EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2021. évi híreink

2021.03.05. | Gyermekfoglalkozás Szendrőládon–Tanulás segítése

A kommunikációs játékok, melyek célja a verbális és nonverbális kommunikációs készségek fejlesztése, sokszor ugyanúgy önismereti és csoportépítő funkciót is betöltenek, mint a kifejezetten csoportépítést célzó gyakorlatok. A ráhangoló-hangulatoldó játékoknak pedig nincs más szerepe, mint hogy egy nehezen induló foglalkozás kicsit meglóduljon, a gyermekek szívesebben kezdjenek neki a feladatnak. Először beszélgető kör formájában beszélgettünk mindenféléről, azután konkrét témába kezdtünk: Milyen vagyok? Milyen szeretnék lenni? Belső tulajdonságaikat nevezték meg, ismerték fel a gyerekek. Ezután le is kellett írni ezeket a tulajdonságaikat, mondatokba foglalva. A nagyobbak önállóan is képesek voltak mondatalkotásra és írásra, de a kicsik csak szavakat tudtak lejegyezni. Fogalmazás, helyesírás, írás, olvasás: egyszerre volt fejleszthető.

2021.03.04. | Szülői foglalkozás Szendrőládon – Szülői klub
2021.03.04. | Gyermekfoglalkozás Szendrőládon – Képesség- és készségfejlesztés – Zenei képességek fejlesztése

A gyerekek életében már újszülött koruktól nagyon fontos szerepe van a zenének. Az anyukájuk dúdolása, a zenélő játékok, a kellemes babazenék hallgatása után elérkezik az igény, hogy ők is zenéljenek. A hangszereken való játék fejleszti a kézügyességet, az esztétikai érzéket, a koncentrációt és a kombinációs készséget. A gyermekhangszerek remek eszközök a gyermekek szórakoztatására, a zenei hallásuk és a ritmusérzékük fejlesztésére. A szendrőládi gyerekek nagyon muzikálisak: minden zenével és tánccal kapcsolatos tevékenység azonnal felkelti az érdeklődésüket. Szerencsére rendelkezésre állnak nálunk ehhez a feltételek, így gyakran hódolhatnak e szenvedélyüknek. Ezen a foglalkozáson elővettük a zenei pályázaton kapott hangszereket: dobot, furulyát, szintetizátort, csörgőket, gitárokat. Valóságos kis zenekart alkottak a diákok és vidáman szórakoztatták egymást, s közben énekeltek is hozzá.

2021.03.02. | Gyermekfoglalkozás Szendrőládon –Tanulás segítés – Kompetenciafejlesztés

Ezen a foglalkozáson a kisebb tanulók memória- és emlékezet fejlesztése történt matematikai feladatlapokkal. Némi útmutatást követően önállóan is tudtak dolgozni. A nagyobbakkal helyesírás olvasás-szövegértési képességek fejlesztésén dolgoztunk. A helyesírás végigkíséri egész életünket, ezért a helyesírási kultúra fejlesztése nem elhanyagolható területe az iskolai nevelésnek. Nemcsak az iskolában tanuljuk a helyesírást: hanem minden olyan hely is a helyesírás tanulásának színtere, ahol írásképpel találkozunk. A szövegértés fejlesztése koncentrikusan bővülő didaktikai feladat, vagyis az életkori sajátosságokat figyelembe véve, a fokozatosság elvét megtartva választjuk ki a szövegek témáit és fajtáit. A kifejező olvasás fejlesztése állandó feladat a mi foglalkozásainkon is.

2021.03.02. | Szülői foglalkozás Szendrőládon – Szülői klub
2021.03.02. | Gyermekfoglalkozás Szendrőládon – Tanulás segítése – játékos tanulás

A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Mert ha a játék öröme kapcsolódik a tanulás öröméhez, biztosak lehetünk benne, hogy a gyermek örömmel lát neki a feladatoknak. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Ezért vettük elő a memóriakártyákat, amelyek már ismertek a gyerekek előtt. A nagyobb fiúk matekozni akartak, ezért iskolai matekfeladatok helyett a gyermekek játékos feladatokat adtunk , illetve szóbeli fejtörőket oldottunk meg. A kisebbek a kártyajáték után szerettek volna mesét nézni, ezért bevonultak a vetítő terembe, ahol teljesült a kívánságuk: egy magyar népmesét és egy cigány mesét tekintettek meg. Ezen két mese alapján felidéztük mindazt, amit a mesékről általában hallottak és tanultak.

2021.03.01. | Gyermekfoglalkozás Szendrőládon – Tanulás segítése – mesedélután

Ezen a délutánon meséket hallgattunk és ismételtünk át. A mesék meghallgatása, a közös mesemondás növeli a szövegértés képességét, fejleszti a szókincset, fejleszti a tiszta, szép beszédet, a helyes kiejtést. Növekszik a beleélőképesség, megmozgatja a fantáziát. Mivel a gyerekek hallgatják és figyelik egymást, ezért javítják is egymás hibáit. Sor kerül a saját hibák kijavítására is. A kommunikációs képességek fejlesztése mellett szociális kompetenciák is fejlődnek. Sajnos az ide járó gyerekek nagy része nem hall otthon mesét, csak a televízióban vagy az óvodában, iskolában találkozik mesemondással. Néhány ismert mesét saját maguk fejezhettek be. A mesék meghallgatása alatt a kisebb gyerekek színeztek, rajzokat egészítettek ki, a nagyobbak pedig saját rajzot készíthettek. Ez fejlesztette a kreativitást, a kézügyességet és a fantáziát.

2021.02.26. | Prevenciós program – Menstruáció

A projektbe bevont gyermekek részére prevenciós jelleggel szerveztünk foglalkozást Abaújszántón. A foglalkozás témáját a fiatal lányokat érintő menstruációs szegénység enyhítése, és ismereteik bővítése adta. A programba bevont idősebb, 11-12 éves lánygyermekek részére tartottam tanácsadást, ahol barátságos, zárt körben tudtunk a témáról szabadon beszélgetni. Szó esett arról, mi is az a menstruáció, milyen eszközök használata fontos azokon a bizonyos napokon, összességében beszélgettünk az intimhigiéniáról. Bemutatásra került az intimbetét helyes használata, ugyanis a lányok még nem voltak benne biztosak, hogyan is kell majd használniuk azt. Szabadon feltehették kérdéseiket a témával kapcsolatban, tanácsot kérhettek, hogyan járjanak el, mikor szükséges lesz az elővigyázatosság. Azt tapasztaltam, hogy a lányok nem kaptak otthon megfelelő felvilágosítást, ezért fontosnak tartottam, hogy ismereteik bővüljön, tisztában legyenek testük fejlődésével, és ne szégyelljék külsejük változásait. Kihangsúlyoztuk, hogy legyenek büszkék arra, hogy nők, és a tiszteletet hasonlóan várják el az ellenkező nemtől is.

2021.02.25. | Egészséges életmód – Szezonális gyümölcs-, és zöldségsaláta készítése

A projektbe bevont gyermekek részére tartottam kreatív foglalkozást az egészséges életmód jegyében az évszakhoz kapcsolódó, szezonális zöldségek és gyümölcsök fontosságáról, felhasználási lehetőségeiről abaújszántói megvalósulási helyszínünkön. A foglalkozás interaktív formában valósult meg. A gyermekek részére többféle gyümölcsöt, és zöldségfélét mutattam be, és arra voltam kíváncsi, ki mennyi gyümölcsöt ismer fel csak az ismertető jegyei felsorolása alapján. Miután a gyümölcsök és zöldségek csoportosításra kerültek, közösen készítettünk belőle zöldség-, és gyümölcssalátát. Mindenki kivehette a részét a készítésében. Leginkább az ananász tetszett a gyerekeknek, ez egy általuk kevésbé ismert gyümölcs, viszont a foglalkozás végére mindenki kedvence lett. A zöldségekből készített saláta íze a legtöbb gyermeknek idegen volt, otthoni körülmények között nagyon kevés változatos zöldséget fogyasztanak. A foglalkozás célja az volt, hogy a résztvevők minél több ízzel, formával, állaggal találkozzanak, ismereteik bővüljön a gyümölcsök és zöldségek kóstolásának segítségével.

2021.02.14. | Hagyományőrző rendezvény Encs-Fügödön Farsang

A rendezvény keretein belül egy csomag került átadásra a családoknak, amelyben elkészítendő farsangi jelmezelemek és a hozzájuk tartozó útmutatók szerepeltek. Meglepődtek a szülők először a csomagon, de miután tisztáztuk, hogy mi ez és mi a célja, akkor a legtöbben örültek neki nagyon és látszott rajtuk, hogy szívesen elkészítik majd a gyerekekkel.

Sok fotót küldtek arról, ahogy közösen készítik a testvérek az álarcokat. Nagy mosolyokat kaptunk és azt a visszajelzést, hogy lelkesek voltak a gyerekek, bár kicsit nehéz volt nekik a kis krepp papír golyók “gyúrása”.

2021.02.25. | Tanulás segítése Szendrőládon- Feladatlapok kitöltése

Ezen a foglalkozásokon a nagyobbak szövegértési feladatlapot töltöttek ki. A szövegértés fejlesztése koncentrikusan bővülő didaktikai feladat, vagyis az életkori sajátosságokat figyelembe véve, a fokozatosság elvét megtartva választjuk ki a szövegek témáit és fajtáit. A szövegértés fejlesztése során a szövegtípusok arányait a gyermekek tudásának függvényében kell alakítani. A foglalkozás elején szántunk időt a memória fejlesztésére. A ráhangolódás  jóslással történt: történet mesélése közben egy-egy fordulópont előtt megszakítottuk a történetet, és megjósoltattuk a gyerekekkel, szerintük hogyan fog folytatódni. A kisebbek játékos matematikával foglalkoztak, szintén feladatlapon. Az unalmas matekfeladatok helyett a gyermekek kezébe vidám, tudásának megfelelő játékos feladatokat adunk. Ezért dolgoztak ma is a fejlesztő feladatlapokon, amelyek szakemberek segítségével készültek: sok vidám és korosztálynak megfelelő feladatlappal.

2021.02.23. | Prevenciós program – Pályaválasztás

A projektbe bevont gyermekek részére prevenciós jelleggel szerveztünk foglalkozást Abaújszántón. A „Mi leszek, ha nagy leszek?” – kérdés kapcsán készítettünk közösen pályaválasztási döntést elősegítő célzattal plakátot. A plakáton egy hatalmas fát ábrázoltunk, melynek ágain a gyermekek nevei szerepeltek. Minden gyermeknek az volt a feladata, hogy saját „ágán” azokat a foglalkozásokat sorolják fel, amit szívesen választanának. Több lehetőséget is fel lehetett tüntetni, hogy lássuk, az idő múlásával megmaradnak-e ugyanazok az elképzelések, vagy esetleg bővülni fog a paletta. Igazán sokféle foglalkozás érdekli a gyermekeket, volt, aki lovakkal szeretne foglalkozni, vagy fodrász szeretne lenni, többen a cukrász, vagy pék szakmát választanák, de akadt olyan is, aki a szépségápolás minden területén szeretné majd magát kipróbálni. Nagyon hasznosnak tartom, hogy a közösen elkészített plakátot kihelyezve mindig szem előtt legyenek a kitűzött célok, ezáltal segítve pozitív jövőképük kialakulását.