EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.05.15. | Klubfoglalkozás Encs-Fügödön- Társasjáték

Az első alkalommal a cél a csapat összehangolása, a klub kereteinek felállítása, illetve a gyerekek megismertetése a társasjátékok világával.

A gyerekek már valamennyire ismerték egymást, így az összehangolódás jól ment, a név tanulás nem okozott nagy nehézséget. Az számoljunk közösen játék mindenkinek tetszett 4-5 próbálkozás után jutottak el 15-ig. Az eső imitálása pedig teljesen kialakult az egymásra figyelés és mindenki megérkezett az alkalomra.

A gyerekek lelkesek voltak, alig várták, hogy játszanak. Sokak kedvencével a dooblével kezdtük, ebben a legkisebb résztvevők egy kicsit gyengébbek voltak. A gyerekek végig tudtak koncentrálni. A játék végén mindenki megszámolta a kártyáját. A JENGA kevéssé kötötte le őket, türelmetlenek voltak, amikor a másikra kellett várni.

A Sushi go! volt a mostani alkalom új játéka. Ez mindenkinek nagyon tetszett. Ez a játék egy egyszerűbb stratégiai játék, amiben gyakorolják az előre gondolás képességét, a számolást is. A játék szabály ismertetésnél sokszor nem figyeltek, bele-bele kérdeztek, de a végére mindenki számára világossá váltak a szabályok. Utóbbi ellenőrzésre került azáltal, hogy saját szavaikkal kellett visszamondani a szabályt.

A kudarcot mindenki jól viselte, nem volt ebből konfliktus.

2020. | 05. | 15. Klubfoglalkozás

2020.05.15-én került először megrendezésre az ináncsi és fügödi gyermekek számára a társasjáték klub az EFOP 521 projekt keretében. Az társasjátékozás közben a gyermekek számos készségüket fejlesztik játékos formában. Az egyes alkalmakon mindig csak két részterületre koncentrál a foglalkozástartója, miközben lehetőséget teremt az eltérő képességű gyermekek számára is a sikerélmény megszerzésére. A társasklub során a gyermekek fejlesztik koncentrációs-, logikai és kifejező készségüket egyaránt. Ezenkívül nagyon fontos, hogy megtanuljanak egy közös cél érdekében kooperálni, támogassák egymást, míg más esetben elfogadják a versenyhelyzetet és értékelni tudják saját teljesítményüket. Az első foglalkozás alkalmával a klub kereteinek lefektetése, illetve ismerkedős csapatjátékok után a gyermekek Dooble-val, Jengával, Álmodj hát! és a Sushi go! nevezetű játékkal játszottak. A foglalkozás alatt minden résztvevő nagyon jól érezte magát, más-más játékban volt sikerélménye.

2020.04.23. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

A globalizáció volt a téma, a könyvükben lévő leckét kellett elolvasni, és a tanár által feltett kérdésekre válaszolni. Ráhangolódásként megkérdeztem mit tud előzetesen erről, hallott-e már róla, de még a szót sem ismerte. Ezért rákerestünk a neten a szóra, próbáltuk közösen értelmezni, a képekből és videórészletekből közös definíciót alkotni.

Ezután felolvasta a könyv szövegét, bekezdésenként megálltunk, átbeszéltük a tartalmát és a füzetbe jegyzetet készítettünk. A jegyzet készítés nagyon nem megy neki, ezt sokat kell gyakorolni, nehezen tudja kiemelni a lényeget, miközben összességben érti amit olvas.

Utána a kérdésekre segítséggel tudott válaszolni. Pl. hogy mik a globalizáció okai, jellemzői, mik a problémák, amiket a golbalizáció okoz (pl. éhínség, járványok gyorsabb terjedése, háborúk a különböző vallási és ideológiai csoportok között, stb.) Az alapvető probléma az volt, hogy nem volt mihez kötniük a témát, ezért további cikkeket és filmeket néztünk róla, de sajnos ezek sem kötötték le igazán.

2020.04.22. | Tanulás segítése Encs-Fügödön
  1. Beszélgetés hogy van, hogy megy az online tanulás
  2. Hatványozás rövid átismétlése
  3. Kerület és Terület számítás átismétlése
    1. Hétköznapi példák, ahol szüksége lehet rá – Ő kezdi, ő mond példákat és együtt megnézzük.
    2. Egyszerű, majd kicsit nehezebb feladatok megoldása
  4. Lezárás, megbeszéljük, hogy hogy látja, miben lesz szüksége még év végéig.

Jó volt megint látni Jancsit, még ha csak online is. Láttam, hogy ő is örült, hogy ismét beszélünk. “Bemelegítésként”, mivel múltkor már ment neki, adtam pár hatványozós feladatot neki, hogy ismételje és én is lássam, mennyire marad meg neki amit egyszer tanulunk. Mivel elég jól ment neki, pár feladat után áttértünk a kerület és terület gyakorlására.

Megkértem, hogy ez alkalommal ő mondjon hétköznapi példákat arra, hogy mikor jöhetnek jól ezek a számítások. Egyből a pizzát hozta példának, azt hiszem ezt beszélhették órán.

Munkafüzetből szedett kerület-terület számítási feladatokat próbáltunk először közösen, majd ő egyedül megoldani.

Kicsit akadozott a net nála, így döcögősebben ment az alkalom második fele, ez elég szerencsétlenül jött ki, bár így legalább jobban magára volt utalva a feladatok megoldásával és elég jól meg is oldotta őket.

Az alkalom végén megbeszéltük, hogy ha szüksége lesz segítségre, akkor ír és online tanulunk még, illetve mondtam neki, hogy ha nem is kell segítség a tanulásban, attól még beszélgethetünk, szívesen találkozom vele online.

2020.04.21. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Mivel Barbi nagyon szorgalmas kislány, minden (egyébként minimális) iskolai feladatával önállóan haladt, le ellenőriztem a foglalkozás elején, minden rendben volt.

Azt éreztem, számára a bezártság és az ingerszegénység nyomasztóan hat, ezért extra feladatokkal mégis láttam értelmét tanulni vele. Más tankönyvekből vett és saját példákkal készültem a gyakorlásainkra. Pl. néhány alapvető matematikai összefüggést vettünk át, az alap példa tízszeres osztóját vagy hányadosát tartalmazó nyitott mondatokat, kerekítéseket tízesekre/százasokra, műveleti sorrendet.

Ezután a saját életünkből vett példákat tettem be a feladatokba, pl. milyen távolságra lakunk egymástól, mekkora utakat tenne meg Budapestre oda-vissza, vagy el Sopronba és vissza Budapestre. A távolság után jött a súlymérése, pl. ha lángoshoz 10 főre 1kg liszt kell, akkor az egész családjának mennyi kell vagy mikor tud Gáborral egy szintre kerülni a hintán, ha ő kétszer annyi kiló. Aztán rátértünk az időre, amikor kiderült, hogy nem ismeri jól az órát, ezért azt vettük át. Kiszámoltuk, hogy még hány nap és perc múlva kezdődik a vakáció és mindaz mennyi ideig fog tartani.  A kezdeti nehézkes értelmezés után a fejszámolás mindig profin ment, bár szorzótábla és az írásbeli műveletek folytonos gyakorlást igényeltek.

Szuper volt látni, hogy unalmában olvasni is elkezdett, és a feltűnően lassú tempóját feltornázta lenyűgözően gördülékeny tempóra. Ezért 3 könyvajánlót hoztam neki: A két Lotti, Fiúk kizárva sorozat egy könyve, illetve az Ábel és a repülő lift c. könyvet. Elmeséltem, hogy miről szólnak, a neten találtunk illusztrációkat, a Két Lottiról filmet és a végén kiválasztott egyet, amit a következő alkalommal eljuttatok hozzá. A következő alkalmakon a Két Lotti fejezeteit fogjuk olvasónaplószerűen feldolgozni.

2020.04.20. | Képességfejlesztés Ináncson

Kicsit nehéz lekötni őket online. Mesét olvastam nekik, a dzsungel könyvét kezdtük nézegetni, a képek alapján meséltem nekik, hogy ne legyen olyan hosszú. Zalánt jobban lekötötte, mint Levit. Megbeszéltük, hogy melyik milyen állat. Még van hova fejlődni, Zalán a tigrist szarvasnak mondta, Levi mindegyiket ismerte. A körülményekhez (online) képest lekötötte őket és élvezték, Zalán utánozgatta amit mondtam és kérdezgetett is, de egy idő után mondták, hogy elég, csináljunk mást. Ezután néztünk még állatképeket és kicsit gyakoroltam velük a színeket. A színeket még gyakorolniuk kell, nem nagyon ismerik. A szülők nem voltak otthon, Jancsi segített.

2020.04.17. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Szerencsére Sanyika nagydumás srác, ezért jól elbeszélgettünk az előző napjainkról és a videójátékokról, amiből kedvence a Minecraft.

A mai napra nem volt házi feladata, ezért a szorzótáblát gyakoroltuk. Először tapsolással ritmusra végig mondtuk az összeset. Ez alapvetően nagyon jól ment, a 7-es és 9-es-ben voltak bizonytalanságok, ezért ezzel foglalkoztunk tovább. A wordwall oldalon kifejezetten erre a két szorzótáblára vonatkozó játékokkal ismételtünk, ezekkel a játékokkal észre sem veszi, hogy mennyit gyakorol.

Ezek után, szöveges példákat mondtam neki, például 5 napon keresztül kapsz 3 darab cukrot, akkor összesen mennyi lesz az 5. nap végére, ha egyet sem eszel meg. Nagyon jó logikája van, ezért ezek mind írásban, mind szóban, mind online játékokban jól mentek.

Mivel Sanyikának nagyon jól megy a matek és az informatika, és imádja is ezeket a tárgyakat kitaláltam, hogy tanuljunk kicsit programozni. Mivel a Minecraft is a nagy kedvence, ezt az online felületet használtam: https://code.org/minecraft. Itt több olyan játék is van, amin keresztül megtanulta, hogyan kell egymás után pakolni az utasításokat, akár külön-külön, akár ciklusokban, hogy a karakterek azt csinálják, ami a feladat. Elképesztően élvezte, és mivel hihetetlenül jó logikája van, és nagyon motivált ha matekról/infóról van szó, sikerélménye is volt.

2020.04.16. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Sanyival olvasást és írást gyakoroltunk. Ezt sokat kellett gyakorolni vele, mert az olvasás eleinte csak szótagolva ment, de aztán kértem, olvassa ki magában csendben a szavakat előbb, és utána mondja ki, így valamivel összefüggőbb lett. A bekezdések elolvasása után átbeszéltük, hogy mit is olvasott, hogy a szövegértése is fejlődjön. A mese alapvetően nagyon tetszett neki.

Ezután az volt a feladat, hogy írjon 5 mondatot a meséről. Írni nem szeret, és a kézírása kicsit rendezetlen, de amikor szépen megkérem és végig biztatom, hogy már csak pár szó vagy mondat van hátra, mindig igyekszik a maximumot hozni, és így az írása is fejlődött. Hogy ne legyen olyan unalmas, illetve, hogy együtt „szenvedjünk”, egy grafikai táblát használtam, amikor többet kellett írnunk: megosztottam a képernyőmet a videóhívás közben, és Photoshopban (de akármilyen képszerkesztő alkalmas erre) én is írtam kézzel, Sanyikával együtt, mintha táblára írnék. Ez nagyon tetszett neki, sőt a tesók is beálltak mögé nézni, mi történik. Így elvontam a figyelmét az erőfeszítésről, és végül szépen helyesen sikerült mindent leírni.

2020.04.15. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Már rég beszéltem Jancsival, így megbeszéltük, hogy hogy van és mivel tölti most az idejét. Tudtam, hogy a házifeladatban lévő kerület-területszámítás nehezen megy neki, ezért átismételtük a hatványozást.

Kiderült, hogy ez az ő tanulmányaiból teljesen kimaradt. A négyzetre emelést hamar megérette, írásban adtam neki pár feladatot még gyakorlásra, de a gyökvonást nem igazán sikerült elsajátítania.

Aztán áttértünk a kerületre, területre. Hiába már évek óta tanulják, még mindig nehezen megy, ezért hétköznapi példákkal próbáltam neki magyarázni, a házuk területével vagy éppen azzal, ha szalagot tesz egy képre keretként ahhoz tudnia kell annak kerületét. Néztünk oktató videókat is erről, az lett volna a célom, hogy ne csak a képletet magolja be, hanem értse is, ami mögötte van. A foglalkozás végére úgy érzem ez nagyjából sikerült is.

A kiadott anyagban le voltak írva a téglalap jellemzői, azokat beszéltük át, majd a képleteket értelmeztük. Példákat néztünk, rajzoltattam és én is rajzoltam, majd kamerán megmutattam a rajzom. Talán a végére megértette, de keveri mindig a kerületet és a területet. Megcsináltuk együtt a házit. Hol az oldalt adták meg, és abból kellett K-t és T-t számolni, hol a K-t vagy a T-t.

A végére nagyon elfáradt, ezért még pár plusz feladatot adtam neki, aztán beszélgettünk még egy kicsit, azt érzem ezt eléggé igényli a suli hiánya miatt.

2020.04.14. | Tanulás segítése Encs-Fügödön

Jó volt Márkkal beszélgetni. Úgy tűnik nem túl motivált az online tanulásra, ez persze érthető. Amúgy jól van, élvezi is, hogy nem kell bejárnia iskolába, de azt is mesélte, hogy hiányzik neki a társaság.

Arra kérdésre, hogy van-e szüksége segítségre, természetesen nemmel válaszolt, de amikor egy kicsit bővebben beszélgettünk az online tanulásról, házi feladatokról, akkor azért kiderült, hogy az segítség neki, ha van valamilyen házi, amit nem tud megcsinálni egyedül, akkor azt közösen megnézzük és a segítségemmel megcsinálja.

A héten a földrajz házikkal volt gondja, úgy láttam, nem nagyon érti a témákat, amiről tanulnak. Átnéztük, hogy milyen témák lehetnek a jövőben. Most a globalizációról tanulnak. Mivel eléggé elbeszélgettük az elején az időt, mire kiderült, hogy miben is tudnék segíteni neki, így most erre nem maradt ideje. Abban maradtunk, hogy legközelebb együtt tanulunk a globalizációról és ha van ezzel kapcsolatban házi, akkor azt közösen megcsináljuk.