EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020.11.06. | Egészséges életmód program Szendrőládon- Gyógynövények, gyógyteák

A betegségek megelőzése sok mindent foglal magában: a megfelelő táplálkozástól a testmozgáson át pl. a gyógynövénykúrákig. A gyógynövények jelentősége abban áll, hogy nemcsak a testre, de a szellemre és a lélekre is hatnak. Az egész szervezetet harmonizálják, segítik megfelelő működését. A gyógynövények nagy segítséget jelenthetnek, hiszen segítenek a szervezet méregtelenítésében, az egyes szervek „erősítésében”, jobb működésének elősegítésében. A gyógynövények nem gyógyítanak egyik percről a másikra, ahogy mondani szoktuk: „egy tea nem tea”. A foglalkozáson ismert gyógynövényeket sorakoztattunk fel, ismertettük az emberi szervezetre gyakorolt hatásaikat. Információkat kaptak arról, hogy a közvetlen környezetben fellelhető gyógynövényekből hogyan, milyen módon lehet főzeteket, teákat készíteni. Elkészítettünk néhány ismert gyógyteát, amelyeket meg is kóstolhattak.

2020.11.05. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon- A lelki egészség

A foglalkozás fő célja az egészségnevelés, a testi-lelki egészség fogalmának tudatosítása volt. Mit is jelent számukra a lélek szó, van-e egyáltalán olyan, és törődtünk-e valaha az egészségével? A testünk egészségével persze törődünk így-úgy, időnként ráállunk a mérlegre, és ha túl sokat mutat, fogyókúrázni kezdünk. Ha elkap a nátha, gyógyteával, ágynyugalommal kezeljük magunkat, ha pedig rosszabbra fordul az állapotunk, orvoshoz megyünk. De tisztában vagyunk-e azzal, milyenek lehetnek a lelkünk betegségei? Felismerjük-e testi tünetek hiányában, hogy mikor kell tennünk valamit azért, hogy a lelkünk is egészséges legyen? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekről beszélgettünk a szülőkkel. Tanácsokat adtunk ahhoz, hogyan vigyázzunk az egészségünkre testileg és lelkileg. Elmondták saját tapasztalataikat, személyes élményeiket. Megtekintettük filmvetítés keretében egy rokkant ember személyes élettörténetét. Ez azért is volt hasznos, mert a Nem Adom Fel Alapítvány különös kapcsolatban áll sérült emberekkel, számos közös rendezvényen vesznek a családokkal közösen.

2020.11.04. | Képességfejlesztés Szendrőládon- Társasjátékok, kézműves foglalkozás

A foglalkozáson képességfejlesztő társasjátékokkal játszottunk. Először a memóriakártyákkal kezdtünk, aztán olyan játékokkal, ahol a problémamegoldó képességeik kerültek előtérbe. A kézműves tevékenységekkel a gyerekek kreativitását, kézügyességét fejlesztettük. A legtöbb gyereknek azért akad tanulási nehézsége az iskolában, mert az olvasottak és látottak egyszerűen nem rögzülnek a fejében. A memóriát azonban nagyon könnyű fejleszteni, különösen gyermekkorban. Egyszerű mondókákkal mi is ezzel kezdtük, játékos formában. A játék a legjobb megoldás a memória fejlesztésére. Kiváló társas játékok vannak a Házban is, amelyek színes képeikkel megragadják a gyermekeket. A társasjátékok lehetőséget biztosítanak a gyerekeknek arra, hogy felfedezzenek új dolgokat és adott esetben, egy vesztes játék esetén kudarcot valljanak. Azok a gyerekek, akik többször is nekiállnak, egy-egy vereség után a játéknak megtanulják, hogy ne adják fel azt, amit elkezdtek. Mindez pedig lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek elsajátítsák a kemény munka, a kitartás és az alkalmazkodás képességét. Továbbá a játék során a gyerekek megtanulnak tudatosan egy dologra koncentrálni, összpontosítani, ezáltal figyelme stabilabbá válik.

2020.11.03. | Családi nap Szendrőládon

A családi nap keretében próbáltuk változatos tevékenységekkel összehozni a szülőket és a gyerekeket. A fő cél a közös időtöltés megvalósítása volt, hogy a családtagok egymás közötti kapcsolata szorosabbá váljon, a családon belüli kommunikáció javuljon, ráérezzenek az együtt töltött idő fontosságára és természetesen élvezzék is ezt a közös együttlétet. A beszélgetés során többféle téma került sorra. A sport és az egészségmegőrzés keretében beszélgettünk arról, hogy a rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik alappillére és igen sok betegség megelőzésében fontos szerepe van. A mozgás ugyanolyan velünk született létszükséglet, mint a táplálkozás. Ezután különféle zenéket hallgattunk (néha énekeltünk is ). A zene és a tánc szorosan összetartozó, összekapcsolódó fogalmak. Ezt az igényüket is kielégítjük táncházi muzsikával, élő népzenével, néptánccal. Mivel két dolgozónk a cursilio tagja, ezért irányításukkal vallásos, egyházi dalok is sorra kerültek. Nagyon örültem annak, hogy a gyerekek éppen olyan lelkesen vettek részt a foglalkozáson, mint a felnőttek.

2020.10.29. | Tanulás segítése Fügödön

Írás, olvasás és matematika volt terítéken, az olvasás nagyon jól ment a résztvevőnek, ahogy ránéz egy szóra, azonnal mondja. Az írással sajnos nem ez a helyzet, nagyon nem megy neki, még a saját nevét is nehezen írja le. Ezért ezen az alkalmon leginkább az írást gyakoroltuk.

2020.10.28. | Tanulás segítése Fügödön

A foglalkozás során a résztvevővel számolással, szorzótáblával, és összeadással foglalkoztunk. A számolást papíron és fejben számolással is elvégeztük, illetve életszerű, hétköznapi példákat is bevetettünk.

2020.10.27. | Tanulás segítése Fügödön

Állatokkal kapcsolatos feladatokat oldhattunk meg, felismerős és számolós játékos feladatokat. Azt is megbeszéltük, mit esznek az egyes állatok, majd képekről meséltek a gyerekek. Ezután egy olyan feladat következett, amelyben a baba érzelmeinek leírásáról volt szó. Az írás részt közösen csináltuk. Utoljára egy évszakos feladat maradt, az évszakok felismerésével és a sorrenddel foglalkoztunk.

2020.10.26. | Tanulás segítése Encs – Fügödön

Először játszottunk, majd matematikával foglalkoztunk ezen az órán. Számoltunk 10-es számkörben. Írással is foglalkoztunk, ami nem ment annyira, az felkerült a nagy táblára. Betűkből ki tudta rakni a neveket és le is írta. Az évszakokat átbeszéltük. Felismerte őket és tudott mesélni róluk. Elmondtuk sorba őket. A képről is nagyon ügyesen beszélt így beszélgettünk a természetről, állatokról, örökzöldekről. Ezután hiányos szavakat kellett kiegészíteni, az nem nagyon ment neki, voltak szavak ahol nem tudtam rávezetni, hogy melyik betű hiányzik. Például a labdában soha nem hallotta ki a „b” betűt. A nyomtatott betűket nem igazán ismeri, így többször tévesztett emiatt. Szótagolni volt, hogy magától tudott, de amikor kértem egy feladattal kapcsolatban, akkor szótagolás helyett mindig betűzte a szavakat. Itt nem tudtam, rávenni, hogy szótagonként szótagolja. A betűzés sokszor ment, de nem mindig. Vannak szavak, amikben bizonyos betűket nagyon nem hall ki. Mesét olvastunk fel, így, hogy hallotta, ügyesen visszamondta.

2020.10.25. | Tanulás segítése Encs – Fügödön

A foglalkozáson résztvevő gyermek nagyon ügyes volt, együttműködő és nyitott, nagy szókinccsel rendelkezik. Beszélgetéssel kezdtük az órát, állatokról, majd végigmentünk az ABC-n, nyomtatott nagy betűkkel. Az általam írt szavakat le tudja másolni. Számolásban egészen ügyes, legalábbis van fogalma a számokról, 10 fölött is tud a pálcikák segítségével összeadni, kivonni.  A feladatlapot befejeztük, utána még pálcikákkal számoltunk, majd az utolsó 10 percben Rings up!-ot játszottunk. Ezt megértette, lassan, de jól játszotta.

2020.10.24. | Tanulás segítése Encs – Fügödön

Különböző feladatokat oldottunk meg, először olvasással kezdtük, majd igaz-hamis kérdések következtek, amelyekből a kérdések az olvasott szövegre irányultak. Ezután jöttek a matematika feladatok. Szorzással, osztással foglalkoztunk, majd szöveges feladatokkal próbálkoztunk. Végezetül az óráról beszéltünk, hogy hogyan kell átváltani az órát percre, a percet másodpercre.