EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2021. évi híreink

2021.11.24.| Klubfoglalkozás Abaújszántón- Adventi koszorú

Mivel a hétvégén advent első vasárnapja lesz, a mai foglalkozás alkalmával, a gyermekekkel ez volt a témánk. Az advent a várakozás időszaka, a keresztény kultúrában a karácsonyhoz vezető négy hetet jelenti, amelyben szembenézünk önmagunkkal. A hagyomány szerint advent minden vasárnapján meggyújtunk egy gyertyát, egészen karácsonyig. Minden gyertya külön jelentéssel bír: az első a hit gyertyája. Erre tekintettel, a gyermekekkel papírból készített adventi koszorút csináltunk. Mindenki kapott egy sablont, amelyen volt koszorú, gyertya és díszek is. Ezeket mindenki kedve szerint kiszínezhette, majd kivágták a formákat és össze ragasztották. Mindenki nagyon ügyesen és kreatívan oldotta meg a feladatot.

2021.11.24.| Prevenciós foglalkozás Abaújszántón- Agressziókezelés

Az EFOP -5.2.1-17-2017-0009 projekt keretén belül prevenciós foglalkozás valósult meg a programba bevont szülők részére az abaújszántói megvalósítási helyszínen. A szülőkkel az agressziókezelés témáját vettük át. Az agresszív magatartás hátterében mindig valamiféle frusztrációt találunk. A frusztráció esetében az események nem szándékainknak megfelelően alakulnak, nem tudjuk akaratunkat érvényre juttatni, amit szeretnénk, nem tudjuk megvalósítani, elérni, nem kapjuk meg munkánk jutalmát, a megérdemelt elismerést. Amikor a feszültség mértéke az érzelmileg kontrollálhatónál nagyobbra nő, kirobban az agresszió. Az agresszió kezelésére számos módszer létezik, ezek közül ismertettem néhányat a felnőttekkel.

2021.11.24.| Készség-, és képességfejlesztés- Meseillusztráció, anyanyelv fejlesztés

A foglalkozáson a gyerekek a kedvelt, Nini mesék egyik őszi epizódját tekintették meg. Közösen megbeszéltük a történet cselekményét, a szereplőket, azok tulajdonságait. Megfogalmazták véleményüket a szereplők viselkedéséről, majd közösen levontuk a mese nekünk szóló tanulságát, üzenetét. A fő cél a jellem és értékrend pozitív fejlesztése volt. Nagyon szép illusztrációkat is készítettek a meséhez a gyerekek.

Az igazán értékes mesék megtekintése, meghallgatása, a közös mesemondás növeli a szövegértés képességét, fejleszti a szókincset, a tiszta, szép beszédet, a helyes kiejtést. Növekszik a bele élőképesség, megmozgatja a fantáziát. A nyelvi képességek fejlesztése mellett szociális kompetenciák is fejlődnek. Sajnos az ide járó gyerekek nagy része nem hall otthon mesét vagy nem az életkorának megfelelő tartalmú mesét néz odahaza, ezért is fontos, hogy valóban „szép” mesékkel is találkozzanak.

2021.11.23.| Klubfoglalkozás Ináncson- Kézműves klub

A projektben résztvevő anyukákkal és gyermekekkel a mai napon a mikulás várás volt a téma. A kézműves foglalkozás alkalmával egy kinyomtatott mikulás fejet díszítettek és színeztek a gyerekek, közben az ismert gyerekdalokat énekeltünk, melyek a mikuláshoz kapcsolódnak. Ezeket a dalokat, már az óvodában megtanulják a gyerekek, így ezeket mindenki ismerte, mint például a Hull a pelyhes, Mikulás, Mikulás kezdetű gyerekdalok. Egy anyuka vállalta, hogy felolvass két történetet a Mikulásról és Szent Miklósról, a gyerekek nagyon örültek neki. Elmondták már nagyon várják a Télapót, egész évben jól viselkedtek és szófogadóak voltak.

2021.11.23.| Tanulás segítése Szendrőládon- Egyénre szabott tanulás

A foglalkozáson 6 gyerek vett részt, valamennyien felső tagozatosak, 5. és 6. osztályos gyerekek. Az iskolában angol nyelvet tanulnak, ami számukra elég nehezen tanulható tantárgy. A tanult angol szavak memorizálása probléma, szókincsük nagyon hiányos. Az egyszerű „magolós” módszer nem célravezető esetükben, nem rögzülnek a szavak. A gyerekek nagyon szeretnek feladványokat, rejtvényeket megoldani. Ezért az idegen nyelv gyakorlására egy egyszerű rajzos útmutatóval ellátott rejtvényt oldottak meg párokban. A páros munka, egymás segítése bevált tanulási módszer. Némi segítséggel szinte mindannyian megoldották a feladatot. Ezután egy feleletválasztós tesztet oldottak meg, amely irodalmi ismereteket tartalmazott. A teszt kiértékelése után tisztáztuk, megbeszéltük a hiányosságokat, ill. a helyes válaszokat.

2021.11.22.| Prevenciós foglalkozás Abaújszántó- Korai iskolaelhagyás

Az EFOP -5.2.1-17-2017-0009 projekt keretén belül prevenciós foglalkozás valósult meg a programba bevont szülő részére az abaújszántói megvalósítási helyszínen. A szülőkkel a gyermekek egyik legnagyobb problémájáról, a korai iskolaelhagyásról beszélgettünk. A korai iskolaelhagyás személyes, szociális, gazdasági, oktatási és családdal kapcsolatos tényezők kombinációjából ered, és gyakran kötődik a társadalmi-gazdasági szempontból hátrányos helyzethez. Ritkán hirtelen meghozott döntés, általában a rossz tanulmányi eredmények és az oktatásból való fokozatos kimaradás hosszú folyamatának látható eredménye. A korai iskolaelhagyók nagy valószínűséggel szociálisan hátrányos helyzetű családból származnak. Ezért nagyon fontos, hogy ahogyan csak tudják, a szülők támogassák gyermekeiket a tanulásban.

2021.11.22.| Szülői klubfoglalkozás Ináncson

A projektbe bevont családok részére szülői klubfoglalkozás keretében a korai gyermekvállalásról beszélgettünk mivel évente nagyon sok fiatal lány esik teherbe. A lányok közül sokan választják az abortuszt, de sokan nem tudják, kihez fordulhatnának így ők egy nem várt terhesség részesei lesznek, ami rányomja a bélyegét a fiatalkorú későbbi életére.

Beszélgetésünk témája tehát ez volt, mindenki megosztotta mit gondol erről és az okokról mik vezethetnek ide.  Mindannyian egyetértettünk abban, hogy az iskolázottság, a gyermekkori környezet, egy bántalmazó kapcsolat, a családi és szocializációs minta mind-mind hozzájárul egy nem kívánt terhesség létrejöttéhez.

Beszélgettünk a lehetséges támogatási formákról hová fordulhat az, aki hasonló élethelyzetbe kerül, a felvilágosításról az iskolában, a médiában, a fogamzásgátlás fontosságáról, csökkentve ezzel a nem kívánt terhességek számát.

2021.11.18.| Prevenciós foglalkozás- Félrenyelés

A félrenyelés bármely életkorban előfordulhat, mégis leggyakrabban csecsemő vagy kisgyermekkorban fordul elő. Ezért a résztvevő szülőkkel megbeszéltük -ha mégis ilyen helyzettel szembesülnek- hogyan menthetjük meg a gyermek életét, ha a légutakba idegen test kerül. A megelőzés a legfontosabb, megbeszéltük hogyan alakítsunk ki biztonságos környezetet játéktevékenységhez, az apró pici szájba vehető játékok ne legyenek elérhető helyen a gyermek számára, ha mégis ilyen játékokkal játszik a gyermek, pl. apró legó darabok, akkor mindig legyen felnőtt mellettük. Valamint az étkezéshez teremtsünk nyugodt körülményeket, ne rohangáljon evés közben a gyermek. Ezután megnéztünk egy videót, amely bemutatta a teendőket félrenyelés esetén, végül csecsemőápolási babán mindenki elsajátíthatta a helyes mozdulatokat a segítségnyújtáshoz. Gyakoroltuk még a Heimlich féle műfogást is.

2021.11.18.| Klubfoglalkozás- Kézműves foglalkozás

A projektben résztvevő családok számára a mai napra készműves foglalkozást szerveztem. Nagyon szeretik ezeket az alkalmakat nem csak a gyerekek, hanem a szülők is. A közös alkotások közben lehetőség van egy kis beszélgetésre az anyukák számára. Ilyenkor főként a családi életről és a gyermeknevelésről esik szó. Szeretnek tapasztalatokat cserélni egymással, illetve a ventillálás is sokat segít egy-egy adott probléma megoldásában.

Ezen az alkalmon már a mikulás témaköre került napirendre, ami azt gondolom a gyerekek kedvence. Kérték, hogy következő alkalommal is készítsünk valami „Télapósat”.

Ezért a jövő hétre ismét ehhez a témához kapcsolódó alkotások fognak készülni.

2021.11.18.| Egészséges életmód program Abaújszántón- Só

A gyermekekkel a mai téma a só fogyasztásának hatása a szervezetre volt. Beszélgettünk arról, hogy ők mennyire esznek sósan. Ezt követően megbeszéltük, hogy mi a szerepe a sónak a szervezetünkben. Beszélgettünk arról, hogy milyen pozitív és negatív hatása van a só fogyasztásnak. Nem mindenki számára volt ismerős ez a téma, de nagyon szívesen fogadták és hallgatták az új információkat. Felhívtam a figyelmüket arra, hogy ne sózzák meg a zöldségeket, hanem élvezzék az eredeti, természetes ízét. Ezt követően kérdeztem őket arról, hogy szerintük melyek azok az ételek, amelyeknek magas a sótartalma. Ezután kicsit áttértünk az egészséges ételek és az egészséges táplálkozás felé is.