EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2021. évi híreink

2021. 01. hó | Szülői klub foglalkozás, Szendrőlád

Az EFOP 5.2.1.-17-2017-00009 projektnek köszönhetően Szendrőládon januárban szülők számára szervezett klubfoglalkozást valósítottunk meg. Kiscsoportos formában a “Családi kassza-okosan a pénzzel” témában nyújtottunk hasznos tanácsokat szülőknek. A projektbe bevont, támogatásunkban bízó családok mind nehéz anyagi körélmények között élnek, szociális körélményeik nem nyugszanak stabil alapokon. A foglalkozás résztvevői közül többeknek nincs állandó munkahelye, egy családból többnyire csak egy családtagnak van a közmunka programnak köszönhetően munkabérből származó jövedelme. A rendelkezésre álló kevés pénz beosztása folyamatosan nyomasztó kihívások elé állítja a családokat, év elején komoly küzdelmet jelent például a még két-három hónapra elegendő tüzelőanyagról való gondoskodás. Próbáltunk segítséget adni ahhoz, hogy milyen praktikákkal lehet esetleg a családi gazdálkodást átalakítani, hogy a várható kiadások lehetőség szerint ne okozzanak krízishelyzetet a családban. Kiemelten taglaltuk a tudatos vásárlás, a tervezés, a tartalék források jelentőségének fontosságát a családok pénzügyeinek stabilizálására irányulóan.

2021.01.22.| Klubfoglalkozás Abaújszántón- Farsangi maszkok készítése

A foglalkozás témáját egy különösen kedvelt, vidám időszak adta, a farsang. A gyerekekkel klubfoglalkozás keretein belül készítettünk szebbnél szebb álarcokat, felhasználva a színezés, vágás és ragasztás technikáját. Azon túl, hogy minden gyermek önállóan készítette el, vagy színezte ki az általa kiválasztott maszkot, közösségfejlesztő hatása is volt a közös munkának, ugyanis egymást inspirálták ötleteikkel, tanácsot adtak, mivel tudnák még izgalmasabbá és érdekesebbé tenni elkészített munkájukat. A 7-8 éves gyermekek vágási technikái között eltéréseket tapasztaltam, nehezebben megy egy bizonyos alakzat kivágása a papírból. Jövőbeli célul tűztük ki ennek javítását, korrigálását, és többször alkalmazzuk ezt a technikát készségfejlesztő célzattal.

2021.01.21.| Tanulás segítése Szendrőládon- Mesemozi

A nagy mesék, mesemondások ideje soha nem jár le – szerencsére. A mesékre mindig szükség volt, van és lesz, hiszen mindenki vágyik a varázslatra, a borzongásra, a csodák átélésének élményére.    A mese ugyanakkor rendkívül hasznos és nélkülözhetetlen a gyermek fejlődése szempontjából, hiszen annak segítségével gazdagodik fantáziája, szókincse, a mese szereplőivel azonosulva átélhet különböző helyzeteket, feloldhatja a benne felgyűlt feszültséget. Így van ez a szendrőládi gyerekeknél is. A „mesemozi” kedvelt időtöltés. A mesét közösen választjuk ki, együtt megnézzük, azután feldolgozzuk. A gyerekek belebújnak egy-egy szereplő bőrébe, megpróbálják utánozni őket. A főhősök bőrébe bújva éli át a veszélyt, a megmenekülést, az örömöt, a bánatot, vesz részt kalandokban, harcol az igazságért, és nyeri el méltó jutalmát – vagy büntetését. A kicsikben így – tehát nem direkt módon – rögzülnek az erkölcsi tanulságok. Akinek kedve van, még meseillusztrációt i készíthet a foglalkozás végén.

2021.01.21.| Tanulás segítése Encs-Fügödön

A foglalkozást egy feladatlap kitöltésével kezdtük, amelyet sikeresen végigcsináltunk együtt. A feladatlapon szövegértési feladat is szerepelt, ez különösen jól ment a résztvevőnek. A matematika feladatok kevésbé sikerültek jól.

2021.01.21.| Prevenciós foglalkozás Abaújszántón- Stressz hatása

A projektbe bevont családok és gyermekeik számára csoportos és egyéni foglalkozásokat szerveztem. A foglalkozás egyéni konzultáció keretein belül valósult meg, tekintettel a COVID-19 járványhelyzetre, valamint a résztvevő gyermek igényeire. A boldog-gyermek.hu weboldal segítségével a foglalkozáson megjelent gyermekkel több lépcsős stressz-tesztet töltöttünk ki annak érdekében, hogy világossá váljon, mitől változott meg viselkedése az elmúlt időszakban. Együtt kiértékeltük a kapott eredményt, mely szerint a gyermek mindennapjait körülveszi a stressz, mind az iskolában, mind pedig otthon. Több megoldási módszert is ajánlottam neki, hogy mivel tudná oldani a feszültséget ilyen fiatalon, mint például a kézműves foglalkozások, testgyakorlatok, sportolás, vagy éppen a zene és a tánc. A konzultációs foglalkozás során megbeszélésre került az is, hogy milyen témák iránt érdeklődik, mi szeretne lenni, ha felnő, hogyan képzeli el a jövőjét. Ebben a témában, a későbbiekben még bővebben fogok foglalkozást tartani a többi gyermek részére is.

2021.01.20.| Képességfejlesztés Szendrőládon- Kézműves tevékenységek a farsang ünnepkör jegyében

A kézműves tevékenységekkel a gyerekek kreativitását, kézügyességét fejlesztettük, változatos formájú papírangyalkákat készítettünk. A rajzolás, festés, mintázás, tárgykészítés tevékenysége gyakorlatilag a személyiségfejlesztés program része is. A farsangi álarcok rajzolása, a tervezgetés, a színekkel, formákkal való ismerkedés során lehetőség nyílik számos képesség fejlesztésére. Az alkotások önállóan vagy csoportmunkával valósult meg. A nagyobbakkal elkezdtük a farsangi dekorációk készítését: színes papírokból ünnepi láncokat hajtogattak a gyerekek, amelyet azután fölakasztották a gerendákra és a falakra. A harmonikus színeknek nemcsak esztétikai szerepük van, hanem pozitív hatással vannak az ember lelki békéjére. Ha még nyugtató zenét is rendelünk hozzá, akkor nagyon kellemes hatást tudunk kiváltani a foglalkozásokon. Most is így történt.

2021.01.20.| Egészséges életmód program Abaújszántón- Szezonális zöldségek és gyümölcsök

A projektbe bevont gyermekek részére tartottam előadást az egészséges életmód jegyében az évszakhoz kapcsolódó, szezonális zöldségek és gyümölcsök fontosságáról. A foglalkozás interaktív beszélgetés során valósult meg. A gyermekekkel a „Milyen téli gyümölcsöket ismertek?” témához kapcsolódó kérdést dolgoztuk fel. Szó esett a különféle vitaminok napi bevitelének szükségességéről, a változatos, zöldség alapú ételek, és a különféle téli gyümölcsök fogyasztásáról is. A foglalkozás második felében az évszakhoz megfelelően illő és a témához kapcsolódó feladatokat töltötték ki a gyermekek, hangsúlyt fektetve az önállóságra. A feladatok segítségével próbáltuk feltérképezni, hogy a résztvevő gyerekek témához kapcsolódó ismereteik mennyire felelnek meg az egészséges életmód és táplálkozás kritériumainak.

2021.01.15. | Tanulás segítése Szendrőládon- Matematikai képességek fejlesztése

A gyerekekre jellemző, hogy nagy lendülettel vágnak nekik a feladatok elvégzéséhez. Nem számít, hogy játékos tanulásról van szó vagy konkrét iskolai feladat megoldásáról. Egymással versenyeznek, hogy ki kerüljön elsőnek megszólításra, kinek a feladata készüljön el először és főleg, ki kerüljön ki győztesen. Dicséretre, ösztönző szavakra most is mindenkinek szüksége volt. kisebbek kitartóbbak voltak, a nagyobbaknak játékos feladatokkal kellett fűszerezni a foglalkozást. A játékos tanulás sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Mert ha a játék öröme kapcsolódik a tanulás öröméhez, biztosak lehetünk benne, hogy a gyermek örömmel lát neki a feladatoknak. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Ezért használjuk mi is a fejlesztő feladatlapokat, amelyek szakemberek segítségével készültek: sok vidám és korosztálynak megfelelő feladatlappal.

2021.01.14. | Tanulás segítése Szendrőládon- Memória fejlesztése

A legtöbb gyereknek azért akad tanulási nehézsége az iskolában, mert az olvasottak és látottak egyszerűen nem rögzülnek a fejében. A memóriát azonban nagyon könnyű fejleszteni, pláne fiatalon. Egyszerű mondókákkal, színes képekkel. A képek mindegyike már önmagában is olyan eleven kép, amelyet a gyerek könnyedén maga elé tud idézni. 12 megjegyezni kívánt tétel kapcsolható hozzájuk asszociációs kapocs kialakításával. A módszer általában csak 12-t meg nem haladó mennyiségű tétel megjegyzésére alkalmazható kellő sikerességgel. A játék azt hiszem a legjobb megoldás erre. Kiváló játékos kártyák vannak a Házban is, amelyek színes képeikkel megragadják a gyermekeket. Ha gyakran elővesszük, akkor egyre ügyesebben dolgoznak vele a gyerekek. Kiscsoportban érdemes foglalkozni a gyerekekkel. mert így növekszik a hatékonyság. Fontos, hogy megőrizzük a fokozatosság elvét, ezért egyszerre csak kevesebb mennyiségű kártyával dolgozzunk.

2021.01.07. | Tanulás segítése Szendrőládon- Téli hónapok mondókái

A legtöbb gyereknek azért akad tanulási nehézsége az iskolában, mert az olvasottak és látottak egyszerűen nem rögzülnek a fejében. A memóriát azonban nagyon könnyű fejleszteni, pláne fiatalon, például egyszerű mondókákkal. A versek, mondókák fontosak a gyermek fejlődésében, a ritmikusság, a dallam a gyerekek természetes szükséglete, fejlesztik a szókincset, a képzelőerőt, lehet utánozni egymást, az állatokat, a természet képeit. Az ide járó gyerekeknek az IKT (info – kommunikációs technológia) eszközei magától érthetők, az élet minden területén ezek veszik körül. A számítógép képes hozzájuk szólni, hiszen mindennapjaik elemi része. Mint gyakorló pedagógus felismertem, hogy hagyományos módszerekkel nem lehet hasonló hatékonysággal dolgozni, mint az elektronikus tananyagokkal. Az internet segítségével hallgattuk meg a kis verseket, dalokat, együtt énekeltük, szavaltuk az előadókkal. Némi mozgásos feladatot is beiktattunk, hogy nagyobb legyen a gyerekek kedve a tanuláshoz.