EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2021. évi híreink

2021.06.26. | Egészségnap Szendrőládon: Egészségtudatos táplálkozás

A családi egészségnap fő célja az egészségnevelés, melyen belül fő iránymutatónak az egészséges táplálkozást céloztuk meg. Ismereteket közvetítettünk játékos formában arról, hogy hogyan tudunk tenni az egészségünk védelméért táplálkozási szokásaink pozitív irányú megváltoztatásával. Ezen a napon törekedtünk arra, hogy a gyerekek és szülők számos hasznos ismeretre, tudásra szert tegyenek. Egy családi egészségnap egyszerre legyen szórakoztató és oktató program az egész családnak. Egy ilyen alkalom lehetőséget biztosít, hogy bővítsük a gyermekek és szülők egészséggel kapcsolatos ismereteit, hasznos, otthon is könnyen alkalmazható tippekkel lássuk el őket. A nap folyamán az alábbi tevékenységeket valósítottuk meg: gyümölcs-zöldség gyurma, gyümölcskóstolás, egészség-totó, keresztrejtvényfejtés, színezős gyümölcs-zöldségkereső. A kapott egészséges étkeket mindenki örömmel vette át és fogyasztotta el. Reméljük, hogy a program valóban formálta szemléletmódjukat és nagymértékben hozzájárult a gyerekek egészséges életmódra neveléséhez.

2021.06.24. | Egészséges életmód program Szendrőládon: Étkezés, öltözködés a kánikulában

Az egészséges életmód megismerése, elsajátítása érdekében a nyári nagy melegben időszerűen a követendő étrendről, a helyes öltözködésről beszélgettünk az anyukákkal. Kánikulában számolnunk kell azzal, hogy az izzadsággal és párolgással leadott folyadékveszteség jelentősen megnő. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mellett fokozott só veszteség is jelentkezik. Ne fogyasszunk olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint vagy alkoholt tartalmaz – ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől! Ügyeljünk arra, hogy étrendünk legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben és gyümölcsökben gazdag. A helyes, célszerű öltözködést is megvitattuk. Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! A nagy melegben – átmenetileg – felejtsük el a szűk topokat, nadrágokat, szoknyákat. Hordjunk inkább laza, könnyű lenvászonból készült felsőrészeket, bőszárú nadrágokat, szellős blúzokat! A beszélgetés során szóba került szinte minden. A foglalkozáson az anyukák közül néhányan – gyermekeikkel együtt – örömmel vettek részt a nagy meleg ellenére, s a gyerekekkel együtt vidám beszélgetést, foglalkozást tartottunk.

2021.06.23. | Prevenciós foglalkozás Szendrőládon: A nyári időjárás veszélyei

A foglalkozáson az anyukák közül néhányan – gyermekeikkel együtt – örömmel vettek részt a nagy meleg ellenére. Ma is volt anyuka, aki kisebb gyermekét is elhozta magával, hiszen nem tudta megoldani elhelyezését rövid időre sem. Szerencsére az idő kedvezett a kinti foglalkozásnak, a gyerekek a beszélgetés időszakában örömmel vették birtokukba az udvaron lévő medencét. Először beszélgettünk az időjárás emberi szervezetre gyakorolt kedvező, majd kedvezőtlen hatásáról. Kiemeltük a nagy melegben, tűző napon tartózkodás egészségkárosító hatását, ami ellen – különösen gyermekeink esetében – védekeznünk kell. Megbeszéltük, hogy míg a napszúrás mindössze kellemetlen, addig a hőguta komoly veszélyt jelenthet az egészségünkre nézve. Hőguta nagyon magas külső hőmérsékleti értékek következtében alakulhat ki, így viszonylag ritka jelenség, ennek ellenére fontos, hogy ismerjük a jeleit annak érdekében, hogy minél előbb felismerjük, ha baj van. A napszúrás esetén később jelentkeznek a tünetek – fejfájás, émelygés stb. -, a hőgutára ez nem jellemző. Amint gyanakodni kezdünk, hogy valaki hőgutát kapott, azonnal hívjunk mentőt, vagy vigyük az illetőt hűvös helyre, csökkentsük a test hőmérsékletét, s gondoskodjunk a folyadék utánpótlásáról. Megbeszéltük, hogy a megelőzés érdekében kerülnünk kell a déli órákban a napon tartózkodást! A csekély létszám ellenére eredményes foglalkozásban volt részünk.

2021.06.22. | Szülői klub Szendrőládon: Önismereti csoportjátékok felnőtteknek

Az önismereti csoportjátékok nemcsak szórakoztatóak, de tanítanak és fejlesztenek is. Kommunikálni, elmondani, kifejezni, másokat megérteni kell, ahhoz, hogy ismereteket, tapasztalatokat szerezzünk magunkról, másokról, a világról. A kommunikáció egyfelől alap emberi késztetés, másfelől fejleszthető. Az, hogy tudjam, hogyan kommunikálok az emberek felé, az önismeretem része. Az önismeretem viszont akkor fejlődik, ha kommunikálok. Ezekre az összefüggésekre próbáltunk rávilágítani játékos formában. Nagyon élvezték a kommunikációs játékokat, nyitottak voltak érzelmileg. A kommunikáció párbeszéd nélkül nem működik, viszont ha mindez létrejön, akkor feldolgozódnak a problémák, a személyiség és önismeret erősödik, vagyis a kommunikációs képességek fejlesztése személyiségfejlesztés is. A szülők a foglalkozás végén kérték, hogy legyen több ilyen alkalom is.

2021.06.22. | Klubfoglalkozás- Kreatív foglalkozás

Az EFOP -5.2.1-17-2017-0009 projekt keretén belül a programba bevont gyermekek részére klubfoglalkozást szerveztünk az abaújszántói megvalósulási helyszínen. A klubfoglalkozás keretein belül kreatív foglalkozást tartottam a gyermekeknek, ahol mindenki feldíszíthette a saját WC-papír gurigából készült tolltartóját színes papírlapok, fonalak, csillámos lapok és színes pamacsok segítségével. A gyermekek nagyon kreatívok voltak a foglalkozás során, mindenki örömmel vett részt a foglalkozáson, változatos és sokszínű tolltartók készültek. Némelyik gyermek a helyiségben hagyta díszítés céljából, de voltak, akik haza vitték, hogy abban tárolhassák a ceruzákat, tollakat.

2021.06.19. | Tanulás segítése Szendrőládon: Íráskészség fejlesztése

Az írás és a helyesírás fejlesztése állandó és folyamatos feladat iskolás korban. Ezen a délután a füzetben másoltunk. A helyes ejtés és helyesírás fejlesztése mondatok pontos, hangsúlyos olvasásával, másolásával, tollbamondásával, majd emlékezetből írásával valósult meg.  A feladatokat a gyerekek egyéni haladási tempójához, érdeklődéséhez, képességeihez igazodva, differenciáltan választottam meg, a kívánt fejlesztési céloknak megfelelően. Fontosnak tartottam, hogy az egyes tevékenységek változatosan kövessék egymást, a monotonitást és a feszültséget pedig a közéjük iktatott izomlazító mozgásokkal, utánzó játékokkal, drámapedagógiai elemekkel oldjam meg.

2021.06.18. | Készségfejlesztés Encs – Fügödön

A mai foglalkozáson résztvevő gyermekkel visszatekintettünk az elmúlt hetek foglalkozásaira, beszélgettünk tapasztalatainkról, illetve értékeltük ezeket az alkalmakat játékos, mégis fejlesztő formában. Egy rövid akadálypályával folytattuk a foglalkozást, ami abból állt, hogy gördeszkán ülve babzsákokat dobálva el kellett jutni egyik faltól a másikig. A foglalkozás második felében a tanév értékelésével foglalkoztunk. Kapott egy oklevelet a sikeres munkájáért, aminek a belső két oldala üres volt, oda képeket vághatott ki és ragaszthatott be. Ezt élvezte és nagyon aprólékosan dolgozott. Megnézte a képeket és kiválasztotta, hogy melyik feladatok tetszettek a legjobban neki az évben.

2021.06.18. | Egészséges életmód Abaújszántón- Napirend, szabadidő helyes felhasználása

Az EFOP -5.2.1-17-2017-0009 projekt keretén belül a programba bevont gyermekek részére egészséges életmód programot szerveztünk az abaújszántói megvalósulási helyszínen. A mai napon a napirendről és a szabadidő helyes felhasználásáról beszélgettünk. Ha előre kialakítjuk napi, heti teendőinket, sokkal egyszerűbben tudjuk tartani magunkat céljaink eléréséhez, kiszámíthatóbbá válik az életünk. Ezért fontos, hogy a gyermekek is megtanulják az idejüket helyesen beosztani. A programom belül megismerkedtünk a kosárlabda történetével és annak szabályaival is. A gyermekek körében eddig nem volt túl ismert ez a sportág, egyáltalán nem voltak tisztában a szabályokkal. A gyermekek nagy érdeklődést mutattak a labdajáték iránt. Különösen élvezték, amikor ki is próbálhatták és a frissen szerzett ismereteiket alkalmazhatták a gyakorlatban is.

2021.06.17. | Tanulás segítése Szendrőládon: Szövegtanulás komplex módon

Ezen a délután színházi körülményeket teremtettünk a versek és kisebb prózai szövegek tanulásához. A teraszt neveztük ki színpadnak: mondókáztunk, verseket, dalszövegeket tanulgattunk, szerepeket játszottunk. Közben énekeltünk, táncoltunk, színpadi mozgást tanultunk. A gyerekeket nehéz rávenni, hogy szöveget tanuljanak. Pedig a szövegtanulással számtalan képességük fejlődik. Ezért játékos módon vettem rá őket a memorizálásra. Így szinte elrepült az idő, s közben rengeteg alkalom adódott, hogy gyakoroljanak, megtanulják a nyilvános szereplést, koncentráljanak. S ezáltal fejlődött a szókincsük, a kommunikációs képességük, feloldódtak, bátrabbak lettek. Az együtt tanulás mindig meghozza a várt eredményt: valamennyi gyermek megtanulta az általa vállalt kisebb-nagyobb szöveget.

2021.06.17. | Képességfejlesztés Encs – Fügödön

A mai foglalkozáson résztvevő gyermekkel visszatekintettünk az elmúlt hetek foglalkozásaira, beszélgettünk tapasztalatainkról, illetve értékeltük ezeket az alkalmakat játékos, mégis fejlesztő formában. Egy rövid akadálypályával folytattuk a foglalkozást, ami abból állt, hogy gördeszkán ülve babzsákokat dobálva el kellett jutni egyik faltól a másikig. A gyermek kapott egy oklevelet a sikeres munkájáért.

2021.06.17. | Egészséges életmód program Szendrőládon: Hajápolás, testápolás

A testápolás fontossága megkérdőjelezhetetlen. Testünk, lelkünk egészségének megóvása a testápolással is szorosan összefügg. Nem véletlenül van a piacon rengeteg testápoló készítmény. Ezeket rendszeresen és az előírásoknak megfelelően alkalmazva kell használni. A felnőttekkel a helyes hajápolási szokásokról beszélgettünk. Különféle hajápoló termékekkel ismerkedtünk, átadtuk egymásnak ismereteinket. A gyerekekkel pedig az alapvető tisztálkodási szokásaikról kérdezgettük rajzos formában és feladatlap segítségével. Közben a kis nebulókkal még egy rövid, ideillő mondókát is megtanítottam.

2021.06.16. | Képességfejlesztés Encs – Fügödön

A mai órán résztvevő gyermekkel visszatekintettünk az elmúlt hetek foglalkozásaira, beszélgettünk tapasztalatainkról, illetve értékeltük ezeket az alkalmakat játékos, mégis fejlesztő formában. A nagy mozgásos akadálypályát is végigcsinálta, csakúgy, mint a gördeszkás gyakorlósort, majd a foglalkozások második felében kapott egy oklevelet a teljesítményéért, illetve játékkal zártuk a foglalkozást.