncsiságukat az őket körülvevő világ és az emberek felé, az egész életükben hasznukra válik. Ennek szellemében vonjuk be a szülőket, gyermekeket egy-egy tevékenységbe. Ezen a délutánon savanyúságot készítettünk, amihez a zöldségeket az anyukák készítették elő a tanulókkal közösen. A gyerekek élvezték, hogy segíthettek a szülőknek, akik friss nyári salátát állítottak össze. Ezután a szülők kapcsolódtak be a gyerekek tevékenységébe, együtt játszottak, gyurmáztak, közben önfeledten beszélgettek. Kellemesen eltöltött összejövetelt sikerült megvalósítanunk.

2020.09.16. | Tanulás segítése Szendrőládon- Logika fejlesztése

A foglalkozáson játékos logikai feladatokat végeztek a gyerekek. Először feladatlapokon dolgoztak egyénileg, majd csoportokat alkottunk és versenyszerűen kellett együtt tevékenykedniük. Megismerkedtünk az ördöglakattal, játszottunk amőbát és dominóztunk. Ezután internetes logikai feladatokat mutattam nekik. Az ide járó gyerekeknek az IKT (info – kommunikációs technológia) eszközei magától érthetők, az élet minden területén ezek veszik körül. Tanítványaim használják a gépet, életük szerves részévé vált. Ezen gyermekek figyelmének lekötése egyre nagyobb feladat, ezért gyakran használom a foglalkozás közben a laptopot, illetve az internet által felkínált lehetőségeket. A számítógép képes hozzájuk szólni, hiszen mindennapjaik elemi része. Mint gyakorló pedagógus felismertem, hogy hagyományos módszerekkel nem lehet hasonló hatékonysággal dolgozni, mint az elektronikus tananyagokkal. A számtalan érdekes feladattípus megoldás lehetőséget biztosít arra, hogy hatékonyan támogassa a tanulás folyamatát.

2020.09.15. | Szülő klub Szendrőlád- Sütési tanácsok

Az anyukák nagy örömmel vettek részt a sütemények elkészítésével való beszélgetésen, programon. Elmondták, hogy ki mit szokott sütni, milyen sütik elkészítését szeretnék megismerni, megtanulni. Egyszerűen elkészíthető desszertek, sütik receptjeit beszéltük meg. Ezen a foglalkozáson alma felhasználásával készítettek süteményt közösen a felnőttek. Megismerkedtek az alma süteményekben való feldolgozásának módjával, az édesség egyszerű összeállítási technikájával. Sütés nélküli almás-kekszes édességet készítettek. Egy kis – részünkről történő – irányítással, mindenki örömmel vett részt a munkában. Ügyesen hámozták, reszelték az almát, rakták sorba a kekszet, közben vidáman beszélgettek az otthoni szokásaikról. Alig várták, hogy fogyasztható állapotba kerüljön, majd végül az elkészült süteményt a gyerekekkel együtt kóstolták meg, fogyasztották el.

2020.09.12. | Készségfejlesztés Encs-Fügödön

A gyerekek nagy lelkesedéssel érkeztek a foglalkozásra, a tapasztalat az, hogy nagyon sokat jelent számukra az egyéni foglalkozás, a személyes figyelem.

Grafomotoros:
Körkörös mozdulatok rajzolása, színek keresése a szobában, rajzolás, (óvodai jel)

Matematika:
Színek, formák, méret és lyuk szerint darabok kiválogatása, különbségek megfogalmazása.

Mozgásos:
Katicás és hernyós mese és annak mozdulatai, testrészek (ezek már jól mentek). Letakart dobozból a dolgok kitapogatása.

Anyanyelv:
Mondatok elismétlése, számolás 12-ig (addig ment helyesen). A szeletes képeket, sorba rendezés.

2020.09.10. | Egészséges életmód program Szendrőládon- Helyes ételtárolás, csomagolás

A foglalkozást a leggyakrabban előforduló élelmiszerek csoportosításával kezdtük, a tárolás szempontjából legfontosabb jellemzőikről kaptak információkat. Az ételkészítési munkák közül kiemeltük a tisztítás, adagolás, csomagolás lényeges tudnivalóit, megbeszéltük az ételek tárolásának különféle módjait. A foglalkozás célja az volt, hogy háztartási ismereteiket bővítsük, kiemelve az élelmiszerekkel kapcsolatos tudásukat. Hogyan kell helyesen tárolni azokat, hogy minőségüket minél hosszabb ideig megtartsák. Valamint az elkészített ételek megfelelő tárolási módjairól is beszélgettünk. Ha vigyázunk élelmiszereink, ételeink minőségére, azzal az egészségünket is szolgáljuk. A helyes ételtárolással, csomagolással a fertőzésveszély is elkerülhető.

2020.09.09. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon- Tájékoztatás a COVID-19 vírusról

A foglalkozást egy rövid oktatófilm megtekintésével kezdtük, amely az új koronavírusról adott információkat. Tájékoztatást kaptak a COVID-19 enyhébb és súlyosabb tüneteiről, ill. hogy milyen állapotok alakulhatnak ki, mit kell tenni, ha fennáll a fertőzés gyanúja. Beszélgettünk a kezelési módszerekről valamint a megelőzési lehetőségekről. Kiemeltük a környezeti higiénia fontosságát a fertőzésveszély elkerülése érdekében, pl. hogyan célszerű fertőtleníteni a lakásban. Személyi higiéniánk védelméért mit tudunk tenni, pl. hogyan mossunk kezet, hogyan viseljük helyesen a maszkot. Áttekintettük és összefoglaltuk a legfontosabb alapszabályokat az egészség megőrzésének védelmében, felhívtuk figyelmüket a felelősségteljes, példamutató magatartásra

2020.09.08. | Képességfejlesztés Szendrőládon- Memória fejlesztése játékosan

A foglalkozás célja a memória fejlesztése volt. Egyszerű nevek, tárgyak visszamondásával a rövidtávú memória fejlesztését céloztuk, majd a vizuális memóriát erősítettük a „Ki vagyok én? ” játékkal.  A gyerekeknek nagyon tetszett a játék, amelyet a kellemes idő következtében a szabadban játszhatták élvezettel és izgalommal. A legtöbb gyereknek azért akad tanulási nehézsége az iskolában, mert az olvasottak és látottak egyszerűen nem rögzülnek a fejében. A memóriát azonban nagyon könnyű fejleszteni, pláne fiatalon. Egyszerű mondókákkal, mi is ezzel kezdtük: Egy, megérett a meggy…. Ezek mindegyike már önmagában is olyan eleven kép, amelyet a gyerek könnyedén maga elé tud idézni. 12 megjegyezni kívánt tétel kapcsolható hozzájuk asszociációs kapocs kialakításával. A módszer általában csak 12-t meg nem haladó mennyiségű tétel megjegyzésére alkalmazható kellő sikerességgel. Milyen játékok, lehetőségek vannak a szülők kezében, amikkel színesíthetik a mindennapjaikat anélkül, hogy a gyerek újabb terhelésnek, kötelező gyakorlásnak fogná fel? A játék azt hiszem a legjobb megoldás erre. Kiváló társas játékok vannak a Házban is, amelyek színes képeikkel megragadják a gyermekeket.

2020.09.05. | Képességfejlesztés Encs-Fügödön

Matematika:

A háromszög, kör, négyzet formákat tanulta meg a résztvevő, de már már ismerte, illetve a végén le is tudta őket rajzolni felismerhetően. A színek is nagyon jól mentek.

Grafomotoros:

Az összes gyümölcsöt felismerte, ügyesen lerajzolta őket, és pontosan ragasztott.

Anyanyelv:

A masnit nem tudta megtanulni, de a mondatokat szóról szóra el tudta ismételni. Könnyen megértette a cipős feladatot.

Mozgásos:

A katicás mese nem tetszett neki, az igaz-hamis nagyon jól ment. A gyümölcsöket tudta.

Nagyon hamar kész lett a feladatokkal, mert minden jól ment. Nagyon aktív volt, ugrált, sokat futkározott.

2020.09.05. | Családi nap Szendrőládon- csapatépítő és szabadidős program

A családi nap keretében próbáltuk változatos tevékenységekkel összehozni a szülőket és a gyerekeket. A fő cél a közös időtöltés megvalósítása volt, hogy a családtagok egymás közötti kapcsolata szorosabbá váljon, a családon belüli kommunikáció javuljon, ráérezzenek az együtt töltött idő fontosságára és természetesen élvezzék is ezt a közös együttlétet. A foglalkozás elsődleges célja a pozitív attitűd kialakítása, erősítése a család intézménye iránt. A család struktúrája nagymértékben meghatározza a személyiség fejlődését. A család életvitelét alapvetően meghatározza értékrendünk, azaz, mit tartunk fontosnak, mi irányítja gondolkodásunkat, viselkedésünket, kapcsolatainkat. Minden család egy jól, kevésbé jól, vagy rosszul működő önszabályozó rendszer. A gyermek számára szűrőt képez a társadalommal és a kultúrával szemben. Fontos, hogy a szülők pozitív értékeket közvetítsenek gyermekeik felé, ezért szervezzük ezeket a közös programokat is, hogy szokják a közös játékot, a közös beszélgetést. Példamutatással a szülőket motiváljuk a megfelelő értékek kialakítására, átadására. A szülők is örömmel tapasztalják meg gyermekeik önfeledt szórakozását, boldogságát.

2020. | 08. | 30. Tábor utolsó napja

2020. augusztus 30-án volt az EFOP 521 projekt keretében belül megvalósuló révfülöpi táborunk utolsó napja. A délelőtt folyamán ellátogattunk a Tapolca Tavasbarlangba külön busszal, ahol a gyerekek sokat megtudtak a víz körforgásáról, a barlangok kialakulásáról. A látogatás végén mindenki csónakázott a barlang kristálytiszta vizében, ami hatalmas élmény volt gyermek és kísérőnek egyaránt . Hazafelé menet pedig már mindenki alig várta, hogy újra csobbanhasson a Balatonban, ahol most ügyességi versenyekkel is készültünk. A gyerekek napról napra bátrabbak voltak a vízben és egyre ügyesebben mozogtok számukra szinte teljesen új közegben. Az este már a tábor lezárásával telt. A tábortűz mellett kihirdetésre került az egész tábor ideje alatt tartó csapat verseny, ami mellett minden gyermek személyre szóló oklevelet kapott. Este a gyerekek hangos karaoke-zással búcsúztatták Révfülöpöt.

2020. | 08. | 29. Tábor

2020 augusztus 29-én Révfülöpön táboroztattunk 30 gyermeket az EFOP 521 projekt keretében belül. Ezen a napon a reggelit követően elmentünk hajóval Balatonboglárra, mely a legtöbb gyermek számára az első hajózási élménye volt. Bár már az előző napokban látták a Balatont most tárult csak előjük igazi nagysága, ami nagyon lenyűgözte őket. Bogláron felmentünk a Xanus János Gömbkilátóba, majd a gyermekek kipróbáltak 1-1 játékot az ott lévő kalandparkban. A felejthetetlen élmények után visszahajóztunk a szállásra, ahol az ebédet követően kézműves foglalkozás következett. A foglalkozás alatt a gyermekek boraxból kristályt készítettek, képeslapot írtak szüleiknek, indián fejdíszt és karkötőket alkottak. A délutáni órákban újra ellátogattunk a strandra a gyerekek legnagyobb örömére. A vacsora és a közös élménybeszámoló után Quiznight következett, ahol a csapatok ország-városban, versírásban és logikában mérették meg magukat. Összességében újra egy élménydús napot tudhattunk magunk mögött.

2020. | 08. | 23. – 2020. | 08. | 27. Nyári tábor

EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projekt keretén belül 2020. augusztus 23-27. között nyári tábort szerveztünk a programba bevont abaújszántói gyermekek számára. A tábor Révfülöpön 30 fő gyermek, és 10 fő kísérő részvételével valósult meg. A résztvevő hátrányos helyzetű gyermekek számára olyan kulturális, szabadidős programok váltak elérhetővé, melyek a családi életükben nem hozzáférhetőek. A táborozó gyermekek fele még óvodai, iskolai program keretén belül sem járt soha állatkertben, szervezett kiránduláson, valamint ők a Balatont is most látták először. A kirándulások során az önfeledt élménygyűjtésen túl, törekedtünk az ismeretterjesztésre, a kulturált viselkedés, valamint az általános illemtudó magatartás gyermekek felé történő közvetítésére. A csoportos foglalkozások, az irányított szabadidőtöltés során, nagy figyelmet fordítottunk a gyermekek szociális kompetenciáinak fejlesztésére. Egymás elfogadása, a nyitott és barátságos viselkedés teljes egészében jellemezte ezt az együtt eltöltött öt napot. A gyermekek rengeteg új élménnyel, új barátsággal lettek gazdagabbak.