EFOP-5.2.1- 17-2017-00009: 2021. évi híreink

2021.02.20. | Hagyományőrző program Abaújszántón – “Sütni jó!”

Az EFOP-5.2.1.-17-2017-00009 projekt keretén belül tartottunk az abaújszántói családok részére helyi megvalósulási helyszínünkön hagyományőrző programot. A programra vendégként hívtuk el Galamb Alexet, aki halmozottan hátrányos helyzetből indulva, roma fiatalként “Sütni jó!” Programjának segítségével próbál példát mutatni nehézsorsú gyermekeknek, fiataloknak szeretett szakmájának népszerűsítésével. Úgy gondoltuk, remek példaképként szolgál a családtagok számára is, mivel a foglalkozásokra járó gyermekek közül többen is szeretnének pék vagy cukrász szakmát kitanulni. A foglalkozáson közösen sütöttünk banánlevelet a gyermekekkel Alex instrukcióit követően. Sajnos a COVID-19 járványhelyzet miatt nem tudtunk nagyobb szabású, több létszámú programot szervezni, ezért csak a gyermekek és egy fő szülő tudott részt venni a foglalkozáson. Mindenki kivette a részét a munkából, volt lehetőség gyúrni, formázni, hajtani a tésztát, ami kifejezetten tetszett a gyermekeknek. A program megvalósítása az alkotás örömén túl, csodás gasztronómiai élményt, közvetlen tapasztalatszerzést, maradandó élményt nyújtott minden résztvevő számára! Saját, egyedi elkészítésű süteményeket a foglalkozás végén közösen fogyasztottuk el. Véleményem szerint a gyermekekre jó hatással van az olyan foglalkozás, melynek révén a kommunikáció, az odafigyelés készsége, és képességük, kézügyességük is fejlődhet is.

2021.02.17. | Hagyományőrző rendezvény Encs-Fügödön Farsang

A rendezvény keretein belül egy csomag került átadásra a családoknak, amelyben elkészítendő farsangi jelmezelemek és a hozzájuk tartozó útmutatók szerepeltek. Meglepődtek a szülők először a csomagon, de miután tisztáztuk, hogy mi ez és mi a célja, akkor a legtöbben örültek neki nagyon és látszott rajtuk, hogy szívesen elkészítik majd a gyerekekkel.

Sok fotót küldtek arról, ahogy közösen készítik a testvérek az álarcokat. Nagy mosolyokat kaptunk és azt a visszajelzést, hogy lelkesek voltak a gyerekek, bár kicsit nehéz volt nekik a kis krepp papír golyók “gyúrása”.

2021.02.17. | Egészséges életmód program- Táplálkozás

Célunk volt az egész testünk megmozgatása, az állóképesség és a koordináció fejlesztése játékos formában. Ezeket a képességeket úgy próbáltuk javítani, hogy minden korosztály egyaránt élvezze a gyakorlatokat. Az egyik ilyen játékos feladat során a gyermekek a terem bármely részén elhelyezkedhettek, a testtartásuk saját elképzeléseik alapján, szabadon választható volt. A gyakorlat lényege az volt, hogy a sötétben a gyermekeknek mozogniuk kellett, vigyázva testi épségükre, ez lehetett tánc vagy torna, majd a villanyt felkapcsolva azt az adott pozíciót kellett megtartaniuk, amelyben éppen voltak. A villany kapcsolgatásával lehetett a tempót gyorsítani és lassítani, figyelembe véve, hogy a test mely területét szeretnénk a leginkább erősíteni.

2021.02.17. | Tanulás segítése Szendrőládon- Szövegértés fejlesztése írásgyakorlással

A mai foglalkozáson két rövid mesét hallgattak meg a gyerekek, amelyek közül az egyiket el is játszottuk. A mesék meghallgatása, a közös mesemondás növeli a szövegértés képességét, fejleszt a szókincset, fejleszti a tiszta, szép beszédet, a helyes kiejtést. Növekszik a bele élőképesség, megmozgatja a fantáziát. Mivel a gyerekek hallgatják és figyelik egymást, ezért javítják is egymás hibáit. Sor kerül a saját hibák kijavítására is. A kommunikációs képességek fejlesztése mellett szociális kompetenciák is fejlődnek. Sajnos az ide járó gyerekek nagy része nem hall otthon mesét, csak a televízióban vagy az iskolában találkozik mesemondással. Ezért is tartom fontosnak, hogy ne fosszuk meg őket a mesék varázslatos világától. A szerepjátékok növelik és elősegítik az önbizalom erősödését, miközben az élmények együtt-átélése is hatalmas kohéziós energiával bír. A szereplőket írásban jellemeztük, így az írás-helyesírás fejlesztése is megvalósult.

2021.02.15. | Klubfoglalkozás Abaújszántón- Közösségfejlesztés, csapatépítő játék

A foglalkozáson különböző csapatépítő játékokat játszottunk, mint például a székfoglaló, seriff vagy a helycserélő játék. Ezekkel a típusú játékokkal próbáltuk elérni a gyermekek fejlődését figyelmük, fegyelmezettségük, koncentrációjuk és egymás iránti elfogadásuk és megértésük tekintetében. Fontos volt, hogy mindenki fontosnak érezhesse magát. Cél volt még, hogy a gyerekek különleges és vidám élményt szerezhessenek, a foglalkozás által pozitív élménnyel gazdagodhassanak kilépve a megszokott, berögződött mindennapi környezetből. A játékok során fejlődhet tovább az empátia, memória és az érzelmi intelligencia. A foglalkozás kellemes, humoros hangulatban telt el, azon gyermekek is bekapcsolódtak a játékba, akik zárkózottabbak, visszahúzódóbbak, gátlásosak.

2021.02.14. | Tanulás segítése Szendrőládon- Memória fejlesztése játékosan

Amikor óvodának vége, kezdődik az iskola. De ez nem azt jelenti, hogy a gyerekek elfelejtenék, mennyire szeretnek játszani. Hozzánk sok kisgyermek jár. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Mert ha a játék öröme kapcsolódik a tanulás öröméhez, biztosak lehetünk benne, hogy a gyermek örömmel lát neki a feladatoknak. A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Erre kitűnő lehetőséget biztosítanak a memóriakártyák. Számtalan fajtájuk létezik, amely végtelen lehetőséget biztosít a játékos tanulásra. Nemcsak a memóriát fejleszti, hanem a kreativitást, a szókincset, az emlékezetet. S még a rajzolásnak is teret ad.

2021.02.12. | Szülői klub Abaújszántón- Egyéni szülői tanácsadás

A soron következő konzultációra ellátogató hölgy kérte több dologban a segítségünket. A találkozó alkalmával olyan rövid és hosszú távú célokat tűztünk ki, melyek reményeink szerint elősegítik az édesanya és családjának életminőségének javulását. Szeretné, ha a projektbe bevont kiskorú gyermekei képességében fejlődés következne be, és olyan élményekben gazdagodnának, melyeket ő és férje még nem tudnak nekik biztosítani. Ugyan párjával alacsonyan iskolázottak, mégis próbálnak megtenni mindent anyagi helyzetük javításán, és munkát is vállalnak képzettségükhöz mérten. A tanácsadás alkalmával anyagi helyzetük javításáról esett szó, illetve arról, hogyan tudnák adósságuk összegét törleszteni, milyen lehetőségek adottak jelen helyzetükben, illetve milyen szakemberhez tudnak további segítségért fordulni.

2021.02.11. | Klubfoglalkozás Abaújszántón- Közösségfejlesztés, Valentin nap

A gyermekekkel közösen készítettünk színes papírokból különféle dekorációs elemeket, köszöntő kártyát. A gyermekek saját ízlésükhöz igazodva választották ki a számukra legszebb színeket, és azokból készítették el alkotásukat. Minden munka igazán remekül sikerült, volt, aki a helyiség díszítése miatt nem vitte haza, de volt olyan gyermek is, aki kifejezetten valakinek célzottan készítette el a papírdíszt, vagy a szív alakú és mintájú üdvözlő kártyáját. A foglalkozáson egy fő szülő is részt vett, aki aktívan bekapcsolódott a munkába. A korábban tartott szülői tanácsadásnak köszönhetően az édesanya időt szakított rá, hogy eljöjjön a foglalkozásra, és saját illetve a többi gyermekre is figyelve részt vegyen a közös munkában. Végeredményként kijelenthető, hogy a foglalkozás jó hangulatban, a társas kapcsolatokat és a közös kommunikációt, fejlesztve telt el.

2021.02.11. | Tanulás segítés Szendrőlád- Farsangi mondókák írása, memorizálása

A versek, mondókák fontosak a gyermek fejlődésében, a ritmikusság, a dallam a gyerekek természetes szükséglete, fejlesztik a szókincset, a képzelőerőt. A jól megválasztott versikék megalapozzák a érzelmi, erkölcsi normákat, a gyermekek érzelmi és értelmi fejlődésében is nagy szerepe van, fejlesztik a ritmusérzéket,  szorosabbra fűzik a gyermek-felnőtt kapcsolatot és mondókázva még az összepakolás is gyorsabban megy 😊 . A magyar irodalom nagyon szerencsés helyzetben van, hiszen szinte minden ünnepre,  évszakra, játékra, hétköznapi tevékenységre van mondóka vagy kis versike, így farsangra is.  A szendrőládi gyerekeknek nagyon nehezen megy a verstanulás. Sokat kell velük gyakorolni. Együtt, egyszerre mondva a szavakat- inkább játéknak tűnik, mint tanulásnak a foglalkozás. Ha leírják a mondókákat, hamarabb megtanulják a szöveget, hiszen egyszerre több érzékszerven keresztül kapják az információt.

2021.02.10. | Prevenciós program Abaújszántón- A megbetegedésről általában

Fő témánk a téli időszakhoz igazodva a megbetegedés, megfázás általános jellemzői, tünetei, kezelése és megelőzése volt. A foglalkozáson megjelent gyermekekkel közösen dolgoztuk fel a témát interaktív beszélgetés során. A foglalkozáson az okosdoboz.hu internetes weboldalon található ismeretterjesztő videó megtekintését követően a témához kapcsolódóan töltötték ki a gyermekek a feladatlapokat. A videóban megtekinthették, milyen tünetei vannak, ha megfáznak, és mit kell tenni, ha nem érzik jól magukat. A téli, változékony időszakban igazán fontos, hogy a megfázást megelőzzük. Közösen szedtük össze a prevenciós lehetőségeket, a gyermekek némi gondolkodást követően önállóan sorolták fel a lehetőségeket. Úgy gondolom, hogy a gyermekeknek érdemes többször az ilyen jellegű ismeretterjesztő videókat megmutatni, személyes példákkal prezentálni, ugyanis ebből hatékonyabban és egyszerűbben tudják ismereteiket bővíteni, azokat a későbbiekben gond nélkül felhasználni.