EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2020. évi híreink

2020. | 06. | 11. Klubfoglalkozás Abaújszántón

Június 11-én és 12-én az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projekt keretein belül két klubfoglalkozást szerveztünk a programba bevont családok gyermekei számára Abaújszántón. A csütörtökön megvalósult programon közösségfejlesztési célokat tűztünk ki. A különböző életkorú gyermekek klubjellegű foglalkoztatása számos fejlesztési lehetőséget rejt. A közös munka szervezése, tervezése, a megvalósítás folyamati az egyéni fejlesztésen túl, a közösségre is pozitív hatással van. A közös palacsinta sütés során kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy törekedjünk a gyermekek általános képességfejlesztésén túl a kooperációs készségek fókuszált fejlesztésére is. Igyekeztünk empatikus, egymás elfogadását hangsúlyozó barátságos hangulatot teremteni, a valódi közösségfejlesztés érdekében. Pénteken kézműves klubfoglalkozást szerveztünk. A programelem célja, hogy a részt vevő gyermekek számára gyakorlati mintát adjon a szabadidő hasznos eltöltésének érdekében. Fontos, hogy a programba bevont gyermekek a nyári szünet elején segítséget kapjanak ahhoz, hogy szociális hátterükből adódó nehézségeik ellenére is rendelkezzenek olyan ötletekkel, programtervekkel, melyekkel úgy tölthetik el a rendelkezésükre álló szabadidejüket, hogy a szórakozáson túl az valamilyen értéktartalommal is bírjon. A foglalkozáson vegyes technikákat alkalmazva egyedi alkotások készültek. Az alkotási folyamat során az általános készségfejlesztésen túl, a szabad önkifejezés adta élmények önfeledt megélésének is teret adtunk.

2020.06.10. | Tanulás segítése Szendrőládon- Figyelemfejlesztés

A foglalkozáson különbségkereső játékokat játszottunk különféle formákban. Megismerkedtünk a labirintusjáték lényegével, majd közösen készítettünk labirintusjátékot, ill. online játékokat is kipróbáltunk.  A számtalan érdekes feladattípus megoldás lehetőséget biztosít arra, hogy hatékonyan támogassa a tanulás folyamatát, fenntartsuk az érdeklődést. A gyerekekre jellemző, hogy nagy lendülettel vágnak nekik a feladatok elvégzéséhez. Nem számít, hogy játékos tanulásról van szó vagy konkrét iskolai feladat megoldásáról. Egymással versenyeznek, hogy ki kerüljön elsőnek megszólításra, kinek a feladata készüljön el először és főleg, ki kerüljön ki győztesen. Dicséretre, ösztönző szavakra most is mindenkinek szüksége volt. A kisebb, gyengébb képességű tanulók hamarabb elveszítik érdeklődésüket, kimaradnak a kiscsoportos tevékenységből. Ilyenkor marad a segítő beszélgetés, érdeklődésének megfelelő kérdés-felelet játék, vagy egyszerűen hagyom, hogy azt tegye, amit szeretne: rajzolgat, színez, énekelget vagy a házban található játékokkal játszik.

2020.06.10. | Képességfejlesztés Abaújszántón

A foglalkozásra való ráhangolódás egy stilizált, lakásról készült képről történt beszélgetés keretén belül valósult meg. A gyerekek elkészítették Az én otthonom című alkotásaikat rajzolás technika alkalmazásával, a finom motorika fejlesztésével, az esztétikai nevelés figyelembevételével. A gyermekek bemutatták egymásnak az otthonaikról készült képeket. A művekről készült kötetlen beszélgetést a Milyen legyen a mi otthonunk?  – játék követte, melynek során a gyermekek párokba rendeződve adták elő, mint testvérpárok, hogy milyen otthont szeretnének, ha vágyaiknak semmi sem szabna határt. A foglalkozás egész időtartamát átszőtte a kommunikáció és a beszéd komplex fejlesztése. A gyermekek papírból nyírás és ragasztás technikáját alkalmazva terítőt készítettek családjuk számára, otthonuk díszítésének céljából. A foglalkozást a begyűjtött élményekről szóló kötetlen beszélgetéssel zártuk.

2020.06.09. | Egészséges életmód program Abaújszántó- Táplálkozás

Az első foglalkozás alkalmával rövid bemutatkozás és ismerkedős beszélgetés után az egészséges életmód programon belül a táplálkozás témáját dolgoztuk fel.

Kötetlen beszélgetés keretén belül megvitattuk az egészséges és egészségtelen étkezési szokások ismérveit, étkezési szokásokat, és közösen összeállítottunk egy napi étrendet, amely megfelelt az egészséges táplálkozás valamennyi kritériumának, rajzos, játékos feladatok segítségével próbáltuk feltérképezni, hogy a részt vevő gyermekek táplálkozási szokásai mennyire felelnek meg az egészséges életmód kritériumainak.

A gyermekek számára még ismeretlen alapanyagokból készítettünk gyümölcs és zöldségsalátát annak érdekében, hogy nyitottabbá tegyük őket a változatos étrend befogadására. Napunk mottója az “Egészséges nasi is lehet finom!” volt.

Közösen összeállítottunk egy napi étrendet az előzőleg megszerzett információk segítségével. Színes képek bemutatásával szemléltettem a „táplálék piramist” is, majd a részt vevő gyerekek a foglalkozás során elsajátított ismereteik alapján lerajzolták kedvenc ételüket, és közösen kiértékeltük, melyik tartozik az egészséges, és a kevésbé egészséges ételek közé.

2020.06.09. | Tanulás segítése Szendrőládon- A 3 pillangó meséje

A foglalkozáson a gyerekek A három pillangó című mesével ismerkedtek meg. Lepkéket nyírtunk, színeztünk. Majd a foglalkozás végén időt szakítottunk a mese előadására is az elkészült pillangókkal. A foglalkozáson mozgásos drámajátékokat játszottunk. Elsősorban a testséma fejlesztését szolgáló játékokat (Ki vagyok én?, Száll a lepke…). Majd csapatépítő jellegű játékokkal folytattuk a szabadban. Ezután közkívánatra mesehallgatás ás meseolvasás következett. A mesék meghallgatása, a közös mesemondás növeli a szövegértés képességét, fejleszti a szókincset, fejleszti a tiszta, szép beszédet, a helyes kiejtést, növekszik a beleélőképesség, megmozgatja a fantáziát. A kommunikációs képességek fejlesztése mellett szociális kompetenciák is fejlődnek. Sajnos az ide járó gyerekek nagy része nem hall otthon mesét, csak a televízióban vagy az iskolában találkozik mesemondással. Ezért is tartom fontosnak, hogy ne fosszuk meg őket a mesék varázslatos világától.

2020.06.09. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon- Drogprevenció

A fő cél az egészség, mint érték tudatosítása. A foglalkozást filmvetítéssel kezdtük, amely a kábítószer fogyasztás konkrét hatásairól, különösen a szervezetet károsító hatásairól adott tájékoztatást. Beszélgettünk a függőség kialakulásáról és a leszokás nehézségeiről. Nemet mondás, visszautasítási technikák bemutatása. A prevenciós foglalkozás fő célja a megelőzés, az egészségkárosodás megelőzése, vagyis bekövetkezésének csökkentése. Az egészségvédő készségek kifejlesztése, erősítése. A szenvedélybetegségek megelőzése, a preventív nevelés a családi közösségen belül is hangsúlyos legyen. A foglalkozásokon mutatjuk be a szülőknek, hogyan lehet megelőzni, hogy valaki szenvedélybeteggé váljon, illetve fennálló probléma esetén hogyan kell azt kezelnünk, hová fordulhatunk, honnan kaphatunk segítséget. Tájékoztatás a segítő szakemberekről és szervezetekről.

2020. 06.09. | Egészséges életmód program

Az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projekt, egészséges életmód programunk keretén belül tartottunk foglalkozást 2020.06.09-én abaújszántói megvalósítási helyszínünkön. Kötetlen beszélgetés keretén belül megvitattuk az egészséges és egészségtelen étkezési szokások ismérveit, étkezési szokásokat, és közösen összeállítottunk egy napi étrendet, amely megfelelt az egészséges táplálkozás valamennyi kritériumának, rajzos, játékos feladatok segítségével próbáltuk feltérképezni, hogy a részt vevő gyermekek táplálkozási szokásai mennyire felelnek meg az egészséges életmód kritériumainak. A gyermekek számára még ismeretlen alapanyagokból készítettünk gyümölcs és zöldségsalátát annak érdekében, hogy nyitottabbá tegyük őket a változatos étrend befogadására. Napunk mottója az “Egészséges nasi is lehet finom!” volt.

2020.06.09. | Klubfoglalkozás Szendrőládon- Táplálkozási tanácsok

A foglalkozás fő célja az egészségnevelés, az egészséges táplálkozás alapjainak átadása. Ismeretek arról, hogy hogyan tudunk tenni az egészségünk védelméért táplálkozási szokásaink pozitív irányú megváltoztatásával. Egészséges ételek, étrendek összeállítása közösen. A foglalkozás fő célja az egészséges életmódra nevelés, az egészség megtartása, megerősítésére való felkészítés. Feladatunk a betegségmegelőzés és egészségmegőrzés szokásainak megalapozása, bemutatásuk, gyakorlati alkalmazásuk. Szerezzenek egészséggel kapcsolatos műveltséget, tájékozottsági szintjük emelkedjen ebben a témában. A helyes életvitelhez szükséges elemeket, mint a táplálkozás,  megismerjék, információkat kapjanak azokról és tudatosan alkalmazzák.

2020. | 06. | 08. Tanulássegítő foglalkozás

A bemutatkozást követően Ki vagyok? interaktív játékot játszottunk a gyerekekkel, amely az ismerkedésen túl a kommunikációt, a beszédfejlesztést is célozta. Ezután a gyerekek családrajzot készítettek, ahol az esztétikai nevelésen túl, rajzolás és színezés segítségével a finommotorika és a kézügyesség is fejlődött. Az elkészült rajzok segítségével a gyermekek bemutatták egymásnak saját családjukat. Ki vagyok én? társasjáték során a figyelem, a kommunikáció, a szocializáció fejlesztésén túl pályaorientációs témák is megbeszélésre kerültek. A foglalkozás végén udvari labdajáték következett, ahol a nagy mozgás, ügyesség, és szem-kéz koordináció fejlesztése is cél volt, az önfeledt szórakozáson túl. A foglalkozás értékelése alapján a gyermekek jól érezték magukat, új élményekkel feltöltve távoztak.

2020. | 06. | 04. – 2020. | 06. | 10. Tanulás segítése és fejlesztő foglalkozások

Az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projekt keretein belül tanulássegítő, és fejlesztő foglalkozásokat tartottunk megvalósítási helyszínünkön a programba bevont családok részére. 2020.06.04-én fejlesztő foglalkozást tartottunk. A foglalkozáson a gyerekek rövid verseket, mondókákat, dalokat tanultak. A tevékenység célja az irodalmi nevelés, a versek iránti fogékonyság erősítése. A mondókák, a dalok szórakoztatva fejlesztik ritmusérzéküket, mozgástanulásukat könnyebbé teszik. A foglalkozás során a gyermekeknek lehetőségük volt még a rajzolás, színezés technikáját alkalmazni.

2020.06.10. Tanulás segítése: Figyelemfejlesztés. A foglalkozáson különbségkereső játékokat játszottunk különféle formákban. Megismerkedtünk a labirintusjáték lényegével, majd közösen készítettünk labirintusjátékot illetve online játékokat is kipróbáltunk.