EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.07.11. | Szülő klub Abaújszántón- Otthoni elsősegélynyújtás

A projekt keretein belül az otthoni elsősegélynyújtásról beszélgettünk a foglalkozáson részt vevőkkel. A foglalkozás során világossá vált, hogy az alapvető elsősegélynyújtással mindenki tisztában van, mégis ha vészhelyzet van, akkor nem biztos, hogy azonnal alkalmazni tudják a legegyszerűbb szabályokat. Érdemes felkészülni rá, hogy ne essünk pánikba, ha szükség van a segítségünkre. Mindenkinél előfordult már, hogy megsérült valaki a környezetében és ilyenkor nem mindig tudják, hogy mit is kellene tenni. Az alapvető elsősegélynyújtás legfontosabb feladata, hogy elhárítsuk az életveszélyt, de természetesen a legelső feladataink között kell szerepelnie, hogy megfelelő orvosi segítséget hívjunk a sérülthöz. Természetesen vannak olyan jellegű sérülések, amelyet megfelelő módszerekkel otthon is kezelhetünk. A foglalkozáson a legtöbbször előforduló sérülésekről, és azok helyes kezeléséről beszélgettünk, mint például az égési sérülés, sebek kezelése, ficam vagy törés helyes ellátása. A foglalkozáson lehetőség volt kipróbálni az újraélesztést is AMBU baba segítségével, megismertük az újraélesztés legalapvetőbb szabályait, mely mindenki számára olyan élményt nyújtott, amit a későbbiekben hasznosítani tudnak.

2020. | 07. | 11. Foglalkozás

Nagyon fontos, hogy az otthonunkban is legyen elsősegély felszerelés, mellyel kisebb sebesüléseket már a helyszínen el is láthatunk. A szülőkkel erről beszélgettünk.

2020.07.11. | Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az elsősök matematikából természetes számok összeadását, kivonását gyakorolták írásban, 0-tól 20-ig. Számoló pálcikák segítségével gyakoroltuk a számlálást, megadott szempontok szerint, ezek segítségével egyszerű sorozatokat is képeztünk, valamint gyakoroltuk a fejben számolást is. A hangos olvasás és szóbeli szövegalkotás után szorzótábla gyakorlására került sor matematikából, majd az óra megfelelő leolvasását gyakoroltuk, illetve az idő számítását és annak mértékegységeit. A negyedik osztályosok négyjegyű számokkal számoltak, műveleti sorrenddel foglalkoztak, illetve a törteket gyakorolták. Az ötödikesek szintén törtekkel, illetve racionális számokkal számoltak. Magyarból a Wales-i bárdok című mű feladott versszakainak önálló memorizálására került sor. A közös beszélgetés után Activity-re került sor.

2020. | 07. | 11. Foglalkozás

Korosztályonként célzott feladatokat oldottunk meg matematika, magyar nyelv és természetismeret tantárgyakból, társasjáték segítségével a beszéd, rajzolás, és testbeszéd fejlesztésére került sor.

2020.07.10. | Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az elsősök matematikából természetes számok összeadását, kivonását gyakorolták írásban, 0-tól 20-ig. Korongok segítségével gyakoroltuk a számlálást megadott szempontok szerint, ezek segítségével egyszerű sorozatokat is képeztünk, gyakoroltuk a fejben számolást is. A hangos olvasásra is sor került mind az elsős és másodikos gyerekek esetében is, illetve tollbamondással is foglalkoztunk. Matematikából a szorzótáblát vettük át, a negyedikesek pedig négyjegyű számokkal gyakorolták az összeadást és a kivonást. Az idősebb gyermekek tizedes törtekkel és racionális számokkal foglalkoztak. A János vitéz című verses meséből kapott házi feladatokat együtt oldottuk meg, majd a foglalkozás végén Sponge Bob videót néztünk a gyerekekkel. Közös beszélgetéssel zárult a tanulás segítése.

2020. | 07. | 10. Egészséges életmód

2020.07.10-én az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projekten belül az egészséges életmódhoz kapcsolódó programsorozatunk keretében hirdettünk túrakört a résztvevő gyermekek és családjaik részére. A program célja az volt, hogy a résztvevők megismerjék a környékükön elhelyezkedő természeti kincseket, látókörük bővüljön az elérhető szabadidős tevékenységek kapcsán, és felhívjuk a rendszeres testmozgás fontosságára a figyelmet. A résztvevők a program előtt nem jártak túrán, így mindannyiuk számára új élmény volt annak megtapasztalása, hogy e mozgásforma milyen sok pozitív hatással bír. A testmozgás mellett a túrán alkalom nyílt természeti ismereteik és történelmi tudásuk bővítésére is. Emellett kiemelendő, hogy a séták során olyan minőségi időt tudtak a családok együtt tölteni, melyre a mindennapokban kisebb figyelem kerül.

2020.07.09. | Szülő klub Szendrőládon- Szerelem, párválasztás

Hogyan választunk párt? Mi irányítjuk az életünket, vagy tudattalan motivációk csapdájában vergődünk? Bármi is áll a döntésünk hátterében, mindegyik jár előnyökkel és hátrányokkal. Az egyikben életünk cselekvő közreműködőjeként élhetjük meg magunkat, a másikban pedig felelősségek nélkül bízhatunk mindent a szerencsére, az őseinkre vagy épp a környezetünk befolyásoló hatásaira. A foglalkozás dramatikus játékkal indult, egyik téma az ismerkedés, párkapcsolat kialakítása volt, a másik a konkrét párválasztás, lánykérés. A szülők megosztották saját élményeiket, tapasztalataikat. Beszélgettünk ebben a témában szokásaikról, hagyományaikról. Felelevenítették a „megszöktetést”, ami a mai napig létezik köreikben, bár a többség az általunk is ismert házasságkötést, esetleg az egyszerű élettársi kapcsolatot követi. Nagyon jó hangulat alakult ki, úgy a dramatikus játék, mint a beszélgetés alatt.

2020.07.08. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Mentaszörp készítése

A foglalkozáson egy egészséges nyári hűsítő italt készítettünk el. A gyerekek és a felnőttek közös munkával, a kiskertben található menta felhasználásával szörpöt készítettek. A szülői programokat igyekszünk úgy megtervezni, hogy az ott látottakat, tanultakat tudják hasznosítania a résztvevők. Ezen a foglalkozáson a mindennapi életben alkalmazható tevékenységgel ismerkedtek meg az anyukák, hiszen a szörpök készítésével ismerkedtünk meg. Közben a növények tartósítása, befőzése is szóba került, megismerkedtünk különböző technikákkal. Beszélgettünk a menta és más különböző gyógynövények gyógyító hatásairól, ill. arról, hogy hogyan neveljük otthon ezeket a gyógynövényeket. Megtanulták, hogyan készíthető házilag mentaszörp, amit a munka befejezése után nagy örömmel kóstoltak meg a gyerekekkel együtt egy közös beszélgetés keretében.

2020. | 07. | 09. Foglalkozás

Gyerünk ki a szabadba, éljünk aktívabban! Szülői foglalkozásunk alkalmával erre ösztönöztük a szülőket!

2020. | 07. | 09. Foglalkozás

Korosztályonként célzott feladatokat oldottunk meg matematika, magyar nyelv és természetismeret tantárgyból, majd feldolgozásra került a Petőfi Sándor, János Vitéz verses mese.

2020. | 07. | 08. Tanulás segítése Abaújszántón

A foglalkozáson résztvevő gyerekekkel megbeszéltük aktuális iskolai feladataikat, pontosítottuk, mivel kell foglalkoznunk. Az elsősök matematikából természetes számok összeadását, kivonását gyakorolták írásban, 0-tól 20-ig. Számkirály segítségével gyakoroltuk a fejben számolást. Majd sor került a hangos olvasás és a szóbeli szövegalkotás gyakorlására is. Ezután értő olvasás, tollbamondás és a „j” és „ly” betűk megfelelő helyesírásának megbeszélésére került sor. Matematikából a szorzótáblát gyakoroltuk. A negyedik osztályosok matekból írásbeli összeadást és kivonást végeztek négyjegyű számokkal, majd törtekkel is végeztek műveleteket. A nagyobb gyermekek a halmaz témakört vették át. A foglalkozás végén Petőfi Sándor János vitéz verses meséjéről beszélgettünk, közösen átvettük az ehhez kapcsolódó feladatokat. Szabadtéri játékként a focit választottuk, a foglalkozást pedig kötetlen beszélgetéssel zártuk.

2020.07.08. | Képességfejlesztés Szendrőládon- Memória fejlesztése

A foglalkozás célja a rövidtávú memória fejlesztése volt. Egyszerű nevek, tárgyak visszamondásával kezdtük, majd a vizuális memóriát erősítettük a „Mi változott?” Játékkal. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a játék, élvezettel és izgalommal játszottak.  A legtöbb gyereknek azért akad tanulási nehézsége az iskolában, mert az olvasottak és látottak egyszerűen nem rögzülnek a fejében. A memóriát azonban nagyon könnyű fejleszteni, pláne fiatalon. Egyszerű mondókákkal, mi is ezzel kezdtük: Egy, megérett a meggy…. Ezek mindegyike már önmagában is olyan eleven kép, amelyet a gyerek könnyedén maga elé tud idézni. 12 megjegyezni kívánt tétel kapcsolható hozzájuk asszociációs kapocs kialakításával. A módszer általában csak 12-t meg nem haladó mennyiségű tétel megjegyzésére alkalmazható kellő sikerességgel. Milyen játékok, lehetőségek vannak a szülők kezében, amikkel színesíthetik a mindennapjaikat anélkül, hogy a gyerek újabb terhelésnek, kötelező gyakorlásnak fogná fel? A játék azt hiszem a legjobb megoldás erre. Kiváló társas játékok vannak a Házban is, amelyek színes képeikkel megragadják a gyermekeket.