EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2021. évi híreink

2021.11.10.| Tanulás segítése Szendrőládon- Szövegértés, matek

A foglalkozás a tanulók szövegértésének, a gyerekek számolási készségének fejlesztését, szám- és mennyiség fogalmának megerősítését szolgálta játékos feladatokon keresztül. Első lépésben a hangos olvasással, kérdésekre adott válaszokkal az értő olvasást erősítettük, majd feladatokat oldottunk meg fénymásolt feladatlapon, gyakorló feladatokat az erre a célra rendszeresített füzetbe, ezután fejszámolás következett, melyet verseny formájában bonyolítottunk le. A foglalkozás végén az olvasott szöveghez kapcsolódó szerepjátékokat, tevékenységeket végeztünk. A résztvevő tanulók zöme alsó tagozatos, ezért a játékos tanulás sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Az unalmas matekfeladatok helyett a gyermekek kezébe színes, vidám, tudásának megfelelő játékos feladatokat adunk. Ezért használunk mi is különböző fejlesztő feladatlapokat, sok játékos, vidám és korosztálynak megfelelő feladattal. Ez a foglalkozás is vidám hangulatban telt, melynek végén a gyermekek elfogyasztották a vacsorát.

2021.11.09.| Klubfoglalkozás Ináncson- Kézműves foglalkozás

A mai kézműves foglalkozás alkalmával lehullott falevelek felhasználásával. A faleveleket a gyerekkel közösen gyűjtöttük a foglalkozás elején, illetve hoztak magukkal is. A képekhez szükséges alapokat korábban kinyomtattam, mert jelezzék, hogy nem tudják megrajzolni a hiányzó részeket. A családok nagyon szeretik a kézműves foglalkozásokat, ezért próbálok havonta több alkalommal szervezni és igyekszem az évszakhoz és a jeles napokhoz igazítani a témát.

A későbbiekben igény lenne az újrahasznosítás jegyében is kézműves foglalkozásra, mert az anyukák elmondása szerint sok műanyag flakon halmozódik fel náluk, amit szeretnének valamire felhasználni.

2021.11.09.| Tanulás segítése Szendrőládon- Egyénre szabott feladatmegoldás

A gyermekfoglalkozáson 8 gyerek vett részt, az óvodás korúaktól 6. osztályig. A részt vevő iskolás gyerekekkel először megbeszéltük, hogy a fő tantárgyakból mit tanulnak éppen az iskolában és kinek miből lenne szüksége leginkább a felzárkóztatásra, gyakorlásra. A feladatokat ennek megfelelően választottam meg. Az elsősök feladatlapot kaptak, amelyen játékos formában gyakorolhatták a számlálást, illetve rajzolós feladattal fejlesztettem térlátásukat, térbeli tájékozódó képességüket. A két hatodikos lány önálló szövegértési feladatot kapott, az olvasott szöveg értelmezését követően ahhoz kiadott feladatlapot oldottak meg. A megoldás után ezt közösen áttekintettük és értékeltük. A legkisebbekkel, az ovisokkal a formautánzást és a vonalvezetést gyakoroltuk.

2021.11.09.| Egészséges életmód program Szendrőládon- Egészségvédelem, természetes vitaminok

A foglalkozáson továbbra is az egészség védelmét céloztuk meg. Már beszéltünk róla, hogy ősszel és télen a szervezetünknek sokkal több vitaminra, tápanyagra van szüksége, mint az év többi időszakában. A szezonális zöldségek közül most kiemeltük a káposztát, ami könnyen elérhető és nem drága termék. Konkrétan a savanyú káposzta házi elkészítésével ismerkedtünk meg, egy kis videofilmen megnéztük az egyik legegyszerűbb elkészítési módját. Ezután ki is próbáltuk egy kisebb mennyiségen az elkészítés menetét. Felsorakoztattuk a savanyú káposztából elkészíthető ízletes ételek sorát, elmondták saját háztartásukban használják-e és milyen formában fogyasztják. Közben megbeszéltük, hogy miért is egészséges a fogyasztása, hiszen már nagyanyáink is használták, így méltán nevezhetjük egy újkori multivitaminnak.

2021.11.08.| Szülői klub Abaújszántón- Tudatos szülők

A szülőkkel a mai foglalkozáson arról beszélgettünk, hogy mit is jelent az, hogy valaki tudatosan neveli gyermekét. Minden szülőnek tisztában kell lennie azzal, hogy gyermeke személyiségének alakulására, tudatvilága formálására óriási mértékben hatással van. Elhárítja magáról a felelősséget az, aki folyton másra hivatkozik gyermeke hiányosságai miatt. Mindenki számára egyértelmű kell, hogy legyen, hogy a gyermek nevelése egyértelműen és kizárólag a szülő felelőssége. Aki megérti a lényegét, az tisztán látja, hogy szülői közreműködés, határozottság és céltudatosság, befektetett idő és energia nélkül nem lehet sikeres a gyermeknevelés.

2021.11.04.| Klubfoglalkozás Abaújszántón- Mese

A gyermekekkel a mai téma egy mese feldolgozása, értelmezése volt. Elsősorban megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi is a mese. Ezt követően elmondták a kedvenc meséjüket és azt is hozzátették, hogy miért pont az. Megbeszéltük, hogy mitől lesz egy történet mese, mik azok az elemek, amiktől mesés lesz. Majd, felolvastam nekik egy mesét, amiket részenként átbeszéltünk. Azt, hogy miről szól, kik a szereplők, milyenek benne az emberek. A mese elemeit is átnéztük, mi a jelentésük. Ezt követően megtárgyaltuk, hogy mi a tanulsága a mesének és mi miért történt. Sikerült olyan mesét választanom, amelyet a gyerekek nem ismertek, így örömmel és odafigyelve hallgatták végig.

2021.11.04.| Klubfoglalkozás Abaújszántón- Kreatív foglalkozás

A gyermekekkel a mai téma egy kreatív foglalkozás, amelyben Márton naphoz kapcsolódóan egy libát készítettek. Első lépésként néztünk képeket a gyerekekkel a libáról. Beszélgettünk, hogy mi borítja a testét, milyen a színe és, hogy láttak-e már libát. Ezután kiosztottam nekik egy sablont, amelyen egy liba volt. Ennek a lábát és a csőrét ki kellett első lépésként színezni. Ezt követően adtam nekik fehér színű szalvétát, amelyet tépkedni kellett, és kis galacsinokat formázni a letépett darabokból. Ezután ragasztó segítségével a liba testére ragasztani a galacsingolyókat és ezzel kitölteni a liba testét. Közben beszélgettünk arról, hogy kinek milyen volt a napja, mennyire érezték jól magukat az iskolában. Ezután indítottam nekik egy kis aláfestő zenét, amely a libákról szólt és közben ők énekelve dolgoztak.

2021.11.04.| Prevenciós foglalkozás Ináncson- Csecsemők újraélesztése

Sok szülőben fel sem merül, hogy komoly baj is történhet kisbabájával, így nem készülnek fel előre a vészhelyzetre. Pedig ha újraélesztést kell végeznünk, már nincs idő utána olvasni és gyakorolni… azonnal cselekedni kell, csak így menthetjük meg a baba életét. Előfordulhat, hogy fel sem tudjuk idézni a pánik miatt mit is kell tenni ilyen esetben, ezért fontos feleleveníteni időről-időre a meglévő tudásunkat. Először megnéztünk egy YouTube videót a csecsemő újraélesztéséről. Sok szülőben rémületet, félelmet keltett a tudat, hogy ilyen helyzetbe bármikor bárki kerülhet. Megbeszéltük honnan tudhatjuk, mikor kell újraélesztést végezni, lépésről lépésre megbeszéltük a teendőket. Csecsemőápolási babán mindenki begyakorolhatta a mozdulatokat, elmélyíthette az újraélesztéssel kapcsolatos ismereteit.

2021.11.04.| Klubfoglalkozás-ünnepek, hagyományok- Halloween

Az őszi szünetről visszatérve a klubfoglalkozás témájaként a Halloween-t jelöltük ki. A gyerekek körében népszerű ez az ünnep, bár eredetéről nem sokat tudnak. Beszélgettünk arról, hogy honnan ered, mi a lényege és milyen szokások kapcsolódnak hozzá. Ezután természetesen beszélgettünk ennek hazai vonatkozásáról, a Halottak Napjáról is. Elmesélték, hogy ők hogyan emlékeznek meg elhunyt szeretteikről, szívesen osztották meg gondolataikat, véleményüket. Ezután pedig kreativitásukat és fantáziájukat szabadjára engedve alkothattak a témához kapcsolódóan. Volt, aki színezett, volt, aki festett vagy egyszerűen saját maga készített rajzot.

A kézműveskedés minden formája (rajzolás, festés, mintázás, tárgykészítés) a személyiségfejlesztés része is. A munkáikat felhasználtuk a ház dekorálása során.

2021.11.03.| Klubfoglalkozás Abaújszántón- Sakk

A gyermekekkel a mai napon a sakk volt a téma. A sakk sport, játék, művészet és tudomány egyszerre. Sport, szellemi sport, mert versenyszerűen űzhető. Játék, mert szórakoztató és amatőrök is játszhatják. Beszélgettünk annak jótékony hatásairól, előnyeiről, majd beszélgettünk a bábukról és azok lépési lehetőségeiről. A sakknak köszönhetően jelentősen javul a diákok rendszer felismerő képessége, valamint a többirányú gondolkodás és a logikus gondolkodás iránti érzékenysége. A sakkozó gyerekek szocializációs képességei is fejlettebbek másokénál. Az elméleti rész átbeszélése után a gyermekekkel a gyakorlatban is kipróbáltuk a játékot.