EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.11.27. | Hagyományőrző rendezvény Szendrőládon- Adventi gyertyagyújtás

A hagyományőrző rendezvény keretében az adventi szokásokat, hagyományokat elevenítettük fel. A hagyományok nemcsak a kultúra miatt fontosak sokak számára, hanem a közösségek kialakulásában, összetartásában is kiemelt szerepet játszanak. Családi rendezvényeink egy része az a hagyományok ápolására épül. A hagyományok általában családon belül alakulnak ki, kerülnek megismerésre, a szülők szokták átadni gyerekeiknek, de természetesen egyéb módokon is meg lehet szeretni a hagyományőrzést. A Házban, a foglalkozásokon is nagy gondot fordítunk a hagyományok ápolására, szülőkkel és gyerekekkel együtt történő megemlékezésekre.  Az adventi ünnepkör keretében dalokat, verseket énekeltünk, mondtunk, melyek ehhez az eseményhez kapcsolódnak. Egy jó hangulatú összejövetelt sikerült összehoznunk, melyet felnőttek és gyerekek nagyon élveztek. Zárásként pedig meggyújtottuk az adventi koszorúnk első gyertyáját. A koszorút is közösen készítettük el a gyerekekkel, akik büszkén vettek részt ezen a rendezvényen.

2020.11.26. | Szülői foglalkozás Szendrőládon- Egyéni mentorálás

Az egyéni, személyes beszélgetés elsődleges célja a segítségnyújtás, tanácsadás a család életében felmerülő problémák kezelésében, esetleges megoldási lehetőségeiben. A szülő, aki felkeresett bennünket, az egyik fiával kapcsolatban kért segítséget. A fiú Útravaló ösztöndíjban részesült, amelyet a szülők kapnak meg bankszámlára. Sajnos az anyuka téves adatokat adott meg a számlával kapcsolatban, ezért a pénz nem érkezett meg. Mivel gyakorló pedagógusok vagyunk, ezért ezen ösztöndíjjal kapcsolatban is tudtunk információval szolgálni. Megfelelő e mail címet adtunk neki, telefonszámot, amelyen érdeklődhet és segítettünk a levél megfogalmazásában is. Ezután kötetlen beszélgetésre került sor, amelyben mindennapi témák kerültek felszínre: egészség, családi kassza, iskola, munkahely.

2020.11.25. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Adventi koszorú készítése

A foglalkozás célja a kreativitás, ill. a kézügyesség fejlesztése volt. Beszélgettünk az adventi szokásokról, hagyományokról. Felnőttek és gyerekek közösen együttműködve gyönyörű adventi koszorút készítettek. A vizualitás fejlesztése és az ízlésformálás a gyerekekből, a gyerek életkorilag adott lehetőségeiből indul k. A rajzolás, festés, mintázás, tárgykészítés tevékenysége gyakorlatilag a személyiségfejlesztés program része is. A képek nézegetése, a tervezgetés, a színekkel, formákkal való ismerkedés során lehetőség nyílik számos képesség fejlesztésére. Az alkotások önállóan vagy csoportmunkával valósulnak meg. Ez a folyamat bármilyen motivációs környezetben lehet része a képességfejlesztésnek. Az, hogy ezt összekötöttük az adventi koszorú készítésével, még jobban fokozta az együttlét örömét. Olyan lelkesen és izgatottan dolgoztak a gyerekek, ami minden várakozást felül múlt.

2020.11.23. | Tanulás segítése Szendrőládon- Versek, dalok, népi játékok

A foglalkozáson a gyerekek rövid verseket, mondókákat, dalokat tanultak, készülve a Télapó várásra. A tevékenység célja az irodalmi nevelés, a versek iránti fogékonyság erősítése.  Az énekes népi játékok és az igényesen válogatott kortárs művészeti alkotások fontos eszközül szolgálnak a gyermek zenei képességeinek (a ritmus, éneklés, hallás, mozgás) és zenei kreativitásának alakításában. Mozgásos, dalos játékaink igen változatosak. Az ünnepkörökhöz kapcsolódva, az ünnepet előkészítve, az ünnepvárás hangulatát fokozva dolgozzuk fel zenei hagyományainkat, népszokásainkat.  A zene és a tánc szorosan összetartozó, összekapcsolódó fogalmak. Ezt az igényüket is kielégítjük táncházi muzsikával, élő népzenével, néptánccal. Céltudatosan fejlesztjük mozgáskészségüket egyszerű tánclépések megtanításával, hogy fantáziájukat a táncban is kifejezésre juttathassák. A mai napon a téli ünnepkör dalait vettük elő, kiemelt figyelmet fordítva a Télapó dalokra.

2020.11.18. | Szülői foglalkozás Szendrőládon- Egyéni mentorálás

Az egyéni, személyes beszélgetés elsődleges célja a segítségnyújtás, tanácsadás a család életében felmerülő problémák kezelésében, esetleges megoldási lehetőségeiben. Az anyuka, aki felkeresett bennünket, a maga ügyében kért segítséget. Elpanaszolta, hogy nagyon nehéz helyzetben van. Első osztályos gyermekét egyedül neveli. Ő maga is sérült, a látásával van probléma. Ráadásul az általános iskolát sem fejezte be, mindössze öt osztálya van. Ezért esélye sincs, hogy biztos jövedelmet ígérő álláshoz jusson. Tájékozódni akart, hogy tudunk-e valami felnőttképzés keretében működő tanfolyamot, képzést, ahol megszerezhetné a hiányzó osztályokat. Kislánya tanulmányi eredménye is szóba került. Sajnos nem úgy halad az iskolai munkája, ahogy várták. Az anyuka nem igazán tud neki segíteni, ezért is örül, hogy itt, a Házban fejlesztő foglalkozásokon vehet részt a gyermek.

2020.11.16. | Tanulás segítése Fügödön

Anyanyelv: állatokról beszélgettünk, képeket kapcsoltunk a megnevezésükhöz, némelyiket keverte a résztvevő, de összességében jól ment neki. Ezután különböző csengő hangokat szemléltető videót néztünk. A bejárati ajtós csengő számára teljesen ismeretlen volt, az ajtó használati “etikett” szinte egyáltalán nincs meg számára. Az anyanyelvi rész végén határozószavakat vettünk át, illetve a ragokat gyakoroltuk.

MOZGÁS: hátra rajzolással foglalkoztunk először, majd „Mikulás mondta” feladattal. Ebben az irányokra, hunyorgásra, kacsintásra, bólogatásra és karkörzésre tértünk ki leginkább, mert ezek mentek kevésbé.

GRAFÓ: A résztvevő már nagyon várta ezt a részt, ügyesen rajzolgat, ami kiemelkedő, hogy szépen színez, nagyon élvezi az egészet.

2020.11.16. | Szülő klub Szendrőládon- Egyéni mentorálás

Az egyéni, személyes beszélgetés elsődleges célja a segítségnyújtás, tanácsadás a család életében felmerülő problémák kezelésében, esetleges megoldási lehetőségeiben. Az anyuka, aki a beszélgetésen részt vett, nagyon szegény családban él. Hat gyereket nevel, ezek közül az egyik nagylány komoly egészségügyi problémával küzd. Ehhez kért segítséget (orvosi telefonszám, rendelési időpont kérése). Az anyuka egészsége is nagyon törékeny. Szívprobléma, magas vérnyomás, kétnaponta vérhígító kezelést kap. Emiatt dolgozni sem tud. A családfő is alkalmi munkán él, így nincs állandó, biztos jövedelmük. A nyáron a házuk is szinte lakhatatlanná vált, egyik oldala szinte teljesen kidőlt. Tehát volt miről beszélgetni. Az ilyen helyzetbe lévő családoknak sokszor egy-egy kevés szó is mentőöv lehet.

2020.11.13. | Tanulás segítése Szendrőládon- Logika fejlesztése

A foglalkozáson játékos logikai feladatokat végeztek a gyerekek. Először feladatlapokon dolgoztak egyénileg, majd csoportokat alkottunk és így kellett együtt tevékenykedniük. Ezzel társas kommunikációjuk fejlesztése volt a cél. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Az unalmas matekfeladatok helyett a gyermekek kezébe színes, vidám, tudásának megfelelő játékos feladatokat adunk .Ezért használjuk mi is a fejlesztő feladatlapokat, amelyek szakemberek segítségével készültek. Vidám és korosztálynak megfelelő feladatlappal motiváljuk a hozzánk járó gyerekeket. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Mert ha a játék öröme kapcsolódik a tanulás öröméhez, biztosak lehetünk benne, hogy a gyermek örömmel lát neki a feladatoknak.

2020.11.12. | Tanulás segítése Fügödön

Anyanyelv: Az alapozóval kezdtük, az nagyon jól ment neki, gyorsan végigcsináltuk. A sok-kevés fogalmakat ismeri. A különbséget kicsit nehezebben találta meg. A mondatgyakorlás alkalmával az óra végére sokat fejlődött a résztvevő gyermek.

Matek: A több-kevesebb és sok-kevés fogalmairól beszéltünk, illetve újra átvettük az egyenlőséget és a mennyiségállandóságot.

Mozgás: gurulást és oldalazva gurulást gyakoroltunk, majd utánozta a mozdulataimat, ez nagyon jól ment a résztvevőnek. A végén már mondania is kellett, amit én mondtam, nem csak mutatni. A lábbal labdaemeléses feladatban nem tudta teljesen a feje fölé tenni a labdát, általában a fejére ejtette. A halacskás nagyon jól ment neki amint ráérzett, hogy mi is a feladat pontosan.

Grafo: Szépen fogja a ceruzát. Nagyon lelkesen rajzol és kitartóan hosszan színezett, mert az összes színt használni akarta. Két rajzot készített, hogy egyet hazavihessen.

2020.11.10. | Tanulás segítése Fügödön

ANYANYELV:

Az irányokat és a ragozást vettük át (doboz-ról, dobozok közé, stb.)

GRAFO:

Együtt rajzoltunk, utána lelkesen színezett sok színnel, de a vonalakra nem nagyon figyelt.

MOZGÁS:

A hátára rajzolásnál volt, amit kitalált, de nem mindet. A sarkokat meg tudta jegyezni, de a gurulós deszkát viszont nehezen hajtotta.

Ezután mozgássoros utánzós feladat következett, együtt nagyon jól ment, önállóan kevésbé.

MATEK:

Az egyenlőt és a mennyiségállandóságot tanultuk, majd visszafele próbáltunk számolni. 

2020.11.10. | Családi délután Szendrőládon

A hagyományok nemcsak a kultúra miatt fontosak sokak számára, hanem a közösségek kialakulásában, összetartásában is kiemelt szerepet játszanak. Családi rendezvényeink egy része az a hagyományok ápolására épül. A hagyományok általában családon belül alakulnak ki, kerülnek megismerésre, a szülők szokták átadni gyerekeiknek, de természetesen egyéb módokon is meg lehet szeretni a hagyományőrzést. A Házban, a foglalkozásokon is nagy gondot fordítunk a hagyományok ápolására, szülőkkel és gyerekekkel együtt történő megemlékezésekre.  A hagyományőrzés napjainkban általában a népszokások megismerésével kezdődik, majd pedig ezek közül szokták az emberek kiválasztani azokat, melyekkel foglalkozni szeretnének. A téli ünnepkör is ezek közé tartozik. A karácsonyvárás időszaka, meghittsége miatt, különösen kedvelt a családok körében. Szívesen jönnek beszélgetni, díszíteni. A családi délután keretében ismét a szülők és a gyerekek együtt tevékenykedtek. A gyerekek élvezték, hogy segíthettek a szülőknek az adventi készülődésben. Majd a szülők kapcsolódtak be a gyerekek tevékenységébe, közösen készítettek karácsonyi angyalokat, közben sokat beszélgettek. Régi emlékek kerültek elő, a gyerekek és szüleik közösen énekeltek, tréfálkoztak.

2020.11.10. | Készségfejlesztés Fügödön

A foglalkozás elején mozgásfejlesztéssel kezdtünk. Guruló deszkát, háton rajzolást és dobbantós feladatot alkalmaztunk. Utána matekkal kezdtünk foglalkozni. Ceruzákkal számoltunk oda-, és visszafele is. Végezetül magyart tanultunk. Fogalmakat kellett meghatározni néhány tárgyról, mint például a csengő. Ezután videót néztünk közösen, ami után elmagyarázásra kerültek a különböző csengőfajták. (bicikli, ajtó, harang)

2020.11.09. | Foglalkozás

Az EFOP 521 projekt keretén belül készségfejlesztő foglalkozásokat tartunk ináncsi és fügödi iskolaelőkészítős korban lévő gyermekeknek. A foglalkozások keretén belül minden gyerekekkel egyénileg foglalkozunk saját képességeihez igazított feladatsoron. Minden foglalkozás alkalmával 4 részterületet fejlesztünk (grafomotorika, mozgás, anyanyelv, matematika), annak érdekében, hogy az iskola állította akadályokat könnyebben vegyék. A 11.09-ei héten zajló foglalkozások matematikán a logikai készlet segítségével gyakorolták a gyermekek a színekeket és formákat, illetve a halmaz fogalmát. Anyanyelvből kiemelt cél a szókincsbővítés és annak elősegítése, hogy minél inkább egészmondatokban kommunikáljanak. A grafomotorikai foglalkozáson gyurmázás volt a gyermekek legnagyobb örömére, míg a mozgásos állomáson játékos formában koordinációs készségfejlesztés zajlott.

2020.11.09. | Tanulás segítése Szendrőládon- Memória, figyelem, kreativitás fejlesztése

A foglalkozást közös puzzle kirakózással kezdtük, fejlesztve ezzel a gyerekek térlátását, figyelmét. A közös feladatvégzéssel együtt működőképességük, társas kommunikációjuk is erősödött, javult. A foglalkozás második felében mondókáztunk, verseltünk. Majd rajzoltak, színeztek. A rajzolás, színezés az egyik leggyakoribb és legfontosabb fejlesztőtevékenység gyerekkorban. Egyre több szülőtől hallom azonban, hogy az ő gyerekük nem akar, vagy nem tud rajzolni, nem köti le ez a tevékenységet, esetleg csak pacákat, krikszkrakszokat vet a papírra. Rajzolás közben fejlődnek a gyermek kézizmai, erősödnek az ízületek, és összehangolódik a szem-kéz munka.  Könnyebben fog menni a betűrajzolás, azaz a folyóírás is, ha sokat gyakoroltatjuk a helyes ceruzafogást. A rajzolás azonban nem csak a későbbi tanulási készséget fejleszti, hanem a mindennapi élményfeldolgozásban is sokat segít. A Házba járó gyerekek a napi pozitív és negatív érzéseket, feszültségeket ugyanis képesek rajzban is feldolgozni.