EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.04.13. | Képességfejlesztés Ináncson

Élvezték a mesét, nem ismerték a Kisvakondot. Levi jó pár állat nevét tudta is (anyukájuk mondta, hogy sok természetfilmet néznek), Leónak még sok új állatnév volt, de a végén, amikor csak az állatok rámutatásával gyakoroltuk az új állatneveket, már egészen magabiztosan tudott mondani pár, számára új állatot.

A testrészek gyakorlását kicsit unták, így hamar az ujjak megnevezését kezdtük el gyakorolni. Levi a legtöbbet ismerte és mondta utánam, a hüvelykujj kifejezés még nehezen megy neki. Leó még ismerkedett az ujjaival és azok neveivel.

2020.04.10. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Ráhangolódásként a hétvégéről beszélgettünk és a kedvenc online játékán játszottunk.

A előző órán még nehezen ment neki a 20-as számkörben való számolás is ,ezért most is azzal kezdtünk. Először csak korongokkal és majd fejben a 10-es számkörben adtunk össze, majd bevezettem a 10-es átlépést. Itt ez eléggé nehézséget okozott, de sok gyakorlás után már ment neki, úgy ahogy a 20-as számkör. Ezután az okosdobozon és egy másik felületen játszottunk gyakorlásképp. Mindez után átváltottunk a kivonásra, ami még mindig nagyon nehezen ment.

Bár 3. osztályos a szorzótábla egyáltalán nem megy neki, ezért ezt is el kezdtük ismételni. Először az 1-es és 2-es szorzótáblával foglalkoztunk. Leírtuk összeadással és le is rajzoltuk az adott műveletet. Számtáblán is próbáltam neki magyarázni, hogy pl. a kettes szorzónál mindig kettesével lépünk, de úgy vettem észre ez inkább csak összezavarja.

Amikor már megértette a szorzás logikáját ritmizálva próbáltuk memorizálni (tapsolás, dobbantás), ez nagyon tetszett neki.

Eddigre már nagyon elfáradt, ezért a 4-es szorzótáblába már nem kezdtünk bele, inkább online készségfejlesztő játékokkal fejeztük be a foglalkozást.

2020.04.09. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Kamilla sajnos nagyon le van maradva matematikából, ahhoz képest, amilyen osztályba jár. A 100-as számkört szerettem volna megismertetni vele, de már a 20-as számkörben is gondjai voltak. A 20-as számkörben az összeadás megy, viszont a kivonás egyáltalán nem, ezért elsőkörben ezzel foglalkozunk. Próbáltam neki a kamerába mutatni hőmérőt, abakuszt az interneten, ami segíti a megértését, illetve a kezét is sokat használta.

Tekintve, hogy még ebben a számkörben is nehézségei voltak és sok időt töltöttünk vele, nem kezdtem bele a 100-asba. A 20-as számkörben maradva adtam neki szöveges feladatokat, amik szinte egyáltalán nem mentek, aminek megoldására igyekeztem később olyan történeteket mondani, amiben a testvérei szerepelnek. Például Kamillának van 10 ceruzája és Sanyi elkér tőle 3-at akkor mennyi marad nála és stb.

Ezek utáni további online játékokat játszottunk az okosdoboz.hu és más oldalakon.

Tekintve, hogy az iskolában a törtek alapjait veszik, ezért annak a bevezetését is el kellett kezdenünk. Itt is online alkalmazásokat használtunk és megpróbáltuk megcsinálni a házi feladatot, de ez csak nagyon sok segítséggel ment.

2020.04.08. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Armandnak nehézségei vannak a történelemmel, ezért minden történelemmel való foglalkozást azzal kezdtünk, hogy az adott anyagot elhelyezzük térben és időben a történelem folyamán. Ez után megnéztünk pár rövidített videót, hogy legyen kiindulási pontunk a szöveg értelmezéséhez. A videók lefedték a dualizmus általános jellemzőit, a századfordulókori Budapest jellemzőit és akkor élt társadalmi csoportokat és tulajdonságaikat. Ezekből Armand átlátta a fő sajátosságot, de még így is nehezen ment a tankönyvi szöveg olvasása, annak nyelvezete miatt. Kiírtuk a számára idegen szavakat, illetve minden bekezdés után megkértem, hogy mondja el saját szavaival annak tartalmát.  Ezzel a módszerrel úgy érzem sikerült megérteni a lényegét.

Az olvasás után készítettünk egy rövid jegyzetet, majd megoldottuk a munkafüzetet feladatait, melyek nagy részét Armand önállóan is meg tudta csinálni. A foglalkozás végére nagyon elfáradt, ezért már csak beszélgettünk.

2020.04.07. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Armand nagyon tartott a függvényektől és a koordináta rendszertől, ezért egyszerűbb ismétlő játékokat játszottunk az interneten. Először nehezen mentek ezek is neki, de a végére ráérzett a módszerre és így már magabiztosabb állt neki a további feladatoknak.

A geogebrával ismertettem meg ezután, hiszen ez a későbbi tanulmányainál is hasznos lehet, illetve az ábrázolások sokat segítenek a megértésben.

Még a házifeladathoz hasonló feladatokat végeztünk a geogebrán, annak érdekében, hogy a házifeladatok, már könnyebben menjenek. Kis segítséggel megoldotta a feladatokat, ahol függvényeket kell ábrázolni, illetve pontok helyét leolvasni.

Lezárásként már csak beszélgettünk, eléggé elfáradt az óra során. Összességében úgy gondolom, hogy még némi gyakorlás után Armandnak nem lesznek nehézségei a függvényekkel.

2020.04.06. | Képességfejlesztés Ináncson

Leó nagyon élvezte a mese mesélést. A mesélés Levit is lekötötte, bele-bele kérdezett. A színek gyakorlásánál sokszor ő mondta meg, hogy ki milyen színű. Leónak még gyakorolnia kell a színeket, nem ismeri őket még igazán. Levinek jól megy, a citromsárgát és a narancssárgát nem tudja még biztosan.

Gyakoroltuk a testrészek neveit, nem mindent ismer még Leó, Levi mindegyiket ismerte és ügyesen, kedvesen segített Leónak, hogy megtanulja.

2020.04.03. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Kamilla szókincs bővítésére is hangsúlyt fektettem a mai foglalkozás alkalmával. Szóláncozással és barkóbázással hangolódtunk a mai tanulásra. Tekintve, hogy az iskolába most nem volt sok házifeladat, ezért tudunk olyan elemekre koncentrálni, ami nehézséget okoz neki, ilyen a szorzótábla is.

Internetes játékokkal mértem fel, melyik része megy jobban és melyik kevésbé. A 7, 8 és 9-es szorzótábla nem tudta, ezért onnantól azzal foglalkoztunk tovább. Internetes eszközökkel és összeadásokkal gyakoroltuk a nehezebb részeket, melyek a foglalkozás végére szinte hibátlanul mentek.

A mellékneveket olyan módon vezettem be, hogy tulajdonságokat kellett mondani magáról és a családtagjairól, majd őket összehasonlítani az adott tulajdonság mentén, így használva a fokozásokat. Ebből hamar megértett és könnyen megoldotta az iskolai feladatokat, viszont sok helyesírási hibával, melyre a későbbiekben oda kell figyelni.

Lezárásként online rajz program segítségével közös rajzoltunk, melyhez mesét is költöttünk, ezzel is bővítve a szókincsét és az összetett mondatokban beszélést.

2020. 04.02. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Ráhangolódásként macskás memória játékot játszottunk, mert Kamilla nagyon szereti őket. Aztán egy 2 perces videót néztünk meg, majd erről beszélgettünk. Ezzel az volt a célom, hogy motiváltan kezdje a tanulást, illetve megnézzem, hogy a hallatás utáni értése milyen szintű.

Ezek után a házifeladatként feladott szövegértés feladatokat végeztük el. Kamilla korához képest sokkal lassabban, de pontosan olvas. A szöveget az ellenőrző kérdéseim alapján teljesen megértette a mesét. Amikor arra kértem, hogy az egyes bekezdéseket adjon címet, nem igazán értette a feladatot, de pár példa után ügyesen elvégezte ezt a feladatot is.

A munkafüzet feladatai közül a kifejtősebb válaszok mentek neki nehezebben, egy szavas válaszokat akart adni, sokat kellett neki segíteni az egész mondatok megalkotásában. Összességében megérette a feladatokat és a szöveget is, a szókincse és a mondatalkotási készsége okozott nehézséget.

A vers tanulása eléggé nehezen ment neki, sok ideig memorizáltunk 1-1 sort, a foglalkozás végére 2 versszakot sikerült megtanulnia.

Levezetésként kértem, hogy mesélje el a kedvenc meséjét és nevezze meg a kedvenc versét, melyet utána én is elmondtam.

2020. | 04. hónap

2020. áprilisában több alkalommal valósult meg tanulástámogatási program ináncsi és fügödi gyerekek körében az EFOP 521 projekt keretében. A tanulástámogatási programjainkon a gyermekek egyéni figyelmet kapnak, így az alkalmakon megoldott feladataik teljesmértékben hozzájuk igazítottak. A tanulási alkalmak során az iskolai tananyag elsajátítása mellett, kiemelt szempont a matematikai és szövegértési kompetenciák fejlesztése is. A résztvevő gyermekek számos nehézséggel küzdenek a tanulmányaik során, mely okán sok kudarc érte őket, motivációjuk csökken az életkor előrehaladtával. Ennek megállítása érdekében, illetve a tanulási kedv felébresztése céljából foglalkozástartóink olyan feladatokat és szövegeket tárnak a tanulók elé, mely számukra is érdekes, némiben eltér az iskolában megszokottaktól. A foglalkozások alatt a gyermekek tanulási motivációja egyre nőtt és nagyobb érdeklődést mutattak az olvasás iránt is.

Az eddig megrendezett szülői klub programok pillanatai képekkel